Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: puntstukpolarisatie en isolatielassen  (gelezen 1182 keer)

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Gepost op: 13 december 2023, 09:06:35 »
Graag wil ik het volgende in de groep gooien.
Momenteel bouw ik aan mijn baan en gebruik daar Tillig wissels, maar ook nog een paar Rocoline (zonder bedding) wissels.
Bij de Tillig wissel is het nodig om de twee railstaven na het puntstuk te voorzien van een isolatielas.
Mijn vraag is nu, moet je dat ook bij de Rocoline wissel doen?
Groet,
Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2023, 10:00:10 »
Had ik gezien Ben. Ik kan alleen in beschrijving van Roco zelf hier niets over vinden.
Maar de lasjes worden geplaatst
« Laatst bewerkt op: 13 december 2023, 10:57:00 door HenkN »
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2023, 10:36:02 »
Volgens mij zijn die roco wissels 'insulfrogs' die hebben volledig geisoleerde puntstukken. Deze zijn geschikt om met een enkel relais te polariseren. Je hoeft dus niet te zagen of isolasjes toe te passen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2023, 11:30:53 »
bij Roco wissels ligt het puntstuk als een "eiland" in het wissel. De staven achter het puntstuk maken deel uit van de doorlopende spoorstaven. Daar hoef je geen isolaties achter te zetten.

De beide spoorstaven en het puntstuk zijn verbonden met kleine steekbusjes aan de zijkant van de dwarsliggers. Daar kun je een contact aan verbinden om het puntstuk te polariseren. In de standaard spoelenaandrijvingen van Roco zit zo'n contact. in de handleiding staat ongetwjfeld hoe je dat kunt aansluiten.

Kijk eens naar de onderkant van zo'n wissel, dan zie je alle doorverbindingen zitten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2023, 11:56:19 »
Ik had hier zo'n Roco wissel liggen. Even een paar foto's gemaakt.
De foto's zijn van een Engels wissel, maar bij de gewone wissels zit het net zo.

Op de foto van de bovenkant zijn bij de gele pijlen de onderbrekingen te zien die het puntstuk isoleren van de rest


Aan de onderkant zie je links de doorverbindingen die de spoorstaven met elkaar verbinden.
Bij de pijl de drie aansluitbusjes, de middelste is van het puntstuk.
Foto is niet haarscherp, maar goed genoeg om aan te geven wat de bedoeling is.



Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2023, 12:06:34 »
en dan nog, gaat het drie keer fout.

eerst sluit je het puntstuk goed aan, maar zit je wissel verkeerd om, dan wissel je het punt stuk en sluit je wissel goed aan.
dan zit je punt stuk weer verkeerd en sluit je dat goed aan.

ook bij een grote usb stekker, gaat bij mij altijd pas bij de derde poging erin.

een multimeter met pieper is best handig. Weet je gelijk of je isolerende rail lassen moet plaatsen, of naderhand moet slijpen.
(ik moet dus meestal bruggetjes solderen en die weer verwijderen naderhand)


Op zich is het heel duidelijk en makkelijk, zie die foto's, maar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2023, 12:11:21 »
Als het puntstuk geschakeld wordt door een contact in de aandrijving, dan kan het maar één keer fout gaan.
Als je het drie keer fout doet dan zien we een steen die een ezel tegenkomt. 8)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2023, 12:21:15 »

Had ik gezien Ben. Ik kan alleen in beschrijving van Roco zelf hier niets over vinden.


Vandaar mijn verwijzing. Je ziet daar een foto van genoemd Roco wissel met het geisoleerde puntstuk, nadrukkelijk anders dan een Tillig wissel.

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2023, 13:20:40 »
Dank voor al jullie reacties.
Geen isolasjes dus op de uit het puntstuk vertrekkende railstaven.
Ik had dit vermoeden al omdat ik het ook nergens op het web kon vinden.
Al mijn locs gaan goed over de wissel (Engelsman) zelfs de twee Hippels, behalve twee Piko 1100. Beide geven bij het passeren van de wissel op dezelfde plek (ter hoogte van het puntstuk) een korte hik.
Mijn vraag komt mede voort uit het feit dat ik een Plan E met verlichting heb die op de Engelsman telkens sluiting geeft (een andere Plan E met verlichting doet dat niet), op nagenoeg dezelfde plek waar de twee 1100 hikken.

