Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Analogue - The club!  (gelezen 9273 keer)

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Analogue - The club!
« Reactie #90 Gepost op: 06 January 2024, 13:05:00 »
Ik ben het wel met Wolter eens er gaan nou een paar ideeën door elkaar heen.
Wordt het niet overzichtelijker van.. en daar ging het volgens mij om.

"De Analoge Ouderen Werkgroep."
Euh.... En als ik mee wil doen. Met mijn 45 winters.. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

bask185

• Online Online
« Reactie #91 Gepost op: 06 January 2024, 13:37:29 »
Citaat
Wat jij graag wil zien gebeuren Bas, is een soort
BMB verhaal.

Je hebt dus totaal niet begrepen wat ik tikte.

Dat sporenplan wat ik poste was helemaal niet bedoeld voor 'de groep' maar voor mijn eigen club. Dat draagbak idee was ook voor mijn club. Daarom is het recht toe recht aan en kunnen onze (te bouwen) modules in een rondje lopen. Ik zeg helemaal niet dat jullie dat moeten doen.

Citaat
Ik ben namelijk niet van plan om er poten onder
te maken, een tafel of twee balkjes doen het werk
net zo goed.
Ik heb het ook niet helemaal gehad over poten. Die kerstbaan stond los op 3 podium delen van 2x1m. Daarom had ik voor mijn club dit sporen plan bedacht, gemaakt van 50x30cm plankjes, wat je los kan uitleggen op die 3 podium delen. Gewoon om te laten zien dat je elke willekeurige combinatie kan uitleggen.. op tafels.. balkjes... wat je wilt.

Het enige wat ik echt aanraad is gewoon 1 stom gat onder het spoor waar je gewoon ff snel een bout en moer door heen ragt. Als die tafels nou net niet lekker staan of de hoogte varieert of iemand stoot tegen een tafel, dan is er niks aan het handje.

Deze enkele bout, de stekkers en dat 3-rail is het enige wat ik aandraag.

En je kan wel kroonstenen verkiezen boven St-16 stekkers, maar dan heb je naar mijn mening echt een theeblad voor je hoofd  :P. Die stekkers, die zijn het echt het kwaad niet hoor.

Citaat
Is het een idee dat je een moderator vraagt om jouw hanultheebladvereniging even af te splitsen?
Hoe is dit gesprek nu niet relevant? Nu hebben we een draadje waarin de samenvatting luidt: om ooit eens samen te komen, te rijden en te doen.. en we hebben het nu over om wat theeblaadjes met spoor te maken met als doel dat we dat daadwerkelijk kunnen bewerkstelligen. Nu hebben we niks, en iets kunnen we krijgen... of dat nou met of zonder moer is  :P

In de OP staat wel
Citaat
is er behoefte aan een modelspoorclub
Citaat
Bij voldoende belangstelling roep ik een constituerend beraad bij elkaar.
Citaat
om dat in verenigd verband te gaan doen.
Ik zie als theeblad idee als mogelijke antwoord op deze originele gedachte.

Maar wat nu? Willen we daadwerkelijk iets doen, een keer bijeen komen, ouwehoeren en analoge treinen laten crossen op een ~acht tal theeblaad formaat bakkies ofzo, of willen we dat niet?
Zo ja, dan moeten we het toch zeker over een praktische methode hebben over "hoe" we dat gaan doen? Ik vind daarom deze laagdrempelige theeblad constructie wel degelijk relevant voor dit topic. Het is immers een laagdrempelige oplossing om bij een te komen.
Zo niet, als jullie niet over dit theeblad idee willen praten, waar jullie het wel over hebben? Hoe zijn jullie een mogelijk bijeenkomst voor je?

