Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pukkie
Vandaag om 04:49:07
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 04:06:03
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door henk
Vandaag om 04:05:20
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 01:25:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
20 November 2025, 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 9910 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Gepost op: 04 January 2024, 13:03:19 »
Hoi,

Een nieuw doel dwaalde door mijn gedachten.

Ik wil graag een sleep samenstellen met een blauwe NS1300, met blauwe D rijtuigen.
Wil daar aan toevoegen een stalen D (eventueel een groen exemplaar) en een restauratierijtuig erbij.
Daarbij een retour loc V200 DB met een aantal D-rijtuigen erachter.
( Ik denk aan de blauwe en groene D rijtuigen vd DB in die tijd)

Dit als showsleep voor op de Bnlsbaan in de komende jaren.

Maar ik ben niet zo'n kenner van dat tijdperk.

Wat is geoorloofd in deze combinatie?

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:31:40 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2024, 15:14:44 »
Hoi,

Ik ben nog geen grote kenner, maar als geschiedenisleraar vindt ik het dan wel weer belangrijk dat alles klopt. Ik heb de afgelopen paar weken een trein met D-rijtuigen bij elkaar gesprokkeld en ik ben na het bekijken van foto's en websites gekomen op:

1300 - Stalen D - A - RS - B - B - B

dit is gebaseerd op de intercity dienst begin jaren 60 tussen Enschede en Amsterdam.

Ik zal vanavond proberen een foto te maken.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2024, 15:28:19 »
Ik ben benieuwd.
Zag ook foto's op het forum met TEE rijtuigen.
Ook mooi.
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 15:34:49 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2024, 20:19:26 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2024, 20:25:39 »
Ja,
Dat dan niet, maar wel in combinatie met buitenlandse rijtuigen die dan tot Amsterdam meereden.

Of er dan gesplitst werd aan de grens weet ik niet.
Of wat dan doorgaans de eindbestemming was voor mij iig dan richting de Oosterburen.


Weet dan wel dat de V200 ook in Nederland reed, dat is dan wel verantwoord in zoverre.

Dat zijn dan ook vragen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:28:44 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2024, 20:38:15 »
Heb je al in de rubriek ‘Treinsamenstellingen’ gekeken? Mogelijk dat je daar wat van je gading vindt…

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=52.0

https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E  hier ook de nodige treinsamenstellingen met Plan E.

Rob
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:44:37 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:27 »
Zal ik morgen eens gaan doen.

Normaliter rijdt ik hoofdzakelijk goederentreinen en treinstellen maar had me nooit zo verder verdiept in langere treinen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:53 »
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:52:20 door Jeronimos »
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3017
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2024, 21:13:41 »
Mijn suggestie zou zijn:


1300, Stalen DIV, Plan D B, Plan D B, PLan D A, Plan D Wrd, Plan D B, Plan D B.


220
BDms-273 D-Zugwagen 2.Klasse/Gepäckraum Roco 44755
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
ABm-225 1./2.Klasse D-Zugwagen Roco 44754
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752

Ik heb voor het gemak de 303 mm Roco rijtuigen TP IV genomen, ook de Plan D's komen van Roco. Stalen DIV is uitgebrtacht door Artitec.

Grt, Ronald.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2024, 21:19:54 »
Zou mooi zijn een half/half combi DB/NS in idd een tikje terug voor 1970. Dus idd hoogstwaarschijnlijk dan dit soort rijtuigen.

Het is dan ook gelijk een wisselspelletje op de bnls-baan
Trein met NS1300 rijdt rondje, loc koppelt af in schaduwstation vd Bnls en de V200 rijdt er voor.

Is het idee erachter.

Zat al beetje naar Roco rijtuigen te kijken.
De blauwe D's is ff zoeken maar de Duitse rijtuigen lijkt me niet zo'n probleem.
Wil dan tot max 8 gaan met de Stalen D en evt een NS of DB restauratie of slaaprijtuig erbij.

Dank voor de info. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 21:37:30 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2024, 22:17:21 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob

Ik was tot 2020 machinist bij NS, dus 'intercity' zit er een beetje ingesleten bij mij  ;D Maar inderdaad, sneltrein is correct.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 22:19:58 door Jan Breman »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1401
  • Klaar voor vertrek
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2024, 23:39:32 »
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Er heeft nog geen kenner gereageerd, dan schiet ik maar even te hulp. De letters scheppen wel wat verwarring. In het algemeen:
  • A = 1e klasse
  • B = 2e klasse
  • C = 3e klasse (maar in de tijd van de blauwe 1300 waarschijnlijk niet meer aanwezig)
  • RS = restauratie (volgens mij wordt RS niet gebruikt)
  • D = Dienstvoertuig, meestal, zoals in het geval van de “stalen D”, een bagagewagon*

Met de D wordt hier in diverse bijdragen ook bedoeld:
  • Plan D: de rijtuigserie van de NS
  • D-rijtuigen als aanduiding van de Duitse D-trein, wat weer staat voor “Durchgangszug”. In de tijd van de V200 waren dat dan weer voornamelijk “m-Wagen:)

Combinaties komen natuurlijk ook voor, zoals de het gecombineerde restauratie-/bagagerijtuig RD uit de bouwserie Plan D :).

*Zelf dacht ik even dat dit sloeg op een bagagewagon uit de NS-bouwserie “Plan D”, maar dat is niet zo. Maar ik laat mijn verhaal graag verbeteren door een kenner.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1000
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2024, 23:44:44 »
Als je een loc wissel wilt doen met NS E-loc versus een DB V200 dan is de Bad Harzburg Express een goede kandidaat. Deze wisselde namelijk destijds in Oldenzaal van loc. Tot 1976 reed deze met plan D van NS, daarna met rijtuigen van DB, weet niet uit m’n hoofd wanneer de loc wissel naar Bad Bentheim is verplaatst (heeft in ieder geval te maken met de elektrificatie van het Duitse deel) en er een DB E-loc voor de trein kwam.

In dit geval interessant:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten Edwin.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2024, 00:03:55 »
Hoi,

Nog ff een laatste nootje vanavond.
Dank voor de info ik ga morgen rustig nalezen.

Dan was het gebruikelijk om met of alleen NS materieel te rijden of dan ook die combi.(?)
2 lange treinen wordt al budget onvriendelijk.

Hoop dat ik kan volstaan met bv 3 blauwe NS  plan D, 3 DB, D rijtuigen en dan tzt de bagage of stalen D toevoegen en als laatste een restauratierijtuig, kan natuurlijk ook een Speisewagen zijn.

Al met al al veel bijgeleerd.

Dank, daarvoor.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.