Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?  (gelezen 2215 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Gepost op: 07 January 2024, 21:52:50 »
Bij de bouw van mijn stoomloc wil ik nu de krukas op de as van de drijfwielen bevestigen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij een werkelijke stoomloc zit.

Ik weet dat de drijfwielen gekwarteerd moeten worden, maar nu de krukas zelf. De 2 delen van de krukas waar de drijfstangen in gemonteerd zitten, izijn ook gekwarteerd ten opzichte van elkaar dus hoe zit die gemonteerd t.o.v. de drijfwielen en de stand van de koppelstangen?

Een boek met dit soort technische informatie heb ik niet, maar ook via internet word ik niet veel wijzer. Het zal voor een modelloc niet veel uitmaken, maar ik zou het leuk vinden om te weten.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 14:46:43 door Reinout van Rees. Reden: typo gefixt in titel »
Met vriendelijke groet,
Peter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2024, 22:07:51 »
neem aan dat t om een viercilinderloc gaat? dan binnen en buitencilinder aan elke kant tegen elkaar in, dwz staat links binnen bovenaan, dan links buiten bovenaan. Zo balanceren ze elkaar mooi uit en loopt de loc rustiger. Bovendien kun je bij enkelvoudige expansie bezuinigen op de stoomverdeling, bij de NS 3900 en 6300 zie je goed dat de schuif voor de buitencilinder wordt aangedreven door de schuif van de binnencilinder, via een omkeerhefboom.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2024, 22:13:20 »
Sorry, het gaat om de NS6000.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:11:43 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2024, 22:14:59 »
Peter, ik begrijp helemaal niks van je verhaal. Ik heb het idee dat je de onderdelen verkeerd benoemt.
Misschien kun je aan de hand van foto's aangeven over welke onderdelen het gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2024, 22:29:34 »
Als de rechterkoppelstang naar voren staat wijst de rechterkruk naar achteren, de linkerkruk naar beneden en de linkerkoppelstang naar boven (in rijrichting gezien).

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2024, 10:01:50 »
@ Floris
Het betreft de NS 6000 waar ik mee bezig ben en die heeft 2 binnenliggende cilinders.
Ik had de vraag misschien beter binnen mijn bouwdraadje kunnen stellen, maar ik heb 't hier gezet omdat ik dacht dat het misschien in z'n algemeenheid en voor elke stoomloc zou gelden.

@Klaas
Het gaat om dit onderdeel.


...De 2 delen van de krukas waar de drijfstangen in gemonteerd zitten..

Het is me nu duidelijk dat deze delen die op de as zitten de kruk heten, vandaar de naam krukas   ::) :angel:
Het was mij niet duidelijk hoe de krukas op de as bevestigd moest worden t.o.v. het bevestigingspunt in het wiel voor de koppelas.
Met de beschrijving van Henk is het me duidelijk.



Hier de losse krukas en het wiel. Heb ze zo gepositioneerd zoals Henk beschrijft en daarmee moet het lukken.

@Henk
Duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:11:57 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2024, 10:10:09 »
Wat Henk beschrijft is de positie van de buitenliggende krukken ten opzichte van elkaar.
Hoe de binnenliggende krukken staan ten opzichte van de buitenliggende, dat weet ik niet. Zou ik zelf ook moeten uitzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2024, 10:49:10 »
Als de krukas zo vastgezet wordt, staan de buitenliggende krukken goed. De binnenliggende krukken hebben een vaste positie t.o.v. de buitenliggende. Ook al zou ik de krukas omdraaien, dan blijven de binnenliggende goed staan.
Het ging mij vooral om de stand van de kruk t.o.v. het bevestigingspunt van de koppelstang.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:12:17 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2024, 11:00:44 »
Wat ik opvallender vind is dat jouw drijfwiel geen balanceergewicht heeft... ??? Op foto's van de 6000 zie ik die wel. Aangezien de krukas een eigen balanceergewicht heeft, vermoed ik dat de stand van deze tov de wielen eerder kan worden afgeleid uit positie gewichten; gewicht op krukas compenseert drijfstang, gewicht op wielen compenseert koppelstang. Voorste drijfwiel heeft gewicht echter aan zelfde zijde als as koppelstang; denk dat je t daaruit kan afleiden.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2024, 11:22:13 »
Ik vind de NS 6000 en prachtige lok om te zien. Doet me een beetje denken aan de Duitse BR 78.

Wat betreft het onderwerp, ik mis het tegengewicht op het wiel (zie ook bijdrage van Vincent - hij was net wat sneller dan ik). Op foto's van de NS 6000 is te zien dat dat gewicht zo'n 40 graden (geschat) gedraaid is ten opzichte van het aangrijppunt van de koppelstang (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_6000#/media/Bestand:S.S._1210_NS_6010.jpg). Dat tegengewicht is, voor zover ik het begrijp, bedoeld om de onbalans van de binnenliggende aandrijving weg te nemen, c.q. op te vangen. Kan de plaats van het tegengewicht niet worden gebruikt voor het bepalen hoe de "krukas" op de as moet worden bevestigd?

Verder zie ik verschil in het aantal spaken (20 op de foto van Peter tegen 18 op de foto van Wikipedia). Klopt dat?

Bovenstaande is van een niet-deskundige op het gebied van Nederlandse stoomlocomotieven.

Succes met de verdere bouw.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2024, 11:33:49 »
Ik snap nu de verwarring. Door het bericht van Floris Dilz ging ik ervan uit dat het om een viercilinder ging. Maar toen ik naar foto's ging kijken zag ik dat deze loc alleen maar 2 binnenliggende cilinders heeft, uitwendig zijn er alleen maar koppelstangen.
Typisch Britse constructie, bij modellen in kleinere schalen hoef je daarom het drijfwerk niet na te bootsen want dat ziet toch niemand.
Overigens zijn de aangrijpingspunten van de koppelstangen ook krukken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov dijfwielen?
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2024, 11:56:35 »


Verder zie ik verschil in het aantal spaken (20 op de foto van Peter tegen 18 op de foto van Wikipedia). Klopt dat?

Bovenstaande is van een niet-deskundige op het gebied van Nederlandse stoomlocomotieven.

Succes met de verdere bouw.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Dit klopt de wielen zijn eind jaren 20 begin jaren 30 vervangen , van 18 naar 20 spaaks

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2024, 12:09:39 »
@Vincent,
Dat klopt, dit zijn standaard Slater's wielen en de gewichten moet ik er later nog op aanbrengen
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:12:32 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2024, 15:22:53 »
Ah, ok.. Zoals gezegd; denk dat de positie krukas zich verraad door de afwijkende positie van het gewicht op de voorste drijfwielen; weet alleen niet zo snel hoe :D Ik vermoed dat de drijfstang tegenover het gewicht en as koppelstang liggen; efficienter om met een klein gewicht op (de grotere omtrek van) het wiel te plaatsen, dan die te compenseren in het binnenwerk, dicht op de krukas.

Kijk anders ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336634#msg3222336634
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2024, 16:13:56 »
Peter, je zou eens in het spoorwegmuseum kunnen kijken. Aan de ingang van de grote hal staat daar de NRS 107 op een stalen constructie. Dat is ook een loc met binnenliggende cilinders en aan de buitenkant alleen koppelstangen.
Je kunt er onderdoor lopen en dan kun je waarschijnlijk ook zien hoe de verschillende krukken ten opzicht van elkaar staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.