Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:27:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 23:25:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
Vandaag om 23:18:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 23:08:30
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:06:40
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:59:45
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
  

Auteur Topic: Analogue - The club!  (gelezen 9308 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Analogue - The club!
« Reactie #45 Gepost op: 02 January 2024, 09:48:51 »
Kijk

En nu begin ik dus alweer af te haken. Analoog elektronisch, het is voor mij al niet meer te begrijpen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Analogue - The club!
« Reactie #46 Gepost op: 02 January 2024, 09:51:47 »
Ja, dat krijg je met meerdere mensen. Ik wou gewoon iets met een trafo en meer niet. Van analoog kan je ook een ingewikkelde hobby maken, dat blijkt wel weer  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Analogue - The club!
« Reactie #47 Gepost op: 02 January 2024, 10:12:07 »
Zelf heb ik analoge treinen en digitale treinen. Maar mijn baan is helaas tijdelijk en klein dus staat er eigenlijk altijd alleen analoog aangesloten. Op plaat muziek na is het voor mij als jonkie erg interessant. Als de club er komt klinkt het interessant afhankelijk van locatie.

Groetjes,

Een jonkie  ;)
-Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Analogue - The club!
« Reactie #48 Gepost op: 02 January 2024, 10:16:12 »
het is voor mij al niet meer te begrijpen.

Je hoeft eigenlijk alleen de filmpjes te bekijken  ;) Snap je bijvoorbeeld wel die min en max snelheden op mijn mooie rooie PWM regelaar ? Die is toch zeker wel makkelijk  :-X?

Stel er komt een module baan, dan kunnen we hem ook gewoon enkelsporig uitvoeren. Als er toch maar 1 trein tegelijk kan rijden, heb je ook geen ingewikkelde bloksysteem dingen nodig  :P

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Analogue - The club!
« Reactie #49 Gepost op: 02 January 2024, 10:24:26 »
Waar zit de overgang tussen analoog en digitaal? Wel goed om een grens te trekken Paul, ik had er geen erg in. Dus ook een PWM regelaar is al niet meer analoog? Goed om te onthouden.

Tja, meerdere mensen heb je nu eenmaal als je erover begint in een forum als dit. Verzamel een doelgroep en vervolg in besloten kring.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Analogue - The club!
« Reactie #50 Gepost op: 02 January 2024, 10:38:17 »
Ik voel al een richtingenstrijd ontstaan. En dan heb ik mijn aanpak nog niet eens in de strijd gegooid, zoals Permaloog.
Permaloog: permanente verlichting en toch analoog rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Analogue - The club!
« Reactie #51 Gepost op: 02 January 2024, 11:05:46 »
Ik ga sws niet strijden totaal geen zin in. Als men liever met een ouderwetste trafo rijdt dan een pwm regelaar vind ik ook best. Zolang het einddoel (<== rijdende treinen) maar bereikt wordt  (y). Geloof het of niet, maar ik kies altijd de meest praktische weg. Dat is soms wel eens ingewikkeld, maar ik raad ook wel eens mensen aan om bijvoorbeeld een wissel met een ijzerdraadje te stellen ipv een of andere decoder er tussen te hangen.

PWM is trouwens nog wel een dingetje met digitale loks. Normaal als je een digitale lok op een 'echte' analoge baan zet, rijdt die prima. Maar soms wel meestal niet doen digitale loks het op PWM regelaars.

Ik had trouwens speciaal voor marklin ook een aparte PWM regelaar gemaakt. Die marklins doen het namelijk ook vet goed op PWM en gelijkspanning  (y). Ik gebruikte een klein boost convertertje om die omschakelpuls op te wekken. Daarvoor had ik ook zo'n links/rechtsom knop. Als je van richting wilde omkeren, hoef je slechts de knop om te draaien en die regelaar deed dan de puls voor je schakelen  :) Ik heb dat ding nog liggen ergens, zal hem eens boven water vissen.