Bas

Citaat
Een heel andere benadering is dat ieder gewoon zijn eigen baantje bouwt En dat je dan gewoon samen komt.
Past wellicht niet in de trein wat misschien sommige mensen ontmoedigd om iets mee te nemen, maar het is verder geen slecht idee  ;). Ik heb een auto  ;D

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 06 January 2024, 13:52:57 »
Nou, de theebladen vliegen al door de kamer. We zijn op de goede weg aangezien de vaste ingredienten ruzie, ontsporende discussie en dreigende afsplitsingen (in draadjes weliswaar) alweer aanwezig zijn.  ;D Gekkigheid, ik zie het even positief. Er is enthousiasme, denkkracht, concrete voorstellen en de wil om samen iets te gaan doen. Ik heb momenteel even geen tijd om de discussie en denkrichtingen allemaal concreet samen te vatten, maar dat ga ik in een verloren uurtje dit weekend nog wel even doen.

Ik denk dat een IRL ervaring (elkaar gewoon eens ontmoeten) al veel goed kan doen. Ik ben waarschijnlijk zondag in Rijswijk. Met de daar aanwezige enthousiastelingen kunnen we eens babbelen onder het twijfelachtige genot van een kop slechte en oude koffie.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 06 January 2024, 15:15:09 »

Terug naar de teatrays.

Ik zou zelf wel voor een H0 teatray society, deze 'richtlijnen' willen zien.
- Soldeerbielzen gebruiken en iig geen lasjes. Want dat gaat op een dag geheid stuk.... Aan de andere kant kunnen mensen het ook voor zichzelf bepalen of ze wel of geen risico op transport schade willen lopen  ::)
- St-16 stekkers ipv kroonstenen <== plug and play. Dan kan je ook modules 180 graden draaien. Dat kan dan eigenlijk niet verkeerd gaan.
- En wellicht een enkele bout + moer recht precies onder het spoor op een x aantal cm er onder <= makkelijk uitlijnen en uit te voeren. Om toch een bepaalde garantie te houden dat je ook daadwerkelijk kan overrijden. Beetje speling inbakken to be on the safe side. M6 bout in M8 gat, kan je nog een beetje schuiven. En het spoor hoeft dan niet in het midden zitten, zolang dat gat maar onder het spoor zit. Dan past elke configuratie.

Hier doelde ik op...

Interessant concept dat je daar opstelt Bas. Zeker als je het meer gericht wilt hebben op de toekomst en groei. Zelf zat ik meer te denken aan het eenvoudig houden, zoals drie heren in het noorden hebben gedaan. Maar als het dan groter wordt, wordt het aaneenschakelen wel lastiger en daarop loop jij al voort.

Aan de andere kant, in het begin leek me het BNLS moduleconcept nog wel leuk. Maar door al die afspraken die gemaakt werden, kwamen de kosten ruim boven mijn bestedingsbudget uit (destijds), dat ik daarom al niet mee kon gaan doen.
Wat dat betreft ben ik wel voor de TTAS benadering :)

Een heel andere benadering is dat ieder gewoon zijn eigen baantje bouwt En dat je dan gewoon samen komt. Dan heb je geen afspraken te maken en wel samen lol. In dat geval ben ik namelijk al klaar :)

@Steef: ik zou gaan voor de Analoge Ouderen Werkgroep. Die afkorting lijkt me gepaster :D

Groet,
Michel

De aanzet klinkt veelbelovend. Want die maakt het bouwen en makkelijk vervoeren uitvoerbaar. Ook voor degenen die weinig ruimte hebben.

Maar het heeft met de aanleiding van het draadje -bewust analoog rijden- niets van doen. Want dit puzzelstukjessysteem is evengoed uitvoerbaar voor opwindtreinen, echte stoomtractie of digitale bediening.

Is het een idee dat je een moderator vraagt om jouw hanultheebladvereniging even af te splitsen?

Groet,

Wolter

Michel en Wolter begrijpen waar het om gaat.

"De Analoge Ouderen Werkgroep."
Euh.... En als ik mee wil doen. Met mijn 45 winters.. ;D

Volgens mijn beide stiefdochters (18 en 20 jaar), is alles
boven de 30 bejaard... dus je hoort er ook bij  :laugh:
Mvh Steef

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 06 January 2024, 17:47:31 »
Ik heb volgen maar even weer aan gezet, wordt steeds leuker hier...

