Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 15:37:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:51
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 15:32:09
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
Raadplaatje door henk
Vandaag om 14:49:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Noordernet
Vandaag om 08:18:13
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
  

Auteur Topic: Wat voor loc voor Hechtwagens  (gelezen 2770 keer)

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1374
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2024, 19:07:35 »
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?

Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #16 Gepost op: 11 January 2024, 08:08:42 »
Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.


Bedankt, ik kon inderdaad wat foto's vinden van de br 41 met een stammetje Umbau rijtuigen, ziet er wel grappig uit, zo'n grote loc voor zo'n klein stammetje rijtuigen.
MVG, Marcel

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2906
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #17 Gepost op: 11 January 2024, 15:38:47 »
Nog wat meer voorbeelden met een 41er:


Ausfahrt des P-1886 nach Bebra mit 41 199 in Gottingen (1961)Foto:Detlev-Luckmann


41 106(Bw-Kassel) fuhrt einen Reiseburo-Sonderzug Hannover-Genua bei Frankfurt Bonames. (14.09.1958)Foto:Brian-Bittner
Rijtuigen achter de lok zijn: Bc4ümg-54 Liegewagen Scharnow/Hummel Reise Lima 309198(303 mm)


41 156(Bw-Limburg) wartet im Bahnhof Frankfurt Hochst vor E 2423 nach Limburg(Lahn) auf die Abfahrt. Der Heizer hat schon kraftig aufgelegt. (27.04.1967)Foto:Theodor Horn

Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1374
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #18 Gepost op: 11 January 2024, 21:51:25 »
Een van de eerste stoomtreinen van de DB die ik ooit gezien heb, in het voorjaar van 1971, bestond uit een BR 50 met 2 drie-assige Umbaurijtuigen.
'n Zeer modelbaanvriendelijke samenstelling...