Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 56992 keer)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #150 Gepost op: 28 March 2024, 12:25:12 »
Mijn ervaring met printen:

De eerste lagen zijn gewoon het belangrijkste. Verder is het gewoon na twee printgangen opnieuw kalibreren (vervelend werk maar het voorkomt teleurstellingen).

Verder snap ik niet waarom je de ondersteuning op de meest zware stand hebt staan bij het draaistelframe. Tip: handmatig aanpassen en kiezen voor medium of licht.

En knip dat frame in stukken om zo de ideale manier van positioneren in je printer te bepalen.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #151 Gepost op: 28 March 2024, 14:25:16 »
Kees Jan,

Onze (ik doe dit niet alleen) achtergrond:
Je weet, we zijn al bijna 25 jaar met messing aan het werk. Hoe dat moet weten we dus. Dit is ons eerst in project in kunststof. Nieuwe uitdaging dus en een leerproces waarbij hulp van buitenaf welkom is. Betekent niet dat we zelf niet nadenken, maar dat is wel duidelijk.
3 jaar geleden konden weg geeneens 3D tekenen en een printer thuis, tja. Tijden veranderen.
Ons doel twee maanden geleden was alleen schaal-0 maar is inmiddels uitgebreid naar Schaal-0 én Schaal-1 want zienswijze tussen beide schalen kan verschillen. Twee uitdagingen dus.

We zijn dus begonnen met het sculpten onder de knie te krijgen want zonder dat kom je nergens. Dat is gelukt. Nu gaan we dus verder met het draaistel met bijkomende technieken en binnenkort volgt de functionele pantograaf. De rest van de onderdelen is peanuts lijkt me.

Het gaat ons ook niet om het model van de Motorpost, maar om de te bewandelen weg in 3D en met kunststof er naar toe. Mijn aandeel in de bouwgroep is om daar verslag van te doen. Overigens erg leuk dat het zoveel gelezen wordt en dat er reacties komen. Dank daarvoor aan een ieder.

Aanpassen van de supports, positie en in delen geknipt draaistel zijn we juist vandaag mee bezig, want dat was inderdaad de les van de vorige sessie.
Met jouw visie erbij lijkt het me dat we op de goede weg zijn.

gr. Frits.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #152 Gepost op: 28 March 2024, 14:28:54 »
Dank je Frits!

Ik heb je een bericht gestuurd via Flickr en daar zie je hoe ik het gedaan heb met het draaistel van een 1206 in spoor 2 (noch großer 😂)Succes

Het originele draaistel frame bestand is van je naamgenoot met een W 

MaK G1206 Drehgestell in Spur 1. by RK, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 March 2024, 14:35:28 door RK. Reden: w »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #153 Gepost op: 30 March 2024, 22:52:02 »
Omgedraaide test. (Spoor-0)

Net uit de printer.





Morgen de wiegbalk printen en afhangen.
en hoe zit de motor nu vast aan het frame. Tramophanging, ok, maar nu precies. Als we dat weten, dan weer vertalen naar een praktische modelbouw oplossing.
Een daarna dan maar weer testen. Stapje voor stapje komen we verder.

10385
« Laatst bewerkt op: 30 March 2024, 23:19:20 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #154 Gepost op: 31 March 2024, 09:08:21 »
Wow!

Ziet er al een stuk beter uit zo Frits. En volgens mij heb je de studs ook lichter gemaakt (in chitubox is dat simpel aan te passen).

Mvg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #155 Gepost op: 31 March 2024, 17:12:28 »
Met dank aan een oplettende lezer. ;D
Amersfoort, rond 16:00 vandaag.
Helaas geen motordraaistel, maar wel een loopdraaistel Plan-V. Ik heb er een stuk of 100 foto's van gemaakt.

Een selectie:










« Laatst bewerkt op: 31 March 2024, 17:16:51 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #156 Gepost op: 31 March 2024, 17:18:24 »
goed bezig Frits

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #157 Gepost op: 31 March 2024, 17:28:38 »
Dat het ook eenvoudig kan, zie je op mijn eigen acculoc, een BBA B360. Maar ja, in principe wel hetzelfde, maar het is natuurlijk geen motorpost waarbij ik vermoed dat er meer constructie onderdelen zitten.
Bij de BBA B360 zit een pen aan de bodemplaat waar de neus van de motor aan vast zit, middels rubber ringen.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #158 Gepost op: 31 March 2024, 23:43:31 »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #159 Gepost op: 01 April 2024, 00:38:28 »
De motorbevestiging van Plan V/T en een Motorpost zullen wel vergelijkbaar zijn, hoewel de draaistellen iets anders zijn (Mp draaistel is langer en heeft de remcylinders aan binnenkant). Aan de as zijde zit de motor vast aan de as met het lager, aan de andere kant rust de motor op een steun/balk. De zogenaamde tram ophanging die toegepast werd/wordt op veel materieel. De hele motor beweegt dus mee met de as en dit is dan ook een van de redenen dat de Traxxen maar 160 mogen (origineel 140, speciaal en legaal opgevoerd voor NL :police: ). Materieel met holle assen (NS 1600 en 1300 bijvoorbeeld) zouden in theorie sneller mogen/kunnen (1600 tot 180 dacht ik en iedereen weet wel van het wereldrecord van het Franse zusje van de 1300).

Toen ik ooit in de toenmalige hoofdwerkplaats Haarlem werkte wel eens zo'n draaistel besnuffeld in 1:1, maar in 1992/1994 toen ik daar werkte in de opleiding Interieurbouwer waren er nog geen mobiele telefoons met ingebouwde camera. Dus geen foto's gemaakt :( .

Mvg,

Robert (er uit geknikkerd toen de NS ging privatiseren in 1994)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #160 Gepost op: 01 April 2024, 20:23:21 »
Een deel van de los aan te zetten onderdelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #161 Gepost op: 08 April 2024, 21:04:13 »
Met het maken van de pantograaf is een begin gemaakt. Ontworpen voor de maten in Spoor-0.
Te printen en te gieten in messing.

Waar zit het materiaal koper?...nergens dus.




Shapeways is ook helemaal (nou ja, 99,9%) groen ondanks de zeskantbouten van 0,35 mm.


11128
« Laatst bewerkt op: 08 April 2024, 21:06:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #162 Gepost op: 16 April 2024, 10:47:14 »
De pantograaf moet kunnen bewegen én moet van metaal (messing) gemaakt worden. Een hele opgave om dicht bij het 1:1 voorbeeld te blijven. Maar het lukt ons tot nu toe heel aardig al gaan we het niet in 1-2 Zoom-sessies redden. Geduld.

Het schuitje zit inmiddels al "vast" aan het raamwerk. (geen foto nog)



11357


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #163 Gepost op: 16 April 2024, 10:48:26 »
lekker bezig FritsT(y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #164 Gepost op: 16 April 2024, 11:07:11 »
Tuurlijk, want we moeten als pensionados niet achter de Geraniums gaan zitten, maar dat doen we zeker niet.

Lopende projecten: (alles door elkaar en toch ook weer niet, zie de tijdslijn)
-NS-6000 : nog 2-3 maanden werk
-NTM-P1: alleen nog spuiten
-NTM-D6 : extra etswerk gaat binnenkort besteld worden
-Motorpost : in ontwikkeling
-Postwagen : in ontwikkeling. Onderdelen maken in combinatie met de Dg
-NS-Dg : etswerk gaat binnenkort besteld worden

Mijn Sik (en nog wat ander spul) moet ik ook nog spuiten.

dus...inderdaad lekker bezig

en ook al aan het denken voor de periode daarna want de modelllen op dit lijstje zijn dit jaar allemaal wel klaar.