Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:52:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36  (gelezen 4321 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2023, 13:56:58 »
zo te zien ligt het aan Firefox. In Edge is er geen probleem.
Theo

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2023, 16:33:31 »
Even heel ander vraagje:

Hoe krijg je de kap er eigenlijk af?

Vier schroeven aan de onderzijde los maken, de trap voor op de huif los klikken en dan voor de kap iets optillen en iets naar achteren schuiven dan klikt hij los en kan je de kap eraf tillen.


Citaat
(Op de site van Lenz adviseert men daar niet aan te beginnen, maar indien nodig de loc dan ter reparatie op te sturen. Dat laatste was ik dus niet van plan...)

In het park staan ook borden verboden te poepen en toch als ik ga wandelen krijg ik vaak poep aan mijn schoenen, dus wat er ook staat het wordt niet altijd opgevolgd.
Ik ben niet zo bang uitgevallen wat betreft het niet mogen open maken, vaak is het een verdienmodel van fabrikanten om zelf reparaties tegen een tarief uit te voeren.

Koos Jabaaij.

« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 19:08:30 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2023, 19:48:38 »
Beste Koos

Dank voor dit leuke draadje. Mijn V36 staat al jaren in de vitrine omdat hij soms geen voeding krijgt en dan blijft staan.Ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben dat er geen ruimte voor een Supercap zou zijn, maar jouw plaatjes bewijzen dat het wel kan.

Vanmiddag heb ik daarom mijn V36 open geschroefd om er ook een powerpack in te bouwen. Ik zal een foto posten als ik het voor elkaar heb. :)

Aiko

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2953
  • Aachenau West
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2023, 20:19:16 »
Vier schroeven aan de onderzijde los maken, de trap voor op de huif los klikken en dan voor de kap iets optillen en iets naar achteren schuiven dan klikt hij los en kan je de kap eraf tillen.

Dank Koos voor de toelichting!
(Daarnaast moet de smeerpomp ook nog losgemaakt worden, toch?)

Groet, Bas

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2023, 20:29:16 »
Bas,

De smeerpomp hoeft niet los, die zit door de voetplaat. De voetplaat zit vast aan het chassis. Je haalt alleen de kap eraf. De foto’s zijn net niet van de kant waar de smeerpomp zit, dus je ziet het vanzelf als je de kap eraf haalt.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 20:44:19 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2953
  • Aachenau West
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2023, 20:35:25 »
Goed om te horen!
De (kwetsbare) smeerpomp los te moeten halen, daar zag ik het meest tegenop. Hoeft dus niet :)

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2023, 20:53:45 »
5mm is nog best beperkt op wissels. dus 10mm zou op zich wel mooi zijn.
En je ziet aan de snelheid waar hij mee rijd dat bij een hogere snelheid de afstand groter wordt.
Bij mij moet die met hele lage snelheid over wissels, en dan is hij best even bezig om die 10mm te overbruggen.
Je zou dus niet zo zeer naar afstand, maar meer naar tijd moeten kijken. Hoeveel sec kan hij door blijven rijden.

Ja, en er is nog wat. Die goldcaps hebben ook weer tijd nodig om op te laden. Wanneer er dus twee plekken met matige stroomafname kort na elkaar zijn, moet de loc het hebben van resterende capaciteit, omdat de goldcaps nog niet volledig zijn herladen. Wat overschot is wel fijn.

Verder zie ik dat de goldcaps in serie worden geschakeld. Er staat me bij dat bij condensatoren in serie het geheel juist een kleinere capaciteit krijgt. Voor de deskundigen. Kan je dan beter twee in plaats van drie goldcaps gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 21:33:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2023, 21:53:45 »
Goed om te horen!
De (kwetsbare) smeerpomp los te moeten halen, daar zag ik het meest tegenop. Hoeft dus niet :)
Wel de ladder linksvoor even loshalen aan de bovenkant.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2023, 22:07:48 »
Fijn dat alles over het inbouwen van een energiebuffer hier zo duidelijk wordt weergegeven.
Hier staat er ook 1 die ook nog een sleper gaat krijgen voor 3 rail.
In combinatie met een stayalive zou die ook prima over de wissels kunnen rijden.
Eigenlijk had ik gedacht dat Lenz zelf ook wel iet in het programma zou hebben om dit te realiseren.
De groeten van Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2023, 22:35:38 »
Heeft Lenz al een jaar of 20, in ieder geval voor geschikte Lenz decoders. De huidige versie is wel onaangenaam duur.
https://www.lenz-elektronik.de/digital-plus/usp.php

