Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
21 December 2025, 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Raadplaatje door Sikko
21 December 2025, 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 December 2025, 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
21 December 2025, 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
21 December 2025, 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
21 December 2025, 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
21 December 2025, 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
21 December 2025, 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
21 December 2025, 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
21 December 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 10179 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Gepost op: 04 January 2024, 13:03:19 »
Hoi,

Een nieuw doel dwaalde door mijn gedachten.

Ik wil graag een sleep samenstellen met een blauwe NS1300, met blauwe D rijtuigen.
Wil daar aan toevoegen een stalen D (eventueel een groen exemplaar) en een restauratierijtuig erbij.
Daarbij een retour loc V200 DB met een aantal D-rijtuigen erachter.
( Ik denk aan de blauwe en groene D rijtuigen vd DB in die tijd)

Dit als showsleep voor op de Bnlsbaan in de komende jaren.

Maar ik ben niet zo'n kenner van dat tijdperk.

Wat is geoorloofd in deze combinatie?

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:31:40 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2024, 15:14:44 »
Hoi,

Ik ben nog geen grote kenner, maar als geschiedenisleraar vindt ik het dan wel weer belangrijk dat alles klopt. Ik heb de afgelopen paar weken een trein met D-rijtuigen bij elkaar gesprokkeld en ik ben na het bekijken van foto's en websites gekomen op:

1300 - Stalen D - A - RS - B - B - B

dit is gebaseerd op de intercity dienst begin jaren 60 tussen Enschede en Amsterdam.

Ik zal vanavond proberen een foto te maken.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2024, 15:28:19 »
Ik ben benieuwd.
Zag ook foto's op het forum met TEE rijtuigen.
Ook mooi.
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 15:34:49 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2024, 20:19:26 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2024, 20:25:39 »
Ja,
Dat dan niet, maar wel in combinatie met buitenlandse rijtuigen die dan tot Amsterdam meereden.

Of er dan gesplitst werd aan de grens weet ik niet.
Of wat dan doorgaans de eindbestemming was voor mij iig dan richting de Oosterburen.


Weet dan wel dat de V200 ook in Nederland reed, dat is dan wel verantwoord in zoverre.

Dat zijn dan ook vragen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:28:44 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2024, 20:38:15 »
Heb je al in de rubriek ‘Treinsamenstellingen’ gekeken? Mogelijk dat je daar wat van je gading vindt…

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=52.0

https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E  hier ook de nodige treinsamenstellingen met Plan E.

Rob
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:44:37 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:27 »
Zal ik morgen eens gaan doen.

Normaliter rijdt ik hoofdzakelijk goederentreinen en treinstellen maar had me nooit zo verder verdiept in langere treinen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2024, 20:45:53 »
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 20:52:20 door Jeronimos »
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3075
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2024, 21:13:41 »
Mijn suggestie zou zijn:


1300, Stalen DIV, Plan D B, Plan D B, PLan D A, Plan D Wrd, Plan D B, Plan D B.


220
BDms-273 D-Zugwagen 2.Klasse/Gepäckraum Roco 44755
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
ABm-225 1./2.Klasse D-Zugwagen Roco 44754
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752

Ik heb voor het gemak de 303 mm Roco rijtuigen TP IV genomen, ook de Plan D's komen van Roco. Stalen DIV is uitgebrtacht door Artitec.

Grt, Ronald.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2024, 21:19:54 »
Zou mooi zijn een half/half combi DB/NS in idd een tikje terug voor 1970. Dus idd hoogstwaarschijnlijk dan dit soort rijtuigen.

Het is dan ook gelijk een wisselspelletje op de bnls-baan
Trein met NS1300 rijdt rondje, loc koppelt af in schaduwstation vd Bnls en de V200 rijdt er voor.

Is het idee erachter.

Zat al beetje naar Roco rijtuigen te kijken.
De blauwe D's is ff zoeken maar de Duitse rijtuigen lijkt me niet zo'n probleem.
Wil dan tot max 8 gaan met de Stalen D en evt een NS of DB restauratie of slaaprijtuig erbij.

Dank voor de info. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 21:37:30 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2024, 22:17:21 »
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob

Ik was tot 2020 machinist bij NS, dus 'intercity' zit er een beetje ingesleten bij mij  ;D Maar inderdaad, sneltrein is correct.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 22:19:58 door Jan Breman »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
  • Klaar voor vertrek
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2024, 23:39:32 »
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Er heeft nog geen kenner gereageerd, dan schiet ik maar even te hulp. De letters scheppen wel wat verwarring. In het algemeen:
  • A = 1e klasse
  • B = 2e klasse
  • C = 3e klasse (maar in de tijd van de blauwe 1300 waarschijnlijk niet meer aanwezig)
  • RS = restauratie (volgens mij wordt RS niet gebruikt)
  • D = Dienstvoertuig, meestal, zoals in het geval van de “stalen D”, een bagagewagon*

Met de D wordt hier in diverse bijdragen ook bedoeld:
  • Plan D: de rijtuigserie van de NS
  • D-rijtuigen als aanduiding van de Duitse D-trein, wat weer staat voor “Durchgangszug”. In de tijd van de V200 waren dat dan weer voornamelijk “m-Wagen:)

Combinaties komen natuurlijk ook voor, zoals de het gecombineerde restauratie-/bagagerijtuig RD uit de bouwserie Plan D :).

*Zelf dacht ik even dat dit sloeg op een bagagewagon uit de NS-bouwserie “Plan D”, maar dat is niet zo. Maar ik laat mijn verhaal graag verbeteren door een kenner.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2024, 23:44:44 »
Als je een loc wissel wilt doen met NS E-loc versus een DB V200 dan is de Bad Harzburg Express een goede kandidaat. Deze wisselde namelijk destijds in Oldenzaal van loc. Tot 1976 reed deze met plan D van NS, daarna met rijtuigen van DB, weet niet uit m’n hoofd wanneer de loc wissel naar Bad Bentheim is verplaatst (heeft in ieder geval te maken met de elektrificatie van het Duitse deel) en er een DB E-loc voor de trein kwam.

In dit geval interessant:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten Edwin.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2024, 00:03:55 »
Hoi,

Nog ff een laatste nootje vanavond.
Dank voor de info ik ga morgen rustig nalezen.

Dan was het gebruikelijk om met of alleen NS materieel te rijden of dan ook die combi.(?)
2 lange treinen wordt al budget onvriendelijk.

Hoop dat ik kan volstaan met bv 3 blauwe NS  plan D, 3 DB, D rijtuigen en dan tzt de bagage of stalen D toevoegen en als laatste een restauratierijtuig, kan natuurlijk ook een Speisewagen zijn.

Al met al al veel bijgeleerd.

Dank, daarvoor.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.