Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door 1200blauw
Vandaag om 10:03:32
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 09:59:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Interieur ideeën voor gebouwen door kar
Vandaag om 09:30:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:15:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
  

Auteur Topic: Analogue - The club!  (gelezen 9381 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Analogue - The club!
« Reactie #30 Gepost op: 31 December 2023, 17:03:02 »
Ik zie het aan je onderschrift  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Analogue - The club!
« Reactie #31 Gepost op: 31 December 2023, 17:11:01 »
Nooit geweten dat een Fleischmann trafo berichten kan verzenden. Ik heb er al een paar open gehad, maar die module heb ik nooit gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Analogue - The club!
« Reactie #32 Gepost op: 31 December 2023, 20:40:15 »
Wanneer ik dit allemaal lees, krijg ik gewoon zin om mijn blikken Hornby opwindlocomotief uit 1954 maar weer eens te repareren......
Dan heb ik helemaal geen draadjes naar de rails meer nodig  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re: Analogue - The club!
« Reactie #33 Gepost op: 31 December 2023, 21:34:20 »
De enige echte trafo.
en gaatjes in je vingers door die prikdingen aan de achterkant.

Toen stonden we nog met onze neus tegen het etalageraam van de modelspoorwinkel te kijken naar al die analoge pracht die er achter lag.






Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Analogue - The club!
« Reactie #34 Gepost op: 01 January 2024, 10:22:55 »
Hatsaaaaaah! Now we are talkie FritsT!  (y)

Gr. Menno(1846)
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Analogue - The club!
« Reactie #35 Gepost op: 01 January 2024, 10:30:22 »
Ik heb nog een oudere versie van deze trafo, met een blikken behuizing. Die gebruik ik alleen als testvoeding.
Voor de veiligheid heb ik het originele tweelingsnoer vervangen door een 3-aderig snoer, dus met aardaansluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Analogue - The club!
« Reactie #36 Gepost op: 01 January 2024, 13:00:33 »
Naar aanleiding van dit draadje heb ik weer even het werk opgepikt van mijn PWM regelaar. En ik heb er een filmpje van gemaakt.

Ik kan helaas niet van die mooie metalen behuizinkjes zoals die van marklin of Trix express..  ::)
<a href="https://www.youtube.com/v/Wv5kNY3mziE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Wv5kNY3mziE</a>

Wat ik me ook nog bedacht voor die wissels. Is om net zo'n kastje te maken als deze maar dan met drukknopjes of dit soort lange hendels en dan met een ingebouwde CDU. En wellicht een inregelbare schakeltijd.

Maar eerste deze PWM regelaars afmaken  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Analogue - The club!
« Reactie #37 Gepost op: 01 January 2024, 13:09:09 »
Mooie regelaar Bas! Ik heb nog wel een lege behuizing liggen van een ouderwetse Temsi trafo ( a la Märklin, blauw hamerslag met rode chickenhead knop). Die mag je zo van mij hebben. Wanneer je de regelaar er in kan bouwen heb je qua look and feel een trafo zoals die van Frits!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Analogue - The club!
« Reactie #38 Gepost op: 01 January 2024, 14:55:13 »
Ik heb de Weistra-PWM regeling van Bas in drievoud toegepast in een 3-sporige keerlus voor een analoge modulebaan. Hiermee worden de analoge treinen semi-automatisch netjes afgeremd en opgesteld. De grote diversiteit aan snelheden van de verschillende treinen wordt opgevangen door bij binnenkomst de snelheid te meten, en aan de hand daarvan te berekenen wat de afremvertraging moet zijn, en met welke minimale snelheid de trein naar de stopmelder mag gaan.

De modulebaan is momenteel opgesteld in een leegstaand winkelpand in Zwolle. Wie interesse heeft om e.e.a. live te bekijken stuurt maar een PB  ;)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Analogue - The club!
« Reactie #39 Gepost op: 01 January 2024, 19:20:05 »
Randstad zou mij passen, analoog 2 rail, ik doe altijd iets wat een ander niet doet dus als analoog een niche wordt, gaat dat alleen nog maar beter passen.

Mijn 2 jaar geleden gesloopte vaste baan had 3 perronsporen, 2 sporen in de loods en 2 ernaast, en een havenspoor, alles per spoor afzonderlijk uit te schakelijken door de wissels wat aan te passen qua stroomdoorvoer, dus konden zo 7 treinen op een baantje van 4x1mtr.

Maarrr, wordt het dan ook bouwen zonden 3d printers e.d? ;)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Analogue - The club!
« Reactie #40 Gepost op: 01 January 2024, 19:35:56 »
Dank voor je bijdrage  ::)

 ;D

Nee zonder gekheid. Analoog heeft z'n charmes. M'n testbaan is op dit moment ook ouderwets analoog. Digitaal (simpele vorm) heb ik wel gebruikt maar ben nog niet van mening dat digitaal alles makkelijker maakt en roept weer steeds vragen op.

Maar goed wie weet kom ik wel kijken mocht de club er komen :D. Woon zelf ook in de Randstad.

Gr
Stefan

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Analogue - The club!
« Reactie #41 Gepost op: 01 January 2024, 19:41:42 »
Dit vind ik op zich een interessante ontwikkeling.
Digitaal met allerhande extra funkties op de lok's vind ik prima, maar de rest mag van mij ouderwets analoog.

Met een computer rijden, daar heb ik vooralsnog niks mee.

Dus ik houd 't op een mix van rijden met een decoder of soms omgeschakeld op volledig analoog
en
de rest himmol analoog.
De groeten van Rob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Analogue - The club!
« Reactie #42 Gepost op: 01 January 2024, 20:06:09 »
Ik ben er voor mijzelf ook nog niet uit wat nou de meest simpele benadering is om de treinen mee aan te sturen. Ik heb zelf 1 loc met een decoder er in en de rest is analoog. Alleen een eenvoudig digitaal setje met alleen een muis en booster benadert het simpele ideaal misschien nog wel het meeste. Het nul baantje in opbouw is 3,6 meter met drie wissels, dus sowieso hoeft het allemaal niet heel complex te worden.

Ik zou voor een eventueel clubdinges ook niet orthodox willen worden en moderne technieken voor ontwerpen en bouwen uit willen sluiten. Ik ben heel blij met die ontwikkelingen. Het maakt dingen mogelijk waar we vroeger alleen maar van konden dromen. Het zou een heel wetboek met regels en gekke uitsluitingen met zich mee gaan brengen en daar wordt waarschijnlijk niemand gelukkig van. Misschien is de belangrijkste boodschap wel dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Altijd al geweest.  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Analogue - The club!
« Reactie #43 Gepost op: 01 January 2024, 22:01:30 »
Citaat
de meest simpele benadering is om de treinen mee aan te sturen
Dit is een leuk punt, en ik heb er menig gedachte over gehad en ook uitgewerkt.

Sommige erg simpele dingen zijn digitaal soms ontzettend moeilijk. Er was hier laatst de vraag voor een 3 kop-sporig schaduwstation. De beste meneer wilde graag dat als er een trein kwam, die automatisch werd gestopt en een andere werd teruggestuurd. Digitaal is dat rete ingewikkeld. Railcom terugmelders, computer... koploper en dan nog hopen dat het uberhaupt werkt.

Zelfde probleem analoog oplossen? No problem.

Wat aansturing betreft. Ik heb destijds een paar concepten geprobeerd. Een PWM regelaar die ik kon aansturen met de multimaus.. dat werkte rete goed.
Filmje

Wat ik ook kan inmiddels is (zowel digitaal als analoog) programma's voordoen, opnemen en dat afspelen. Zo kan je denken aan een rangeerbaantjes waar bepaalde handelingen in een bepaalde sequentie afspelen zoals jij heft voorgedaan. Dat idee zit in dit filmpje

Het meeste creatieve wat ik ooit kon bedenken, zie je in dit filmpje. Ik kon met 2 drukknopjes alle wissels bedienen en dat waren altijd de wissels die voor de trein lagen. Dit bediende al helemaal chill. Het was alsof je wissels kon stellen met je gedachte.

Dan had ik nog een paar 'simpele' concepten (ingewikkeld qua techniek, simpel te gebruiken). Elk spoor wat je uit kan schakelen/lok kan parkeren krijgt naast een relais ook een terugmelder (zit in hetzelfde draadje).

Je hebt dan 1 spoor waar je een trein op je baan mag zetten. Je kan dan met je multimaus een pseudoadres kiezen om je loc mee te bedienen. Ook dat bestaat uit 1 PWM regelaar. Als je je loc op een bepaald relais spoor heb staan en jij wisselt met je multimaus van adres. Dan schakelt het relais onder je gebruikte loc automatisch af. Dit systeem houdt bij waar jij je locs parkeert. Als jij dan een adres van een andere loc kiest, wordt dat bijbehorende relais automatisch ingeschakeld.

Dat is dus net alsof je digitaal rijdt. Je kiest gewoon een adres op je multimaus zoals je altijd doe alleen in plaats van de loc pilots die je analoge treinen niet hebben, bedien je de relais onder je baan. Alleen er is 1 voorwaarde. Je kan met 1 trein tegelijk rijden. Ik wil deze nog wel een keer uitwerken. Ik had ook al bedacht dat je meerdere relais modules er op kon aansluiten... voor op de groei :-) .

Dan heb ik nog een totaal andere methode van trein bedienen, het is wel een lang verhaal. In plaats van rijregelknoppen, druk je op schakelaars. Jij bemoeit je niet met het direct rijden van de treinen maar jij vertelt via drukknopjes en schakelaars welke trein mag rijden.

Ik heb er een hele web pagina aan toegewijd met plaatjes en al. Ik heb er prototypes van gemaakt en succesvol getest, maar ik heb het nooit op grotere schaal toegepast.

In kort. Het is een veredelde diodefuik met rem en optrek vertraging. Dat ding heeft een rem en stop melder en het is  zijn enige taak om elke trein die binnen komt stil te zetten (nogmaals: met afremvertraging). Hij 'vangt' treinen op daarom noemde ik het 'train' catcher. Een train-catcher kan detecteren wanneer er is omgepoold en als dat gebeurt, stuurt hij de trein weer terug. Verder zitten er opties bij, je kan treinen vast houden met een extra schakelaar, tussenstop maken, je kan een timer relais bedienen en daarmee kan je dan ompolen of een signaal afgeven. Je kan er een analoge baan half of bijna helemaal mee automatiseren. Maar het is hoofdzakelijk drukken of knopjes, en de train-catchers doen treinen laten optrekken en afremmen voor je.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Analogue - The club!
« Reactie #44 Gepost op: 02 January 2024, 07:10:04 »
Bas, wat een mooi uitgedachte en uitgewerkte regelaar! Ik ga eens goed kijken op jouw webpagina.

Paul, laat ik nou ook met het idee rondlopen om de enige PWM regelaar in 'mijn eerste trafo', ook een Temsi, in te bouwen. Die Temsi zoemt normaal gesproken zo hard dat ik hem niet wil gebruiken hoe die nu is. Die ik heb heeft een hendel om van rijrichting te wisselen.

Ik wil gaan pendelen (kopstation en kop schaduwstation) en altijd maar met 1 trein tegelijk rijden, handmatig met die regelaar. Voor het stellen van de wissels lijkt me dit idee van Bas wel tof:
Citaat
Het meeste creatieve wat ik ooit kon bedenken, zie je in dit filmpje. Ik kon met 2 drukknopjes alle wissels bedienen en dat waren altijd de wissels die voor de trein lagen. Dit bediende al helemaal chill. Het was alsof je wissels kon stellen met je gedachte.
Ik heb al een trein