Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:35:22
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 20:29:44
Rocky Rail 6400
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 20:07:56
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Artitec 6300
door
Jos B.
Vandaag
om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
1
...
32
33
[
34
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 80941 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #495 Gepost op:
17 September 2025, 13:02:43 »
De laatste fase van de bouw betreft de administratie van al die honderden ontwerpen, STL's, en Chitubox bestanden. Later zie je door de bomen het bos niet meer dus dat moet gewoonweg nu, nu alles nog vers in het geheugen ligt. Temeer ook omdat we zeker nog 2 exemplaren moeten gaan printen en maken met alle laatste correcties er in en niet die van een paar uur eerder. Een hele organisatie dus.
We hebben er al een uurtje of wat werk in zitten....vandaag verder.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #496 Gepost op:
02 October 2025, 11:03:31 »
Van alle onderdelen zijn nu Chitubox bestanden gemaakt. Het printen kan beginnen. Helaas is de printer stuk....
76523
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #497 Gepost op:
11 October 2025, 12:41:06 »
Printer is echt stuk.
Nieuwe gekocht. Elegoo Saturn 3. Dezelfde als die stuk is gegaan. Nu even een keer niks nieuws testen maar gewoon aan de slag. Komt vandaag binnen. En Hr. Murphy laten we niet nog eens binnen.
Ook binnen zijn de etsplaten voor de "rubber" randen om te raam.
Passing is goed.
Zwart gespoten met Motip primer.
Geslaagd.
Nu nog vast lijmen.
77798
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2025, 12:46:59 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 294
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #498 Gepost op:
11 October 2025, 16:36:08 »
Jammer van die printer. Ik heb ook twee van mijn drie printers al moeten vervangen door een nieuwe.
Dat heeft ook voordelen opgeleverd.
Ze zijn sneller en hebben een magnetische bouwplaat. De vorige hadden glasplaten en die willen nog wel eens beschadigen.
Je 'rubberranden' zijn een verbetering.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #499 Gepost op:
19 October 2025, 16:27:26 »
We denken nu alle onderdelen voor de Motorpost getekend te hebben. Alle componenten zijn nu geschikt gemaakt als Chitubox bestanden om te printen.
De daken moeten rug aan rug geprint worden zodat ik in 1 run niet alleen het dak heb voor 1 motorpost, maar voor 2. Laat ik nou net de bedoeling hebben om er 2 te gaan bouwen.
Bij elkaar 8 verschillende bestanden, maar niet 8 keer printen. 2 motorposten betekent al 4 draaistellen enz.enz. Daar ben je dus wel wat dagen mee zoet want ik reken 1 bestand per dag/nacht. Ik houd het op 2 weken.
Er is ook berekend hoeveel resin er ingaat zitten. Puur alleen het model ruim 600 ml. Met verlies en uitdruipen/schoonmaken...ik reken met 1 liter per Motorpost. Ik heb 3 liter op voorraad dus dat moet genoeg zijn.
En dan komt er nog bij:
-messing draad 1,5mm: 10x50 cm (ribben op het dak)
-2 pantografen
-messing gietdelen voor de te fragiele plastic uitvoering (stekkers buferbalk, luchtslangen, buffers, wielen, ruitenwissers)
-beglazing
-etswerk rubber raamomranding
-koppeling
-messing gaas en L-profiel voor de rijweerstanden op het dak
-plaat 2mm dik styreen 50x10cm (bodemplaat)
-messing draad 0,8 en 1mm (leidingen)
-messing draadhouders voor de leidingen
-nieuw zilver draad voor de handgrepen
-ledjes rood en wit.
-diverse flesjes Valejo verf om de juiste kleur"rood-bruin" te mengen.
-zandgele en zwarte Motip primer
-Araldite 2 componentenlijm.
-decals
En dan moet er nog een motor in....
Zoals te zien is, met alleen een kop heb je geen Motorpost
79162
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2025, 16:58:06 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #500 Gepost op:
19 October 2025, 16:46:49 »
Een Motorpost in Spoor-1.......scale x 1,36.
In het makkelijkste geval heb je dan een Buildplate van 32 cm nodig.
Maaaaaaaar.
1. Er moeten dan weer nieuwe Chitubox bestanden worden gemaakt want onze printer laat zich fysiek niet vergroten.
2. De wanden gaan we niet aanpassen in volume. Dat is eigenlijk beginnen vanaf nul. Dus veel meer resin nodig.
3. Dikte van het "glas" moet worden aangepast.
4. Je gaat schrikken van de prijs van 2 in messing gegoten pantografen.
Nee, even verschalen is niet zo snel gedaan.
Gelogd
Olaf
Offline
Berichten: 874
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #501 Gepost op:
19 October 2025, 16:49:52 »
He, jammer
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #502 Gepost op:
19 October 2025, 16:55:55 »
@Olaf,
Niks is onmogelijk..
Kant en klaar alle onderdelen in een doos gaan wij niet maken. Echt veel werk. Je moet, kan en mag dan ook nog zelf aan de slag. Zou wel leuk zijn om er eentje (of meer) in Spoor-1 te zien (vinden wij).
Wat wel onmogelijk is..een H0 uitvoering vanuit deze 0 maatvoering
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2025, 17:00:03 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #503 Gepost op:
21 October 2025, 21:43:51 »
Elegoo Saturn-3, ABS resin.
Draaistel: 7 uur 12 minuten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #504 Gepost op:
22 October 2025, 13:15:54 »
Vraag van Paul (elders op dit forum). Of tie klaar is? Ja en nee. Testmodel wel, de rest bij lange na nog niet.
Draaistel 2 is vannacht geprint en nu staat "kopeind/sorteerruimte" te printen: 9h6min. Vanavond dus. En dan de rest nog én bouwen .
iets voor onder de kerstboom denk ik.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7675
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #505 Gepost op:
22 October 2025, 13:28:48 »
Onderdelen in de kerstboom?
Lekker bezig!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #506 Gepost op:
22 October 2025, 21:16:58 »
En dan Versie 2.
Gelijk iets gezien wat we bij Vs.1. vergeten zijn aan te passen. De bovenkant van het draaistel vervormd door/bij de supports. Dat hadden we dikker moeten maken om het later plat te kunnen vijlen.
Ik wil een versie met werkende motoren gaan maken en zo lang dat afwijkende draaistel nog niet ontwikkeld is, zet ik deze versie er onder.
Nu gelijk kijken of de gevonden een aangepaste oplossing voor het draaistel goed is.
Strip 1x3 in de gleuf aanbrengen.
Het past er zuigend in. Wel opgevuld met lijm, Canopy Glue.
Vervolgens 3 gaten 1,0mm geboord waardoor draad 1,0mm is gestoken. Afgevlakt draad zodat de buitenkant glad lijkt.
Aan de binnenkant vastlijmen met 10-secondenlijm en overtollig draad afknippen en glad vijlen.
80260
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #507 Gepost op:
Vandaag
om 13:58:34 »
De apparaten aan de onderkant waren "appeltje-eitje" behalve dat ik 3 triplekleppen miste. Die zaten nog in de resin of (vervormd) aan de FEP. Extra schoonmaakwerk dus.
Geleerde les: altijd het fysieke resultaat 100% controleren met het computerbestand want er mag niks op de FEP achterblijven. Zeker als je de resin niet uit de bak verwijderd. Dus weer een extra regel aan het uitvoeringsprotocol toegevoegd.
Dit zat dus allemaal tegelijk op 1 print.
Kop1-sorteerruimte: Vs.2.
Ik zag toch weer een "deuk" in de zijwanden. Die had ik bij het testmodel weg weten te plamuren. Leek te liggen aan de vast getekende tussenwand en het toilet.
11 uur leergeld, maar we hebben Versie 3. Getekend met losse wanden en achteraf met succes. Perfect glad resultaat.
Dan het losknippen.....dat wordt Versie 4.
Deze print is wel gelukt, maar het kan makkelijker.
80766
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 14:00:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #508 Gepost op:
Vandaag
om 18:34:24 »
Kop-2 staat inmiddels te printen maar belangrijker... de bouw is van start gegaan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
1
...
32
33
[
34
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.