Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: Wat voor loc voor Hechtwagens  (gelezen 2617 keer)

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Wat voor loc voor Hechtwagens
« Gepost op: 09 January 2024, 19:13:01 »
Hallo forumverslaafden,

Ik heb onlangs een stam gruppe 23 Hechtwagens van Roco met Bundesbahn logo's aangeschaft, en nu vraag ik mij af wat voor loc daar eigenlijk als trekkracht voor zou moeten staan.

Ik gebruik nu meestal een 01 of een V200.


Alvast bedankt.   
MVG, Marcel

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2024, 19:20:16 »
V200 en 01 zouden goed kunnen, ik ken een foto van een V200 in Nijmegen voor Hechtwagens die als militaire trein naar Nijmegen kwam (via Arnhem) tbv de Vierdaagse.
Verder denk ik dat je keuzevrijheid groot is en dat zo'n beetje alle DB loctypes voor die rijtuigen te zetten zijn.
Groeten,
Richard

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2024, 19:41:32 »
Hier is een voorbeeld:

Dass der im Sommer 1958 eingeführte schnelle D-Zug „Glückauf“ nicht an jeder Milchkanne hielt, war das Motto des ersten Artikels über den „Glückauf“. Der folgende  Zugreihungsplan verrät auch noch nichts über die Besonderheit dieses Zuges:





Der Zugreihungsplan bringt es dann aber an den Tag: Dortmund Hbf hielt danach zwei komplette Zuggarnituren mit Gruppe-23-Wagen (Hechte) bereit.


Bron:
https://db58.de/2011/06/20/fahrplan-d1203-d1204-glueckauf/
https://db58.de/2011/06/24/zugbildung-d-1203-d-1204-glueckauf/

Laut Bespannungsübersicht für den Sommer 1958 bespannte zwischen Koblenz und München auf Hin- und Rückweg eine Stuttgarter E 10.1 den Zug, zwischen Koblenz und Dortmund eine BR 01 des Bw Koblenz-Mosel und zwischen Dortmund und Koblenz eine BR 01 des Bw Köln Bbf


Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2024, 22:50:35 »
Interessante trein!

Bij de Gruppe 23 zaten voor zover ik weet meerdere soorten rijtuigen met een snoekvorm (Hecht).
Behalve de rijtuigen uit 1921-23 (Roco) waren er ook nog de langere versies met doorlopend dak uit 1926 (Lima/Rivarossi) en vooral een grote groep ex PKP-rijtuigen (Brawa).

Welke rijtuigen er specifiek in de "Glückauf" meereden, kan ik hieruit niet achterhalen.
Ik heb ooit eens een overzicht gevonden waaruit blijkt dat er in 1958 van de "Rocoversie" nog 3 A's (ex A), 75 B's (ex 45x AB, 5x B en 25x C) en 3 bagagerijtuigen waren.
De AB4üe werden na afschaffen van de 3e klasse eerst een volledige 1e klasse (A4üe), rond 1958 werden ze gedeclasseerd tot B4üwe. De versie die Roco jarenlang heeft gehad met 2 coupés 1e klasse in het midden met een gele of beige streep erboven heeft in werkelijkheid nooit bestaan.

Vanaf eind jaren 50 reden ze vooral als versterking mee in Nahverkehr- en Eilzüge, met Silberlinge, Umbau- of andere Altbaurijtuigen en zelden in een trein met alleen maar Hechte.
De Glückauf is echt een uitzondering.

« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 23:02:12 door grossraumwagen »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2024, 11:20:05 »
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2024, 11:43:38 »
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?

Denk dat 1204 de treinserie is, Esn staat misschien voor Essen, de 155 kan ik ook niet echt plaatsen.
MVG, Marcel

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2024, 12:23:02 »
Het blijft voor mij ook altijd een beetje gissen, maar laat ik een poging doen.

D1203 en D1204 zijn de betreffende treinnummers (links boven in vet).
In de samenstelling zie je dan bv bij D1203 twee kolommen met 1204. Volgens mij betekent dit dat het rijtuig in het vertrekpunt afkomstig is uit trein 1204 en na aankomst weer overgaat naar (de volgende) trein 1204. Omgekeerd bij D1204 zie je juist twee kolommen met 1203. De stammen reden dus steeds heen en weer in de zelfde twee treinen.

Nummer 155 is denk ik de stam met rijtuigen die het kleine tabelletje staan.
-23- is het wagentype (Gruppe).
Esn is Bundesbahndirektion (BD) Essen. (750) zou het treingewicht kunnen zijn.

Mijn eerdere toelichting mbt de Gruppe 23 laat slechts zien dat de genoemde treinstam dus niet per se uit "Rocohechte" betond, maar even goed (en mss zelfs waarschijnlijker) uit de Poolse varianten zou hebben kunnen bestaan. (daar waren er veel meer van bij de DB, ik dacht tussen de 150-200 exemplaren).

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2024, 12:31:51 »
Vanaf eind jaren 50 reden ze vooral als versterking mee in Nahverkehr- en Eilzüge, met Silberlinge, Umbau- of andere Altbaurijtuigen en zelden in een trein met alleen maar Hechte.
Zo dus:



Bron
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2024, 12:40:07 »
Umbau rijtuigen heb ik wel, moet inderdaad eens een stam silberlingen zien te krijgen, maar ik vind het in model vaak niet zo mooi om rijtuigen door elkaar in een stam te gebruiken, al is dat wel prototypisch.
MVG, Marcel

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2024, 14:14:17 »
Hecht wagens behoorden voor de oorlog tot de hoogwaardige klasse van rijtuigen. Er waren 2 typen: met doorlopend dak boven de entree' s en met een opgetild dak boven de entree' s. Reden zowel in D-treinen maar tenslotte ook in sneltreinen en boemeltjes.
De Duitse spoorwegen probeerden voor de hoogwaardige treinen, samenstellingen van 1 type wagen te laten rijden. Door vermenging van diverse treinstammen op de route was dit treinbeeld niet continu.  Van de Hechtwagen ontbrak de restauratie uitvoering. Er was wel een MITROPA/DSG slaapwagen.






