Edit: Ton was me net voor
Volgens mij is het precies andersom: bij het Westinghouse-systeem is de luchtdruk in de leiding nodig om de rem te lossen. Valt de druk weg, dan slaan de remmen aan en stopt het voertuig.Als het reservoir leeg is, dan werken de remmen inderdaad niet meer, zoals jij schrijft. Dat is echter geen nadeel maar een voordeel, omdat de niet-wekende remmen vast blijven staan.
Ik denk dat de verwarring zit in het tweede deel, waar jij uitgaat van een type rem waarbij een veer of iets soortgelijk de remblokken aanduwt, en luchtdruk de remmen lost. Wat ik gelezen heb zegt echter het omgekeerde: de ruststand van de remblokken is dat er niet geremd wordt.
Je beschrijft een situatie die inherent onveilig is en alleen in de beginjaren van de spoorwegen is gebruikt met desastreuze gevolgen
Ik denk dat de verwarring zit in het tweede deel, waar jij uitgaat van een type rem waarbij een veer of iets soortgelijk de remblokken aanduwt, en luchtdruk de remmen lost. Wat ik gelezen heb zegt echter het omgekeerde: de ruststand van de remblokken is dat er niet geremd wordt. Je hebt dus luchtdruk nodig om te remmen. Die luchtdruk komt niet (rechtstreeks) uit de treinleiding, want dan zouden de remmen niet werken bij een treinbreuk. Vandaar dus een luchtreservoir in elke wagon.
Dus ontkoppeling leidt inderdaad tot remmen....mits het luchtreservoir van de wagon voldoende druk heeft. Je kan snel veel druk kwijtraken door kort achter elkaar te remmen en lossen,
Volgens mij zit het zo:- Als de luchtdruk in de treinleiding afneemt, laat de tripleklep lucht uit het reservoir onder de wagen naar de remcylinder lopen en wordt de rem geactiveerd. De lucht blijft in de remcylinder (en de rem blijft dus in werking) totdat- de druk in de treinleiding hoger wordt dan die in het reservoir. Dan zorgt de tripleklep dat de lucht uit de remcylinder stroomt en dat het reservoir weer wordt bijgevuld vanuit de treinleiding. De remming is dan opgeheven.- als de druk in de treinleiding niet meer toeneemt, blijft de lucht dus in de remcylinder en blijft de rem geactiveerd. En ja, als dat maanden duurt dan kan er zoveel lucht weglekken dat de rem langzaamaan wordt gelost. Maar voor die situatie is het remsysteem ook niet gemaakt.Het is dus geen veer die de remmen vasthoudt als er geen lucht in de treinleiding zit; het is de lucht in de remcylinder die dat doet.En daarom heeft zo'n reservoir tegenwoordig twee compartimenten: eentje voor het normale remmen en eentje die gevuld blijft voor een noodremming.Grtz, Ton