Geen idee of die bruikbaar zou zijn bij deze decoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2023, 22:42:40 »
Henk,

dat is alleen voor de Gold decoders en niet geschikt voor de decoder die in de V36 zit en heeft ook een hoog prijsplaatje.
Bij de Köff is er wel iets vanuit de fabricage ingebouwd. Ik heb alleen niet de behoefte om mijn Köff open te maken en uit te zoeken wat er dan voor gebruikt is.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 22:45:55 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #26 Gepost op: 15 December 2023, 07:42:25 »
Helemaal mee eens Koos. Fijn bedacht door Zimo, een universeel product.  (y)

In het kader van de voorlichting. Zegt de handleiding wat het verschil is tussen 2 en 3 goldcaps?
Ik mis vast iets. Maar ik heb altijd geleerd dat als je drie condensatoren van 0,3 F in serie schakelt, dan hou je 0,1 F over. Bij twee stuks is dat 0,15 F. Je mag wel de toegelaten spanningen optellen.
Een elektronica-deskundige die snapt wat ik mis?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2023, 10:04:51 »
Henk,

Met 0,1F is de capaciteit blijkbaar nog ruim voldoende. De spanning is dan wel hoger met 3 goldcaps, maar ik weet niet hoe de controller werkt met een stepup om weer voldoende spanning te krijgen om de motor en de rest van de decoder te voeden.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #28 Gepost op: 15 December 2023, 13:13:52 »
@ Koos: ik had er overheen gelezen dat je een bericht plaatste waarin je meldde dat er ook 2 geplaatst konden worden, het werd wat verwarrend in de openingspost en daarna het plaatje ;) .

Ja, met 2 goldcaps blijft er meer capaciteit over, maar wordt de spanning ook lager (het feit dat ze waarschuwen dat je een soldeerbrugje moet leggen, zegt al wel iets), dus de beschikbare energie is lager. Maar met twee goldcaps in serie is er wel weer minder verlies in de inwendige weerstand van de goldcaps zelf, die bij 3 stuks natuurlijk weer wat hoger liggen. Dat zal minimaal zijn denk ik (en amper merkbaar), al hangt dat sterk van het gebruikte type af.

Ik zou zelf, gezien de ruimte, experimenteren met zoiets: https://nl.mouser.com/ProductDetail/KYOCERA-AVX/SCMR14G334SRBA0?qs=qSfuJ%252Bfl%2Fd5ygRCUu015BA%3D%3D

Nu zitten er (geloof ik) 3 types van 4 mm diamater en 12,5 mm lang in de lok, terwijl je met bovenstaande in 1 keer klaar zou kunnen zijn. Het enige wat zeker moet zijn is dat de grenzen van de werkspanning niet opgezocht worden: als er 8,1 Volt op die goldcaps in serie komt te staan (wat niet te hopen is voor de levensduur) kan bovenstaande suggestie niet. 7-7,2 Volt is wel het maximum voor bovenstaande goldcap.

Je krijgt er alleen wel 3 keer zoveel capaciteit voor terug, bij een zeer goede inwendige weerstand van 450 milli-Ohm ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #29 Gepost op: 15 December 2023, 17:07:47 »

Ja, met 2 goldcaps blijft er meer capaciteit over, maar wordt de spanning ook lager

Juist, dat mis ik dan dus. De energie die een condensator kan leveren is niet alleen afhankelijk van de capaciteit. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.