Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ferry As
Vandaag om 11:49:48
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 11936 keer)

RK

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #150 Gepost op: 28 maart 2024, 12:25:12 »
Mijn ervaring met printen:

De eerste lagen zijn gewoon het belangrijkste. Verder is het gewoon na twee printgangen opnieuw kalibreren (vervelend werk maar het voorkomt teleurstellingen).

Verder snap ik niet waarom je de ondersteuning op de meest zware stand hebt staan bij het draaistelframe. Tip: handmatig aanpassen en kiezen voor medium of licht.

En knip dat frame in stukken om zo de ideale manier van positioneren in je printer te bepalen.



Spoor 1 is hip!

Maar bij TT hou je veel geld in de knip 😉.

Rail-Kees, de spoor 1 en TT specialist in Nederland

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #151 Gepost op: 28 maart 2024, 14:25:16 »
Kees Jan,

Onze (ik doe dit niet alleen) achtergrond:
Je weet, we zijn al bijna 25 jaar met messing aan het werk. Hoe dat moet weten we dus. Dit is ons eerst in project in kunststof. Nieuwe uitdaging dus en een leerproces waarbij hulp van buitenaf welkom is. Betekent niet dat we zelf niet nadenken, maar dat is wel duidelijk.
3 jaar geleden konden weg geeneens 3D tekenen en een printer thuis, tja. Tijden veranderen.
Ons doel twee maanden geleden was alleen schaal-0 maar is inmiddels uitgebreid naar Schaal-0 én Schaal-1 want zienswijze tussen beide schalen kan verschillen. Twee uitdagingen dus.

We zijn dus begonnen met het sculpten onder de knie te krijgen want zonder dat kom je nergens. Dat is gelukt. Nu gaan we dus verder met het draaistel met bijkomende technieken en binnenkort volgt de functionele pantograaf. De rest van de onderdelen is peanuts lijkt me.

Het gaat ons ook niet om het model van de Motorpost, maar om de te bewandelen weg in 3D en met kunststof er naar toe. Mijn aandeel in de bouwgroep is om daar verslag van te doen. Overigens erg leuk dat het zoveel gelezen wordt en dat er reacties komen. Dank daarvoor aan een ieder.

Aanpassen van de supports, positie en in delen geknipt draaistel zijn we juist vandaag mee bezig, want dat was inderdaad de les van de vorige sessie.
Met jouw visie erbij lijkt het me dat we op de goede weg zijn.

gr. Frits.

RK

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #152 Gepost op: 28 maart 2024, 14:28:54 »
Dank je Frits!

Ik heb je een bericht gestuurd via Flickr en daar zie je hoe ik het gedaan heb met het draaistel van een 1206 in spoor 2 (noch großer 😂)Succes

Het originele draaistel frame bestand is van je naamgenoot met een W 

MaK G1206 Drehgestell in Spur 1. by RK, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2024, 14:35:28 door RK. Reden: w »
Spoor 1 is hip!

Maar bij TT hou je veel geld in de knip 😉.

Rail-Kees, de spoor 1 en TT specialist in Nederland

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #153 Gepost op: 30 maart 2024, 22:52:02 »
Omgedraaide test. (Spoor-0)

Net uit de printer.





Morgen de wiegbalk printen en afhangen.
en hoe zit de motor nu vast aan het frame. Tramophanging, ok, maar nu precies. Als we dat weten, dan weer vertalen naar een praktische modelbouw oplossing.
Een daarna dan maar weer testen. Stapje voor stapje komen we verder.

10385
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2024, 23:19:20 door FritsT »

RK

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #154 Gepost op: 31 maart 2024, 09:08:21 »
Wow!

Ziet er al een stuk beter uit zo Frits. En volgens mij heb je de studs ook lichter gemaakt (in chitubox is dat simpel aan te passen).

Mvg
Spoor 1 is hip!

Maar bij TT hou je veel geld in de knip 😉.

Rail-Kees, de spoor 1 en TT specialist in Nederland

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #155 Gepost op: 31 maart 2024, 17:12:28 »
Met dank aan een oplettende lezer. ;D
Amersfoort, rond 16:00 vandaag.
Helaas geen motordraaistel, maar wel een loopdraaistel Plan-V. Ik heb er een stuk of 100 foto's van gemaakt.