Maar die bananendoos van Bas is erg leuk. Voor koppelen is het idd waardeloos, dat heb ik ook al eens geprobeerd met HelloFresh dozen....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

bask185

• Online Online
« Reactie #95 Gepost op: 06 January 2024, 20:29:40 »
Zou je ajb op kunnen houden met het zinnetje: "je snapt er niks van". Ik vind het lichtelijk beledigend en ik snap het prima. We hebben alleen een verschil in mening.

Je kan ook inhoudelijk reageren waarom je tegen die "richtlijnen" bent. Ik heb namelijk doelbewust gekozen voor het woord richtlijnen en niet voor regels. Daar zit een verschil tussen. Een richtlijn is namelijk niet verplicht om te volgen. Zelf ben ik huge fan van richtlijnen omdat ik altijd heel eigenwijs ben  ::).

Ik heb met Rosedale Abbey ook 2 a 3 keer aan de branch lijn gestaan en dat was erg leuk. Alleen die baan was nooit bedoeld om te koppelen. Het koppelen was een drama. We moesten er een plankje in schroeven en dat plankje moesten we weer met lijmtangen vast zetten. En dan die bak nog waterpas zetten vanwege de rangeersporen... Het werkte uiteraard wel en we hadden leuke dag. Dus heus ik snap echt wat je bedoelt en waar het om gaat. Een zo laag als mogelijk dremelige baan neer plempen op tafels en een leuke dag hebben. Ik had elke laatste keer met rosedale transport schade. Stukken rails die uit het ballast waren geschoten.. geen pretje. Vandaar mijn richtlijn soldeer bielzen, maar ik zei er ook achter aan
Citaat
Aan de andere kant kunnen mensen het ook voor zichzelf bepalen of ze wel of geen risico op transport schade willen lopen
die soldeerbielzen doen alleen jezelf een plezier niet de rest van de deelnemers. Dus vandaar... richtlijn.. je mag er iets mee doen, hoeft niet.

Dat gezegd hebbende.. als puntje bij paaltje komt, zou het stiekem toch wel fijn zijn als het koppelen een beetje gemakkelijk gaat toch? Als er dan 2 theebakken tegen elkaar zitten en beide partijen hebben dan dat ene gaatje goed zitten en ze hebben dezelfde stekkers. Dan heb je in no-time de bakjes verbonden en kan je naar de volgende.

En als die volgende bak dan wel een daadwerkelijk dienblad is met een blok schuim,  dan zij dat zo. Bierviltjes er onder, dan vervangt de buur even zijn st-16 voor een kroonsteentje.. en een lijmtangetje er bij.

Ik zeg alleen dat geen kwaad zou kunnen om die 2 a 3 kleine richtlijntjes in je achterhoofd te houden. Hoe sneller je klaar bent met opbouwen hoe meer tijd je kan besteden aan koffie leuten en ouwehoeren en af en toe even een trein over een weer te sturen ofzo..

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #96 Gepost op: 06 January 2024, 20:44:15 »
Je kan ook inhoudelijk reageren waarom je tegen die "richtlijnen" bent. Ik heb namelijk doelbewust gekozen voor het woord richtlijnen en niet voor regels. Daar zit een verschil tussen. Een richtlijn is namelijk niet verplicht om te volgen.
Dan heb je buiten de Europese Unie gerekend. Als die een richtlijn uitvaardigen dan is die wel degelijk verplichtend. Probleem dus met woorden die in verschillende omgevingen een verschillende zwaarte hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #97 Gepost op: 06 January 2024, 21:23:03 »
Hier doelde ik op...

Michel en Wolter begrijpen waar het om gaat.

Volgens mijn beide stiefdochters (18 en 20 jaar), is alles
boven de 30 bejaard... dus je hoort er ook bij  :laugh:

Ik voel me alleen niet aangesproken.. ;D ;D
Met 2en komen ze ook aardig in de buurt..... Nee ik voel me nog steeds niet aangesproken. ;)
Leeftijd is ook maar een nummer natuurlijk. 
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 06 January 2024, 22:01:27 »
Ik ken 'guidedelines' uit de wereld van de electonenbuizen. Daar betekent het dat je ze rustig 30 procent boven specs mag instellen. Moet je met een transistor niet proberen. En zo interpreteer ik richtlijnen dus ook. Als veilige suggesties  :angel:

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #99 Gepost op: 07 January 2024, 00:01:28 »
ik zou zeggen : Als je wilt aansluiten, dan zorg je dat je kunt koppelen"
Daar zul je een aantal afspraken voor moeten maken die bindend zijn ( dat noem ik dan een regel).
Daarnaast geef je een aantal goede adviezen om te volgen, dat zijn dan mogelijk richtlijnen. (tenminste in dit land).
Verder volg ik de discussie met belangstelling.
De groeten van Rob

bask185

• Online Online
« Reactie #100 Gepost op: 10 January 2024, 20:47:54 »
Ik had vandaag weer eens post  :angel: Die man moet vaker langskomen  (y)

Voor diegene die het wel interessant vinden  ;)

De post bevatte de zijpanelen van de PWM regelaar. Ziet er wel aardig uit. Ik hoef niet eens zo veel aan te passen  ;D Alleen de voetjes kunnen wat eleganter. Ik had hem zo in elkaar.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 10 January 2024, 20:57:32 »
Mooi apparaat geworden!  (y)

bask185

• Online Online
« Reactie #102 Gepost op: 19 January 2024, 01:06:13 »
Ik heb hier op de clubavonden bij de MSA tegenwoordig weinig te doen. Ik loop al 2 donderdagavonden rond dat ik daar maar een beetje rondhang en thuis krijg ik niks af. Dus ik dacht, goh laat ik eens een teatray of 2 maken. Ik heb ook geen vaste baan meer, dan kan ik ten minste iets heen en weer rijden.

Ik heb op Rijswijk wat rails gescoord. Ik denk dat het fleischmann is, maar ik ben hier niet echt in thuis. Toen had ik nog 2 degelijke plankjes hout gevonden en dat nam ik mee en toen ging ik even timmeren.

Een van de plankjes had nog een oud testspoortje. Die heb ik er met moeite en fysieke pijn er af gebikt. Dat houtlijm is echt heel goed in wat het doet.

Op de club even bij het resthout een balkje gescoord en toen maar de zaag er in gezet.

In the spirit van totale laagdrempeligheid heb ik gewoon maar de zaag er in gezet en wat schroeven er in geragd. Ik weet niet eens hoe groot die dingen precies zijn. Het hout wordt met slechts 6 schroefjes bij elkaar gehouden. Ik had niks opgemeten verder. Gewoon hout naast elkaar gelegd, streepje gezet en de handzaag er door getrokken.

Rails zit ook vast met wat schroefjes. Ik heb nog geen lijm gebruikt.

Ik heb dus ook geen soldeer bielzen gebruikt... met alle risico van dien  :P

En nu kunnen ze nog stapelen. Zoals ze nu zijn, zijn de bakjes 7.5cm hoog.. per toeval. Ik kan het nog losschroeven en grotere of kleinere balken er in zetten indien nodig. Ik denk wel dat dit opzich wel een tollerabele hoogte zou zijn  ???

Volgende week wellicht de klei aanbrengen om straatspoor te maken en dan maar kijken waar het schip strandt  ::)

Vooralsnog denk ik om wissels gewoon te bedienen met de hand of een ijzerdraadje ofzo. Ik dacht er wel aan om op 1 of 2 of 3 plaatsen een stukje spoor uit te kunnen zetten met een wipwap schakelaartje. Dan kunnen treinen er parkeren en passeren enzo analogue style

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 19 January 2024, 08:54:45 »
Waar zijn die flappen voor aan de voorkant van de bakken?

Verder vind ik dit mooi. Met een ;) naar de Bentinkbrigade: "Es muss nicht immer Kaviar sein......."

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

bask185

• Online Online
« Reactie #104 Gepost op: 19 January 2024, 09:05:06 »
Die flappen zijn een verlaging om het water op te maken
Train-Science.com
Train-Science github