Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36  (gelezen 4127 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2023, 13:56:58 »
zo te zien ligt het aan Firefox. In Edge is er geen probleem.
Theo

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2023, 16:33:31 »
Even heel ander vraagje:

Hoe krijg je de kap er eigenlijk af?

Vier schroeven aan de onderzijde los maken, de trap voor op de huif los klikken en dan voor de kap iets optillen en iets naar achteren schuiven dan klikt hij los en kan je de kap eraf tillen.


Citaat
(Op de site van Lenz adviseert men daar niet aan te beginnen, maar indien nodig de loc dan ter reparatie op te sturen. Dat laatste was ik dus niet van plan...)

In het park staan ook borden verboden te poepen en toch als ik ga wandelen krijg ik vaak poep aan mijn schoenen, dus wat er ook staat het wordt niet altijd opgevolgd.
Ik ben niet zo bang uitgevallen wat betreft het niet mogen open maken, vaak is het een verdienmodel van fabrikanten om zelf reparaties tegen een tarief uit te voeren.

Koos Jabaaij.

« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 19:08:30 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2023, 19:48:38 »
Beste Koos

Dank voor dit leuke draadje. Mijn V36 staat al jaren in de vitrine omdat hij soms geen voeding krijgt en dan blijft staan.Ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben dat er geen ruimte voor een Supercap zou zijn, maar jouw plaatjes bewijzen dat het wel kan.

Vanmiddag heb ik daarom mijn V36 open geschroefd om er ook een powerpack in te bouwen. Ik zal een foto posten als ik het voor elkaar heb. :)

Aiko

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2023, 20:19:16 »
Vier schroeven aan de onderzijde los maken, de trap voor op de huif los klikken en dan voor de kap iets optillen en iets naar achteren schuiven dan klikt hij los en kan je de kap eraf tillen.

Dank Koos voor de toelichting!
(Daarnaast moet de smeerpomp ook nog losgemaakt worden, toch?)

Groet, Bas

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2023, 20:29:16 »
Bas,

De smeerpomp hoeft niet los, die zit door de voetplaat. De voetplaat zit vast aan het chassis. Je haalt alleen de kap eraf. De foto’s zijn net niet van de kant waar de smeerpomp zit, dus je ziet het vanzelf als je de kap eraf haalt.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 20:44:19 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2023, 20:35:25 »
Goed om te horen!
De (kwetsbare) smeerpomp los te moeten halen, daar zag ik het meest tegenop. Hoeft dus niet :)

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2023, 20:53:45 »
5mm is nog best beperkt op wissels. dus 10mm zou op zich wel mooi zijn.
En je ziet aan de snelheid waar hij mee rijd dat bij een hogere snelheid de afstand groter wordt.
Bij mij moet die met hele lage snelheid over wissels, en dan is hij best even bezig om die 10mm te overbruggen.
Je zou dus niet zo zeer naar afstand, maar meer naar tijd moeten kijken. Hoeveel sec kan hij door blijven rijden.

Ja, en er is nog wat. Die goldcaps hebben ook weer tijd nodig om op te laden. Wanneer er dus twee plekken met matige stroomafname kort na elkaar zijn, moet de loc het hebben van resterende capaciteit, omdat de goldcaps nog niet volledig zijn herladen. Wat overschot is wel fijn.

Verder zie ik dat de goldcaps in serie worden geschakeld. Er staat me bij dat bij condensatoren in serie het geheel juist een kleinere capaciteit krijgt. Voor de deskundigen. Kan je dan beter twee in plaats van drie goldcaps gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 21:33:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2023, 21:53:45 »
Goed om te horen!
De (kwetsbare) smeerpomp los te moeten halen, daar zag ik het meest tegenop. Hoeft dus niet :)
Wel de ladder linksvoor even loshalen aan de bovenkant.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2023, 22:07:48 »
Fijn dat alles over het inbouwen van een energiebuffer hier zo duidelijk wordt weergegeven.
Hier staat er ook 1 die ook nog een sleper gaat krijgen voor 3 rail.
In combinatie met een stayalive zou die ook prima over de wissels kunnen rijden.
Eigenlijk had ik gedacht dat Lenz zelf ook wel iet in het programma zou hebben om dit te realiseren.
De groeten van Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2023, 22:35:38 »
Heeft Lenz al een jaar of 20, in ieder geval voor geschikte Lenz decoders. De huidige versie is wel onaangenaam duur.
https://www.lenz-elektronik.de/digital-plus/usp.php