Een selectie:










« Laatst bewerkt op: 31 maart 2024, 17:16:51 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #156 Gepost op: 31 maart 2024, 17:18:24 »
goed bezig Frits

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #157 Gepost op: 31 maart 2024, 17:28:38 »
Dat het ook eenvoudig kan, zie je op mijn eigen acculoc, een BBA B360. Maar ja, in principe wel hetzelfde, maar het is natuurlijk geen motorpost waarbij ik vermoed dat er meer constructie onderdelen zitten.
Bij de BBA B360 zit een pen aan de bodemplaat waar de neus van de motor aan vast zit, middels rubber ringen.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #158 Gepost op: 31 maart 2024, 23:43:31 »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #159 Gepost op: 01 april 2024, 00:38:28 »
De motorbevestiging van Plan V/T en een Motorpost zullen wel vergelijkbaar zijn, hoewel de draaistellen iets anders zijn (Mp draaistel is langer en heeft de remcylinders aan binnenkant). Aan de as zijde zit de motor vast aan de as met het lager, aan de andere kant rust de motor op een steun/balk. De zogenaamde tram ophanging die toegepast werd/wordt op veel materieel. De hele motor beweegt dus mee met de as en dit is dan ook een van de redenen dat de Traxxen maar 160 mogen (origineel 140, speciaal en legaal opgevoerd voor NL :police: ). Materieel met holle assen (NS 1600 en 1300 bijvoorbeeld) zouden in theorie sneller mogen/kunnen (1600 tot 180 dacht ik en iedereen weet wel van het wereldrecord van het Franse zusje van de 1300).

Toen ik ooit in de toenmalige hoofdwerkplaats Haarlem werkte wel eens zo'n draaistel besnuffeld in 1:1, maar in 1992/1994 toen ik daar werkte in de opleiding Interieurbouwer waren er nog geen mobiele telefoons met ingebouwde camera. Dus geen foto's gemaakt :( .

Mvg,

Robert (er uit geknikkerd toen de NS ging privatiseren in 1994)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #160 Gepost op: 01 april 2024, 20:23:21 »
Een deel van de los aan te zetten onderdelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #161 Gepost op: 08 april 2024, 21:04:13 »
Met het maken van de pantograaf is een begin gemaakt. Ontworpen voor de maten in Spoor-0.
Te printen en te gieten in messing.

Waar zit het materiaal koper?...nergens dus.




Shapeways is ook helemaal (nou ja, 99,9%) groen ondanks de zeskantbouten van 0,35 mm.


11128
« Laatst bewerkt op: 08 april 2024, 21:06:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #162 Gepost op: 16 april 2024, 10:47:14 »
De pantograaf moet kunnen bewegen én moet van metaal (messing) gemaakt worden. Een hele opgave om dicht bij het 1:1 voorbeeld te blijven. Maar het lukt ons tot nu toe heel aardig al gaan we het niet in 1-2 Zoom-sessies redden. Geduld.

Het schuitje zit inmiddels al "vast" aan het raamwerk. (geen foto nog)



11357


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #163 Gepost op: 16 april 2024, 10:48:26 »
lekker bezig FritsT(y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #164 Gepost op: 16 april 2024, 11:07:11 »
Tuurlijk, want we moeten als pensionados niet achter de Geraniums gaan zitten, maar dat doen we zeker niet.

Lopende projecten: (alles door elkaar en toch ook weer niet, zie de tijdslijn)
-NS-6000 : nog 2-3 maanden werk
-NTM-P1: alleen nog spuiten
-NTM-D6 : extra etswerk gaat binnenkort besteld worden
-Motorpost : in ontwikkeling
-Postwagen : in ontwikkeling. Onderdelen maken in combinatie met de Dg
-NS-Dg : etswerk gaat binnenkort besteld worden

Mijn Sik (en nog wat ander spul) moet ik ook nog spuiten.

dus...inderdaad lekker bezig

en ook al aan het denken voor de periode daarna want de modelllen op dit lijstje zijn dit jaar allemaal wel klaar.