Wat die permaloog betreft. Ik heb wel eens wat analoge loks op een DCC spoor gezet om te kijken naar de warmte en geluid ontwikkeling. Ik vond dat niet echt een goed idee, vooral het geluid wat sommige modellen veroorzaakte vond ik onwenselijk. Ik zou eerder kiezen om je verlichting op een zo laag als mogelijke spanning te laten werken met een stroombronnetje.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
  • Klaar voor vertrek
Re: Analogue - The club!
« Reactie #52 Gepost op: 02 January 2024, 11:23:13 »
Als analoogrijder ben ik wel geïnteresseerd dus werp mijzelf in de richtingenstrijd!

Waar zit de overgang tussen analoog en digitaal? Wel goed om een grens te trekken Paul, ik had er geen erg in. Dus ook een PWM regelaar is al niet meer analoog?

Ik zal Bas’ verhaal nog en keer goed lezen, maar op het eerste gezicht denk ik dat die PWM-regelaar niet voldoet aan de analoog-eis.

Uiteindelijk wordt een loc-motor aangestuurd met een analoge spanning. Dat kan een variërende spanning zijn, zoals bij PWM. In een digitale loc verzorgt de decoder die, op basis van de digitale informatie uit de centrale.

Bij de regelaar van Bas wordt de omzetting van digitaal naar analoog verplaatst naar de Arduino. Die moet geprogrammeerd worden, nota bene. En dan wordt ‘ie aangestuurd door een digitaal apparaat: een multimaus! Wat mij betreft ben je dan af :).
Voor een lidmaatschap van The Analogue Club moet de hele keten, van stopcontact tot trein, sein en wissel analoog zijn, vind ik.

Maar ja, ik ben nog niet eens lid…
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Analogue - The club!
« Reactie #53 Gepost op: 02 January 2024, 11:31:58 »
Klinkt dan meer als een nostalgische of vintage club?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Analogue - The club!
« Reactie #54 Gepost op: 02 January 2024, 11:41:29 »
Citaat
maar op het eerste gezicht denk ik dat die PWM-regelaar niet voldoet aan de analoog-eis.
Waarom niet? Het rijdt toch, dat zie in de filmpjes? Die rode regelaar doet het zeer prima met analoge treinen. Die regelaar waar die maus aan hing, werkte net zo goed.

Citaat
een multimaus! Wat mij betreft ben je dan af
Heb je wel eens met zo'n ding gereden? Ze zijn makkelijk te gebruiken. + je kan ze op meerdere plaatsen in je baan prikken... voor een potentiele module baan is dat niet onhandig toch?

Multimaus vond ik juist wel makkelijk omdat ik dan een degelijke, gebruikersvriendelijke en ergonomische handregelaar in m'n jatten kan houden die je overal kan kopen. Ik zag er daarom wel voordelen in om een maus te gebruiken voor analoge banen.

In een van die filmpjes zie je me ook de wissels bedienen met de cijfer knopjes. Ik kon zo onder lok adres 1, 10 wissels bedienen. Onder adres 2 kon ik 10 relais onder mn baan bedienen. De regelknop zelf deed het altijd, die deed niks met adressen. Dus het draaien aan de knop en het rijden van treinen.. dat werkte altijd.. onconditioneel.

Als ik mijn Z21 en router er bij prik kan dit zelfs nog op een WLAN maus werken, kan je ook nog eens draadloos meelopen met je analoge trein. En nogmaals het hoeft  allemaal niet, ik zeg alleen dat het kan. Een Temsi of Fls trafo kunnen ook  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Analogue - The club!
« Reactie #55 Gepost op: 02 January 2024, 11:43:32 »
Ja, dat krijg je met meerdere mensen. Ik wou gewoon iets met een trafo en meer niet. Van analoog kan je ook een ingewikkelde hobby maken, dat blijkt wel weer  :)

Het is vrij simpel. 1 trafo, meer niet. De trafo
heeft tevens de mogelijkheid om een wissel aan
te sturen. Zo zijn mijn beide Fleischman trafo's.
De eenvoudige manier zoals de ouderen (ook ikzelf)
begonnen zijn als kind. Dat is analoog. Alle
andere extra's zorgt voor teveel nadenken. Dan
zou ook het concept TeaTray ideaal zijn. Je frut
wat in elkaar en knoopt dat aan het frutsel van
je buurman. Allemaal een trein mee en om
beurten een toertje rijden. Geen gelul van een
vaste maat, of stekker verbindingen. Twee draden,
wat code 100 meuk, kroonsteen en een trafo.
Hooguit een hoogtemaat zodat alles past, al
werkt een bak vulplaten ook prima.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Analogue - The club!
« Reactie #56 Gepost op: 02 January 2024, 11:48:45 »
Wat die permaloog betreft. Ik heb wel eens wat analoge loks op een DCC spoor gezet om te kijken naar de warmte en geluid ontwikkeling. Ik vond dat niet echt een goed idee, vooral het geluid wat sommige modellen veroorzaakte vond ik onwenselijk. Ik zou eerder kiezen om je verlichting op een zo laag als mogelijke spanning te laten werken met een stroombronnetje.
Dan ken je Permaloog niet goed genoeg. Het werkt op ongeveer 20 kHz. ik kan dat niet (meer) horen. DCC werkt op een lagere frequentie, zwabbert ergens tussen de 5 en 10 kHz. Is voor de meesten nog goed te horen.
Wat de warmteontwikkeling betreft, als je de beschrijving van Permaloog kent, dan weet je dat ik daar bij een klokankermotor een serieus probleem mee had. Is opgelost door een smoorspoel in serie met de motor te zetten.

Hoe dan ook, ik rijd al jaren met Permaloog en ben wel content met mijn uitvinding. Aan de andere kant heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat die uitvinding deels gepikt is van het zerostretching systeem dat bij DCC al vanaf het ontwerp zit ingebouwd.
Voor dat zerostretching wordt al lang geen reclame meer gemaakt. Het vrat motortjes op, en dat lag voornamelijk aan de lage frequentie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Analogue - The club!
« Reactie #57 Gepost op: 02 January 2024, 11:53:13 »
Helemaal met Steef (Simplex) eens. Dit vergemakkelijkt de discussie c.q. strijd.
Alhoewel...
Mag je hierbij wel schakelrails gebruiken? En drukknopjes voor de elektrische (???) wissels?
Er komt al gauw elektronica bij kijken.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2024, 11:55:08 door HuubvG. Reden: naam Steef erbij gezet »
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
  • Klaar voor vertrek
Re: Analogue - The club!
« Reactie #58 Gepost op: 02 January 2024, 11:56:49 »
Waarom niet? Het rijdt toch, dat zie in de filmpjes?

Bas, ik heb geen enkele bedoeling om af te doen aan de kwaliteit van je ideeën. Maar het gaat niet om handig versus onhandig (of eenvoudig versus ingewikkeld).
Het gaat om analoog versus digitaal. Dát is de ware richtingenstrijd ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Analogue - The club!
« Reactie #59 Gepost op: 02 January 2024, 12:07:10 »
Ik wil wel interactief mee blijven doen met het idee van #1. Puur analoog. Wie weet kan ik op een rijdag een keer naar het westen vanuit het hoge noorden.

Kleine kanttekening. In die tijd, toen er alleen nog maar analoog was, werden er nog lang niet zoveel Engelse woorden gebruikt als tegenwoordig, dus je zult alleen al mijn afschuw van de titel begrijpen. Om maar te zwijgen van de vele Engelse (waarom niet Chinese, Russische of Friese?) woorden in de verschillende berichten hierboven.  :D
Ik heb al een trein