Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 21:33:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 21:29:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 21:28:53
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Karben
Vandaag om 20:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
  

Auteur Topic: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?  (gelezen 2289 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2024, 16:40:17 »
Dit staat toch al helemaal uitgewerkt in de bouwbeschrijving op de 84 (of was het toch 83 en een beetje?) graden van Henk na  ;D, maar hij heeft dan ook een speciale unieke krukas aangemeten gekregen. Let wel, de 90 graden (messing) versie werkt in het model ook goed.

Ik heb wel een (halve) index gemaakt, maar die bleek te lang van formaat om op BNLS te zetten en heb ik niet afgemaakt.
In Excell: spoorwijdte, auteur, item en berichtnummer


« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:43:46 door FritsT »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2024, 16:43:58 »
Peter,
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang. Volgens mij laat je op je foto wat anders zien.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:50:12 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2024, 17:08:43 »
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang.

Dan gaat er wel heel veel massa dezelfde kant op...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2024, 17:18:40 »
Niet veel anders dan bij een locomotief met buitenliggende cilinders  ;)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2024, 17:23:04 »
Toch niet; bij de 6000 zit het balanceergewicht op het drijfwiel aan dezelfde zijde als de koppelstang. Doet mij vermoeden dat krukas en drijfstang juist tegenover zijn gepositioneerd.

PS nu ik m wat vaker bekijk; die 6000 is wel een mooie lok trouwens!
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 17:26:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2024, 18:28:53 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,



waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:13:01 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2024, 19:16:01 »
Behalve bij de NS 2100 zitten de krukpennen en de koppelpennen in de wielen 180 graden tov elkaar verschoven. Het contragewicht heeft hier nauwelijks iets mee te maken want
het contragewicht op het aangedreven wiel moet ook de ronddraaiende gewichten van de 90 graden verdraaide excentrieken en de bijbehorende stangen compenseren.
Mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2024, 19:33:53 »
Dan zit het gewicht toch precies goed? Recht tegenover (het midden tussen) de beide drijfstangen; op tekening punt "A" en "B".
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2024, 21:24:28 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,

waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
Peter,
Weer een foutje van mij. Ik keek bij een van mij live steam locs met 2 binnenliggende cilinders (Pannier tank) en zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard was en was te lui om nog even bij een andere te kijken en dat deed ik dus nu en daar (LNWR Precedent class) is er 180 graden tussen koppelstang en kruk. Dus er is niet één standaard zoals ik aannam  :-[.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2024, 21:58:04 »
 Hoi Peter .
Ik stuur je een PB -tje
 Andere Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2024, 22:35:25 »
... zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard ....

Bij deze Pannier liggen de 4 assen volgens mij wel degelijk op 90 graden verschoven... ?

https://www.steamworkshop.co.uk/portfolio/5-gwr-pannier/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2024, 23:02:01 »
Bij een model kun je uiteraard doen wat je wilt! In het echt heb je rekening te houden met de balancering van de wielen. Als dat niet wordt gedaan onstaat er trillingen en regelmatig klappen op de rail "hammerblow" die wielband en rail rap laten verslijten.
mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2024, 23:08:25 »
Dat is toch juist het punt wat ik probeer te maken... :angel: en het verbaast mij overiges wel als een live steam model dit verkeerd zou kopiëren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2024, 23:20:57 »
Ach, waarom! Je hoeft maar een klein montage foutje te maken en je zit er aan vast! Het geeft geen problemen dus laat maar.
Dat model staat niet voor niks bij steamworkshop!
Mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2024, 07:07:24 »
We dwalen af.. ging om 1:1 :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn