Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
1200blauw
Vandaag
om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
21
22
[
23
]
24
25
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 60366 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #330 Gepost op:
05 April 2025, 13:45:01 »
Grote verassing... de L-profielen 1,5x2,0 zijn bezorgd.
Alleen plat verlijmen vind ik te risicovol en kan je alle lijm tussen zijwand en profiel wel wegdrukken? Daarom in het profiel gaatjes 0,8 geboord en het profiel vast getaped op de zijwand. Daarna de gaatjes doorgeboord in de zijwand en stukjes draad 0,8 er in gelijmd. Straks afknippen en glad slijpen.
Kan er gesoldeerd worden? Een test liet geen smelten van de resin zien. Moeten de pinnetjes wel eerst in de zijwand gelijmd worden.
Resultaat met alleen maar lijmen: (ook de andere zijkant)..... perfect.
Actie in de bouwgroep: alle dakpanelen 0,4mm inkorten (dikte van het profiel)
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 15:16:27 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #331 Gepost op:
05 April 2025, 16:58:24 »
De rijweerstanden zijn fragiel. Zo fragiel dat we er meer dan nodig en in verschillende posities hebben geprint. Bij het verwijderen van de supports gaat het dus fout en breken de uiteinden. Gelukkig heb ik er genoeg over en anders gewoon opnieuw printen.
Nu kan ik de loopplanken langs de rijweerstanden en ook het rek er overheen gaan maken. Laatste met gaas uit messing.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #332 Gepost op:
05 April 2025, 22:28:41 »
Waar staan die rijweerstanden nu precies op het dak en staan ze allemaal even ver van elkaar en staan ze in het midden tussen de koppen?
Een foto van "veraf" laat het zien.
Onder de rijweerstanden hebben we 2 strips aangebracht waarop gelijmd kan worden. De pootjes vonden we daarvoor te fragiel.
Lijmmal gemaakt.
-In de lengte draad van 2,0mm
-Tussen de weerstanden 1,5mm
Gelijmd met 10-secondenlijm.
Nee, dus niet in het midden tussen de koppen.
40640
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 22:34:10 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #333 Gepost op:
06 April 2025, 06:51:33 »
Je bent wel weer grensverleggend bezig. Het kan niet kleiner dan klein Frits. (dat stemmetje hoor ik soms ook in mijn hoofd)
Op het beeldscherm kun je van alles tekenen tot op een honderdste millimeter. Maar in de praktijk zie je die 0,01 mm natuurlijk nooit.
Een al helemaal niet als er nog allerlei andere dingen omheen de aandacht vragen.
Het is lastig om de grens te bepalen.
Toch wil een beetje techneut het onderste uit de kan en is ie trots als het toch gelukt is.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #334 Gepost op:
06 April 2025, 13:47:07 »
Je hebt gaas in 1000 soorten en maten, maar juist die ene waarbij je de rijweerstanden nog ziet zitten moeten we hebben. Gelukkig had ik een stuk in voorraad.
Het solderen van gaas...oeps, even niet uitkijken en het loopt vol. Dus goed geconcentreerd werken.
Omranding is U-profiel 1x1.
Nu de pootjes er nog aan. Werkje van later, eerst een frisse neus halen.
6 blokken rijweerstanden en 3 elementen met gaas er over.
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 13:51:53 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #335 Gepost op:
07 April 2025, 00:00:19 »
Gesoldeerd, 3 stuks
41206
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 252
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #336 Gepost op:
07 April 2025, 06:56:01 »
Je bent wel een volhouder.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #337 Gepost op:
07 April 2025, 10:55:42 »
Dan de constructie...
Dit moet het worden (of er sterk op gaan lijken)
De treeplank moet van traanplaat worden met een stootrand. Voor die aanslag neem ik L-profiel 1x5x1,5
Dan via Triall and Error de steunen 3D tekenen. Vooralsnog testen met resin exemplaren (of in 3D 100% overtuigd zijn
), maar tzt. van messing voor de stevigheid.
Leidraad bij het tekenen:
41500
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 11:04:09 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #338 Gepost op:
07 April 2025, 12:53:42 »
Een uurtje zoomen, beppen, tekenen en koffie...
rekening houdend met 2 vliegende exemplaren...14 stuks
41559
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #339 Gepost op:
07 April 2025, 20:34:43 »
7 test-steunen.
ze lijken me heeeeeeeel erg fragiel.
Maar ze passen wel dus gieten in messing.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #340 Gepost op:
07 April 2025, 21:45:49 »
De 12 gaatjes (0,9mm + ruimer) voor de steunen zijn in het dak geboord.
Voor het zicht even 6 kunststof exemplaren er los ingezet. Je ziet de rijweerstanden dus echt zitten.
41869
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:48:07 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #341 Gepost op:
08 April 2025, 14:32:55 »
De definitieve versie met verlengde staf (door het dak) om daarop te kunnen lijmen.
«
Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 17:11:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #342 Gepost op:
09 April 2025, 17:09:57 »
Een vraag buiten het forum om: hoe houdt lak op deze resin?
Het antwoord: Prima. Krasvast.
Goed spul dat MOTIP
42568
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2025
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #343 Gepost op:
09 April 2025, 19:35:20 »
je bent ook een mooie FritsT je stelt de vraag en geeft gelijk het antwoord
je bent goed bezig de Mp ziet er nu al gaaf uit
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #344 Gepost op:
11 April 2025, 10:23:34 »
De bodem/vloer.
De draaistellen heb ik nu naast me liggen en ik kan weer aan de slag.
Dit zijn plaatjes van een test hoe het zou kunnen worden. Ergens moet je beginnen en constateren dat het goed is of niet.
Uitgangspunten:
-metalen vloer ivm gewicht
-terug (omhoog) liggende onderkant zoals 1:1
In de bouwvergadering van gisteren hebben we besloten:
-de binnenvloer moet echt op niveau
-verstevigingsprofielen zijn nodig
-onderkant volgt uit bovenstaande twee items.
In het T-profiel past een plaat styreen van 3mm als vloer. Die heb ik liggen dus.....
Het T-profiel kom dan precies aan de onderkant van de kap.
De ruimte tussen onderkant vloer en profielen heb ik weer opgevuld met 1mm styreen (dikte pootjes T-profiel) zodat er een gladde onderkant is ontstaan.
Profielen en vloer zijn met 10-secondenlijm verlijmd. Niet meer los te krijgen. Maar belangrijker, het is een stevig geheel geworden.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
21
22
[
23
]
24
25
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.