Doormeten en testen doet mij vermoeden dat ik de wissel wel goed heb aangesloten.
Probleem zit dan zeer waarschijnlijk in de wagon.
Flensafstand is volgens NEN
Draaistellen zitten gespiegeld zodat de geisoleerde assen tegenovergesteld zijn
Handmatig over de wissel gaat afwisselend goed of fout, maar achter een loc gaat het steeds mis (alleen bij deze wagon).
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2023, 16:05:38 »
Het is op afstand lastig te zien waardoor dat hikken ontstaat.
Je zegt dat je de flensafstand volgens NEM hebt. Kun je daar een getal bij geven, zodat we zeker weten dat je daar geen vergissing maakt?

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2023, 17:47:08 »
Klaas, volgens NEM blad 310 kolom ' wielstel ' , moet B minimaal 14,3 en maximaal 15,2 zijn.
In mijn geval is B 14,3mm. Dezelfde waarden meet ik ook op de assen van de andere Plan E.

De koppelinghouder slaat natuurlijk iets uit als de wagons gekoppeld zijn. Ik merk dat in gekoppelde toestand er altijd sluiting ontstaat en solo wisselend.
Kan het uitslaan van de koppelinghouder hierin een rol spelen?

Groet
Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2023, 19:14:26 »
Al mijn locs gaan goed over de wissel (Engelsman) zelfs de twee Hippels, behalve twee Piko 1100. Beide geven bij het passeren van de wissel op dezelfde plek (ter hoogte van het puntstuk) een korte hik.
Mijn vraag komt mede voort uit het feit dat ik een Plan E met verlichting heb die op de Engelsman telkens sluiting geeft (een andere Plan E met verlichting doet dat niet), op nagenoeg dezelfde plek waar de twee 1100 hikken.
Een paar vraagjes:
- over welke Engelse wissel hebben we het hier ?
- dat "hikken", is dat door het verliezen van het contact met de rail, of is dat ook een kortsluiting ?
- wat kan het verschil zijn tussen de 2 plan E's ?  Elektrisch of mechanisch ? En op een andere plaats in de trein hetzelfde effect ?  Getrokken of geduwd of achterstevoren ook ?
- Hoe heb je de polarisatie van de Engelse wissel gedaan ?  Ik neem aan dat de wissel door 2 omzetters bediend wordt.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2023, 19:16:00 door MartinRT. Reden: toevoeging »

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2023, 19:34:27 »
Martin,
* Het gaat om een Rocoline DKW 10 graden (zonder bedding).
* Deze twee locs lopen niet echt soepel over het wissel. Beide houden heel even in op dezelfde plek (nabij het
   puntstuk). Dit is ook de plek waar de Plan E dusdanig sluiting maakt dat de Z21 afschakeld.
* Wissel wordt met twee Cobalts aangestuurd waarbij de puntstukken vanuit de tegenoverliggende wisselmotor
   worden gepolariseerd.
* Ik heb een pendelbaan en het probleem met de wagon doet zich in beide richtingen voor.
Dank alvast voor het meedenken
Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2023, 20:56:57 »
volgens NEM blad 310 kolom ' wielstel ' , moet B minimaal 14,3 en maximaal 15,2 zijn.
Henk, je haalt twee maten door elkaar. Die 14,3 mm is de minimale B-maat, maar je zit naar een verouderde versie van de norm te kijken.
Tegenwoordig moet de B-maat tussen 14,4 en 14,6 mm liggen.
Zie: https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf

De maat 15,2 mm is de maat K, dat is een andere maat.
Normaal hoef je alleen naar de maat B te kijken, als die goed is, dan is K ook goed, als de fabrikant de juiste flensdikte heeft aangehouden