Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Wat voor loc voor Hechtwagens  (gelezen 2610 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2024, 19:07:35 »
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?

Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #16 Gepost op: 11 January 2024, 08:08:42 »
Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.


Bedankt, ik kon inderdaad wat foto's vinden van de br 41 met een stammetje Umbau rijtuigen, ziet er wel grappig uit, zo'n grote loc voor zo'n klein stammetje rijtuigen.
MVG, Marcel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #17 Gepost op: 11 January 2024, 15:38:47 »
Nog wat meer voorbeelden met een 41er:


Ausfahrt des P-1886 nach Bebra mit 41 199 in Gottingen (1961)Foto:Detlev-Luckmann


41 106(Bw-Kassel) fuhrt einen Reiseburo-Sonderzug Hannover-Genua bei Frankfurt Bonames. (14.09.1958)Foto:Brian-Bittner
Rijtuigen achter de lok zijn: Bc4ümg-54 Liegewagen Scharnow/Hummel Reise Lima 309198(303 mm)


41 156(Bw-Limburg) wartet im Bahnhof Frankfurt Hochst vor E 2423 nach Limburg(Lahn) auf die Abfahrt. Der Heizer hat schon kraftig aufgelegt. (27.04.1967)Foto:Theodor Horn

Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #18 Gepost op: 11 January 2024, 21:51:25 »
Een van de eerste stoomtreinen van de DB die ik ooit gezien heb, in het voorjaar van 1971, bestond uit een BR 50 met 2 drie-assige Umbaurijtuigen.
'n Zeer modelbaanvriendelijke samenstelling...