Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 10157 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Gepost op: 04 January 2024, 13:03:19 »
Hoi,

Een nieuw doel dwaalde door mijn gedachten.

Ik wil graag een sleep samenstellen met een blauwe NS1300, met blauwe D rijtuigen.
Wil daar aan toevoegen een stalen D (eventueel een groen exemplaar) en een restauratierijtuig erbij.
Daarbij een retour loc V200 DB met een aantal D-rijtuigen erachter.
( Ik denk aan de blauwe en groene D rijtuigen vd DB in die tijd)

Dit als showsleep voor op de Bnlsbaan in de komende jaren.

Maar ik ben niet zo'n kenner van dat tijdperk.

Wat is geoorloofd in deze combinatie?

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:31:40 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2024, 15:14:44 »
Hoi,

Ik ben nog geen grote kenner, maar als geschiedenisleraar vindt ik het dan wel weer belangrijk dat alles klopt. Ik heb de afgelopen paar weken een trein met D-rijtuigen bij elkaar gesprokkeld en ik ben na het bekijken van foto's en websites gekomen op:

1300 - Stalen D - A - RS - B - B - B

dit is gebaseerd op de intercity dienst begin jaren 60 tussen Enschede en Amsterdam.

Ik zal vanavond proberen een foto te maken.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2024, 15:28:19 »
Ik ben benieuwd.
Zag ook foto's op het forum met TEE rijtuigen.
Ook mooi.
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 15:34:49 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2024, 20:19:26 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2024, 20:25:39 »
Ja,
Dat dan niet, maar wel in combinatie met buitenlandse rijtuigen die dan tot Amsterdam meereden.

Of er dan gesplitst werd aan de grens weet ik niet.
Of wat dan doorgaans de eindbestemming was voor mij iig dan richting de Oosterburen.


Weet dan wel dat de V200 ook in Nederland reed, dat is dan wel verantwoord in zoverre.

Dat zijn dan ook vragen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:28:44 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2024, 20:38:15 »
Heb je al in de rubriek ‘Treinsamenstellingen’ gekeken? Mogelijk dat je daar wat van je gading vindt…

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=52.0

https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E  hier ook de nodige treinsamenstellingen met Plan E.

Rob
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:44:37 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:27 »
Zal ik morgen eens gaan doen.

Normaliter rijdt ik hoofdzakelijk goederentreinen en treinstellen maar had me nooit zo verder verdiept in langere treinen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:53 »
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:52:20 door Jeronimos »
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2024, 21:13:41 »
Mijn suggestie zou zijn:


1300, Stalen DIV, Plan D B, Plan D B, PLan D A, Plan D Wrd, Plan D B, Plan D B.


220
BDms-273 D-Zugwagen 2.Klasse/Gepäckraum Roco 44755
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
ABm-225 1./2.Klasse D-Zugwagen Roco 44754
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752

Ik heb voor het gemak de 303 mm Roco rijtuigen TP IV genomen, ook de Plan D's komen van Roco. Stalen DIV is uitgebrtacht door Artitec.

Grt, Ronald.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2024, 21:19:54 »
Zou mooi zijn een half/half combi DB/NS in idd een tikje terug voor 1970. Dus idd hoogstwaarschijnlijk dan dit soort rijtuigen.

Het is dan ook gelijk een wisselspelletje op de bnls-baan
Trein met NS1300 rijdt rondje, loc koppelt af in schaduwstation vd Bnls en de V200 rijdt er voor.

Is het idee erachter.

Zat al beetje naar Roco rijtuigen te kijken.
De blauwe D's is ff zoeken maar de Duitse rijtuigen lijkt me niet zo'n probleem.
Wil dan tot max 8 gaan met de Stalen D en evt een NS of DB restauratie of slaaprijtuig erbij.

Dank voor de info. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 21:37:30 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2024, 22:17:21 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob

Ik was tot 2020 machinist bij NS, dus 'intercity' zit er een beetje ingesleten bij mij  ;D Maar inderdaad, sneltrein is correct.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 22:19:58 door Jan Breman »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2024, 23:39:32 »
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Er heeft nog geen kenner gereageerd, dan schiet ik maar even te hulp. De letters scheppen wel wat verwarring. In het algemeen:
  • A = 1e klasse
  • B = 2e klasse
  • C = 3e klasse (maar in de tijd van de blauwe 1300 waarschijnlijk niet meer aanwezig)
  • RS = restauratie (volgens mij wordt RS niet gebruikt)
  • D = Dienstvoertuig, meestal, zoals in het geval van de “stalen D”, een bagagewagon*

Met de D wordt hier in diverse bijdragen ook bedoeld:
  • Plan D: de rijtuigserie van de NS
  • D-rijtuigen als aanduiding van de Duitse D-trein, wat weer staat voor “Durchgangszug”. In de tijd van de V200 waren dat dan weer voornamelijk “m-Wagen:)

Combinaties komen natuurlijk ook voor, zoals de het gecombineerde restauratie-/bagagerijtuig RD uit de bouwserie Plan D :).

*Zelf dacht ik even dat dit sloeg op een bagagewagon uit de NS-bouwserie “Plan D”, maar dat is niet zo. Maar ik laat mijn verhaal graag verbeteren door een kenner.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2024, 23:44:44 »
Als je een loc wissel wilt doen met NS E-loc versus een DB V200 dan is de Bad Harzburg Express een goede kandidaat. Deze wisselde namelijk destijds in Oldenzaal van loc. Tot 1976 reed deze met plan D van NS, daarna met rijtuigen van DB, weet niet uit m’n hoofd wanneer de loc wissel naar Bad Bentheim is verplaatst (heeft in ieder geval te maken met de elektrificatie van het Duitse deel) en er een DB E-loc voor de trein kwam.

In dit geval interessant:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten Edwin.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2024, 00:03:55 »
Hoi,

Nog ff een laatste nootje vanavond.
Dank voor de info ik ga morgen rustig nalezen.

Dan was het gebruikelijk om met of alleen NS materieel te rijden of dan ook die combi.(?)
2 lange treinen wordt al budget onvriendelijk.

Hoop dat ik kan volstaan met bv 3 blauwe NS  plan D, 3 DB, D rijtuigen en dan tzt de bagage of stalen D toevoegen en als laatste een restauratierijtuig, kan natuurlijk ook een Speisewagen zijn.

Al met al al veel bijgeleerd.

Dank, daarvoor.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.