Geen idee of die bruikbaar zou zijn bij deze decoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2023, 22:42:40 »
Henk,

dat is alleen voor de Gold decoders en niet geschikt voor de decoder die in de V36 zit en heeft ook een hoog prijsplaatje.
Bij de Köff is er wel iets vanuit de fabricage ingebouwd. Ik heb alleen niet de behoefte om mijn Köff open te maken en uit te zoeken wat er dan voor gebruikt is.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 22:45:55 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #26 Gepost op: 15 December 2023, 07:42:25 »
Helemaal mee eens Koos. Fijn bedacht door Zimo, een universeel product.  (y)

In het kader van de voorlichting. Zegt de handleiding wat het verschil is tussen 2 en 3 goldcaps?
Ik mis vast iets. Maar ik heb altijd geleerd dat als je drie condensatoren van 0,3 F in serie schakelt, dan hou je 0,1 F over. Bij twee stuks is dat 0,15 F. Je mag wel de toegelaten spanningen optellen.
Een elektronica-deskundige die snapt wat ik mis?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2023, 10:04:51 »
Henk,

Met 0,1F is de capaciteit blijkbaar nog ruim voldoende. De spanning is dan wel hoger met 3 goldcaps, maar ik weet niet hoe de controller werkt met een stepup om weer voldoende spanning te krijgen om de motor en de rest van de decoder te voeden.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #28 Gepost op: 15 December 2023, 13:13:52 »
@ Koos: ik had er overheen gelezen dat je een bericht plaatste waarin je meldde dat er ook 2 geplaatst konden worden, het werd wat verwarrend in de openingspost en daarna het plaatje ;) .

Ja, met 2 goldcaps blijft er meer capaciteit over, maar wordt de spanning ook lager (het feit dat ze waarschuwen dat je een soldeerbrugje moet leggen, zegt al wel iets), dus de beschikbare energie is lager. Maar met twee goldcaps in serie is er wel weer minder verlies in de inwendige weerstand van de goldcaps zelf, die bij 3 stuks natuurlijk weer wat hoger liggen. Dat zal minimaal zijn denk ik (en amper merkbaar), al hangt dat sterk van het gebruikte type af.

Ik zou zelf, gezien de ruimte, experimenteren met zoiets: https://nl.mouser.com/ProductDetail/KYOCERA-AVX/SCMR14G334SRBA0?qs=qSfuJ%252Bfl%2Fd5ygRCUu015BA%3D%3D

Nu zitten er (geloof ik) 3 types van 4 mm diamater en 12,5 mm lang in de lok, terwijl je met bovenstaande in 1 keer klaar zou kunnen zijn. Het enige wat zeker moet zijn is dat de grenzen van de werkspanning niet opgezocht worden: als er 8,1 Volt op die goldcaps in serie komt te staan (wat niet te hopen is voor de levensduur) kan bovenstaande suggestie niet. 7-7,2 Volt is wel het maximum voor bovenstaande goldcap.

Je krijgt er alleen wel 3 keer zoveel capaciteit voor terug, bij een zeer goede inwendige weerstand van 450 milli-Ohm ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #29 Gepost op: 15 December 2023, 17:07:47 »

Ja, met 2 goldcaps blijft er meer capaciteit over, maar wordt de spanning ook lager

Juist, dat mis ik dan dus. De energie die een condensator kan leveren is niet alleen afhankelijk van de capaciteit. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.