Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 06:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 01:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door Bahn-AG
Vandaag om 00:50:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:17:16
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
13 September 2025, 23:53:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
13 September 2025, 23:35:10
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 September 2025, 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
13 September 2025, 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps door Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
13 September 2025, 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
13 September 2025, 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
13 September 2025, 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
13 September 2025, 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
13 September 2025, 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
13 September 2025, 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 September 2025, 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
13 September 2025, 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
13 September 2025, 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 September 2025, 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
13 September 2025, 08:29:53
  

Auteur Topic: Wat voor loc voor Hechtwagens  (gelezen 2758 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2024, 19:07:35 »
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?

Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.

Vonkentrekker

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #16 Gepost op: 11 January 2024, 08:08:42 »
Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.

Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.


Bedankt, ik kon inderdaad wat foto's vinden van de br 41 met een stammetje Umbau rijtuigen, ziet er wel grappig uit, zo'n grote loc voor zo'n klein stammetje rijtuigen.
MVG, Marcel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2906
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #17 Gepost op: 11 January 2024, 15:38:47 »
Nog wat meer voorbeelden met een 41er:


Ausfahrt des P-1886 nach Bebra mit 41 199 in Gottingen (1961)Foto:Detlev-Luckmann


41 106(Bw-Kassel) fuhrt einen Reiseburo-Sonderzug Hannover-Genua bei Frankfurt Bonames. (14.09.1958)Foto:Brian-Bittner
Rijtuigen achter de lok zijn: Bc4ümg-54 Liegewagen Scharnow/Hummel Reise Lima 309198(303 mm)


41 156(Bw-Limburg) wartet im Bahnhof Frankfurt Hochst vor E 2423 nach Limburg(Lahn) auf die Abfahrt. Der Heizer hat schon kraftig aufgelegt. (27.04.1967)Foto:Theodor Horn

Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Wat voor loc voor Hechtwagens
« Reactie #18 Gepost op: 11 January 2024, 21:51:25 »
Een van de eerste stoomtreinen van de DB die ik ooit gezien heb, in het voorjaar van 1971, bestond uit een BR 50 met 2 drie-assige Umbaurijtuigen.
'n Zeer modelbaanvriendelijke samenstelling...