Afhankelijk van het tijdperk kun je (sneltrein)stoomlocomotieven inzetten.
tijdperk III: Stoom: de series 01 en 03, 18 serie's, 17, 38 en 39. Elektrisch: 104, 116, 117,118 en 119. Diesel: V200
tijdperk IV: Stoom: 01, 03, 18, 50 en 38. Elektrisch: 110, 141, 145, 116, 118. Diesel V200, V160. Bij het afbouwen (sloop) van de Hechte serie kwamen deze ook in lokaalverkeer terecht. Tussen silberlingen, umbauwagens en met andere vooroorlogse wagentypen. Bij het bovenstaande lijstje tractie kwam toen ook de tractie voor lokaalvervoer erbij zoals de V100 en railbussen.




Hechtwagen kwamen ook met regelmaat in ons land dus een NS trekkracht is dus ook mogelijk. Tijdperk was wel de kleurstelling Berlijnsblauw en daarvoor nog in het NS groen. De huidige kakelbonte felle kleuren van de NS kunnen niet met deze wagens in een trein worden geplaatst.
gr
Brutus

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2024, 15:14:55 »
De wagens op de beide foto's tonen de zgn "Poolse Hechte" (model Brawa). Deze waren ook in de Gruppe 23 ingedeeld, maar waren moderner (einde jaren 30) dan de Duitse varianten uit begin tot midden jaren 20.

De ex Poolse Hechte hebben nog tot begin jaren 80 gereden. In 1981 ben ik er in de Eifel nog een tegengekomen in een militaire trein (Büe 371).
Theoretisch is een (toevallige) ontmoeting met een ICR van de NS dus nog net mogelijk geweest. Of dit daadwerkelijk is gebeurd valt te betwijfelen.

De "Roco-Hechte" zijn al in de jaren 60 buiten dienst gegaan, de laatste 2 in 1968. UIC-computernummers hebben de rijtuigen niet meer gehad.
Voor een voorbeeldgetrouwe inzet dus alleen nog tijdperk 3, BR23, 41, 50 passen ook, de BR17 waren al weg (max. tot 1952).
Ook de toen moderne en minder moderne elocs en diesellocs kun je ervoor zetten: E10, E40, E41, E44, V100, V160 (Lollo).

Nog een paar fotolinkjes toegevoegd.
Als "bijvangst" zijn hier een paar Hechte (Roco-type) te zien:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9467072,9467072#msg-9467072
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9480406,9480406#msg-9480406




« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 15:45:43 door grossraumwagen »

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2024, 16:00:34 »

Voor een voorbeeldgetrouwe inzet dus alleen nog tijdperk 3, BR23, 41, 50 passen ook, de BR17 waren al weg (max. tot 1952).
Ook de toen moderne en minder moderne elocs en diesellocs kun je ervoor zetten: E10, E40, E41, E44, V100, V160 (Lollo).

De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?
MVG, Marcel

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2024, 16:13:13 »
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?

Ik heb een uitleg voor de umlaufpläne:




De getoonde Zügbildungsplan en Umlaufplan:


Betekenis:
= Sommerfahrplanabschnitt trein D 1204 en treinnaam.
1,2 = Klasse van de rijtuigen
West = regio.
= elektrische tractie en hier vanaf Koblenz.
** = snelheid van de trein(hier: Zug hat eine Höchstgeschwindigkeit von 121-140 km/h)
107% = rempercentage ?
500t = gewicht van de trein
1204 = nr. van de terugtrein.
Esn 155 = Umlaufplan(zie onder)
DSG 6320 = omloopplan restauratierijtuig van de DSG



betekenis:

= Sommerfahrplanabschnitt
155 = Umlauf-155-Glückauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013.
(Glückauf = naam van de D trein met nr., Dortmund levert deze wagens, Zp = Zügbildungsplan, AU = ???, So58 = Sommer '58, 013 = pagina nr.
-23- = Gr. 23 rijtuigen
(750) = aantal gereden kilometers van deze serie.
61 = 611vertrektijd D 1204 uit Dortmund 
211 = 2111 aankomst D 1203 in Dortmund.
1 A4ü = 1 x  1. Klasse rijtuig
2 = Daarom waren er 2 wagons nodig voor dit tweedaagse circulatieplan.
9 B4ü = 9 x 2. Klasse rijtuig.
162 = aankomst 1621 D 1204 in München.
111 = vertrek 1111 D 1203 uit München
2 B4ü = zouden incidentele versterkingsrijtuigen kunnen zijn.



 



Grt, Ronald.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2024, 16:17:37 »

De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?

Ja en nee. Zij hebben met enige regelmaat diverse reizigerstreinen gereden. Met name vanuit Großenbrode Kai richting Hamburg was de 41er voor de reizigerstreinen te zien.
Grt, Ronald.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2024, 18:19:38 »
Ik heb een uitleg voor de umlaufpläne: (…)

Bedankt!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf