Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: puntstukpolarisatie en isolatielassen  (gelezen 2207 keer)

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2023, 21:31:08 »
Dank Klaas.
Ik vermoed toch dat ik het probleem vooral in de wagon moet zoeken.
Er rijden diverse Artitecwagens (stalen D; Post) probleemloos over de wissel.
Dat mijn Plan E sluiting maakt is vervelend nu ook blijkt dat 5 Cobalt wisselaandrijvingen niets meer doen, terwijl de speciale voedingsleiding voor de Cobalts in takt is en spanning levert.

We zoeken verder
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2023, 12:12:00 »
Zonder precies te weten waar de loc's hikken of waar de kortsluiting met de plan E ontstaat is het natuurlijk lastig te analyseren waardoor het probleem ontstaat.
Maar je zou eens kunnen kijken naar de afstelling(en) van de bewegende tongen.  Die zitten aan beide kanten opgesloten in het binnenstuk van de Engelsman, als ik het zo mag zeggen.   Aan beide kanten komen de desbetreffende 2 tongen héél erg dicht bij elkaar.  Mogelijk dat daar een kortsluiting ontstaat, doordat een wiel op de ene tong rijdt, maar de andere raakt.
Iets dergelijks heb ik lang geleden ook eens gehad, vandaar deze opmerking.
Waarom dan de plan E kortsluiting veroorzaakt en de loc's hikken blijft daarmee een raadsel. Waarschijnlijk heeft dat een andere oorzaak, want anders zou de centrale daar ook op moeten reageren door af te schakelen.
Dat zou je kunnen testen door de gevoeligheid voor kortsluiting in de centrale aan te passen, zodat je daarna zou kunnen weten of de loc's inderdaad ook kortsluiting veroorzaken of niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2023, 12:51:04 »
Wat Martin noemt is een reële mogelijkheid. Om deze kans te verminderen is het beter om de B-maat volgens de norm op minstens 14,4 mm te zetten.

Een andere mogelijkheid zit in het puntstuk. In bijgaande foto heb ik twee stippen gezet. Als een wiel b.v. op de blauwe stip rijdt, kan hij misschien contact maken met de rode stip. Niet erg waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2023, 16:29:11 »
Martin, Klaas,
Ontzettend fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga met jullie opmerkingen aan de slag.
Het blijft vreemd. Ik heb inmiddels al mijn locs over de wissel laten rijden en dat gaat probleemloos op de kleine haperingen van Piko 1100 na.
Wordt vervolgd
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21