Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
welke draden om wisseldecoders te testen door Ben
Vandaag om 14:48:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Arjan6511
Vandaag om 14:47:30
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:36:02
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 14:30:44
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 14:01:00
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:14:40
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
  

Auteur Topic: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?  (gelezen 2458 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11520
    • nulpunt
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2024, 16:40:17 »
Dit staat toch al helemaal uitgewerkt in de bouwbeschrijving op de 84 (of was het toch 83 en een beetje?) graden van Henk na  ;D, maar hij heeft dan ook een speciale unieke krukas aangemeten gekregen. Let wel, de 90 graden (messing) versie werkt in het model ook goed.

Ik heb wel een (halve) index gemaakt, maar die bleek te lang van formaat om op BNLS te zetten en heb ik niet afgemaakt.
In Excell: spoorwijdte, auteur, item en berichtnummer


« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:43:46 door FritsT »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2024, 16:43:58 »
Peter,
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang. Volgens mij laat je op je foto wat anders zien.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:50:12 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2024, 17:08:43 »
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang.

Dan gaat er wel heel veel massa dezelfde kant op...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2024, 17:18:40 »
Niet veel anders dan bij een locomotief met buitenliggende cilinders  ;)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2024, 17:23:04 »
Toch niet; bij de 6000 zit het balanceergewicht op het drijfwiel aan dezelfde zijde als de koppelstang. Doet mij vermoeden dat krukas en drijfstang juist tegenover zijn gepositioneerd.

PS nu ik m wat vaker bekijk; die 6000 is wel een mooie lok trouwens!
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 17:26:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2024, 18:28:53 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,



waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:13:01 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2024, 19:16:01 »
Behalve bij de NS 2100 zitten de krukpennen en de koppelpennen in de wielen 180 graden tov elkaar verschoven. Het contragewicht heeft hier nauwelijks iets mee te maken want
het contragewicht op het aangedreven wiel moet ook de ronddraaiende gewichten van de 90 graden verdraaide excentrieken en de bijbehorende stangen compenseren.
Mvrgr

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2024, 19:33:53 »
Dan zit het gewicht toch precies goed? Recht tegenover (het midden tussen) de beide drijfstangen; op tekening punt "A" en "B".
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2024, 21:24:28 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,

waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
Peter,
Weer een foutje van mij. Ik keek bij een van mij live steam locs met 2 binnenliggende cilinders (Pannier tank) en zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard was en was te lui om nog even bij een andere te kijken en dat deed ik dus nu en daar (LNWR Precedent class) is er 180 graden tussen koppelstang en kruk. Dus er is niet één standaard zoals ik aannam  :-[.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2024, 21:58:04 »
 Hoi Peter .
Ik stuur je een PB -tje
 Andere Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2024, 22:35:25 »
... zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard ....

Bij deze Pannier liggen de 4 assen volgens mij wel degelijk op 90 graden verschoven... ?

https://www.steamworkshop.co.uk/portfolio/5-gwr-pannier/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2024, 23:02:01 »
Bij een model kun je uiteraard doen wat je wilt! In het echt heb je rekening te houden met de balancering van de wielen. Als dat niet wordt gedaan onstaat er trillingen en regelmatig klappen op de rail "hammerblow" die wielband en rail rap laten verslijten.
mvrgr

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2024, 23:08:25 »
Dat is toch juist het punt wat ik probeer te maken... :angel: en het verbaast mij overiges wel als een live steam model dit verkeerd zou kopiëren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2024, 23:20:57 »
Ach, waarom! Je hoeft maar een klein montage foutje te maken en je zit er aan vast! Het geeft geen problemen dus laat maar.
Dat model staat niet voor niks bij steamworkshop!
Mvrgr

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2024, 07:07:24 »
We dwalen af.. ging om 1:1 :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn