Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Eric B
Vandaag
om 22:59:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Silvolde
Vandaag
om 22:52:20
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
Vandaag
om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht
door
Sven
Vandaag
om 22:19:36
Stub switches
door
Frank 123
Vandaag
om 22:04:29
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
einte
Vandaag
om 21:34:24
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 21:08:03
Spoor- en tramweg parafernalia
door
1795
Vandaag
om 20:52:22
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
Rick
Vandaag
om 20:44:07
Roco smeerolie
door
gtw6016
Vandaag
om 20:36:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:13:44
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 17:43:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:38:01
Goede wensen voor 2026
door
bollen neus
Vandaag
om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
Vandaag
om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht.....
door
Jean
Vandaag
om 12:17:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hollandse Hoek
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hollandse Hoek (gelezen 2764 keer)
Benelux795
Offline
Berichten: 5191
Vinnie the who?
Hollandse Hoek
«
Gepost op:
12 December 2023, 09:12:46 »
Gewoon een geinig sporenplan, ter vermaak en inspiratie; Hollandse Hoek..
Een Nederlands havenstation aan zee, waar reizigers bijna direct vanaf perron op de ferry stappen. Het is gesitueerd in tijdperk IV; ook al zijn de aantallen door concurrentie met de luchtvaart iets geslonken, het bestaansrecht lijkt zich ondertussen te handhaven. Landinwaarts ligt een grote havenstad, afgekort R’dam, met een aanzienlijk groter station; dit beschikt ook over opstelterrein, depot en overige fouragering. Veel (internationale) treinen rijden echter door naar Hollandse Hoek voor aansluiting op de ferry’s, naar diverse Noord-Europese bestemmingen. De douaneformaliteiten zijn bij de internationale treinen zelfs al afgehandeld in de trein, tussen R’dam en Hollandse Hoek.
De internationale ‘gewicht’ van Hollandse Hoek is evident, maar ook nationaal is het een niet onbelangrijke en zelf populaire bestemming: vanwege de ferry het gehele jaar door en in de zomer uiteraard de nabijheid van de kust en het strand. Reizigers vervoer wordt afgehandeld met getrokken materieel en treinstellen; vanaf R’dam rijden stoptreinen, een aantal intercity’s rijdt net zoals de internationale treinen, door naar Hollandse Hoek. In de zomer rijden er zelf complete vakantietreinen (met fietsrijtuig) vanuit het zuiden met bestemming Hollandse Hoek. Opmerkelijk is ook dat dit één van de eerste trajecten waar een private partij is toegelaten: de StadStrandExpress. In de zomer pendelt een voormalige NS DEII badgasten tussen R’dam en Hollandse Hoek spoor 1. Een ideetje van een ondernemer uit R’dam…
Ook goederentransport heeft een niet onbeduidende rol gespeelt in de geschiedenis van Hollandse Hoek; veel expresgoederen gingen in het verleden met de ferry’s. Maar ook meer standaard verzendingen gingen via Hollandse Hoek; iets meer landinwaarts ligt een beschutte zeehaven, de binnenhaven. Opmerkelijk genoeg ligt Hollandse Hoek bij de monding van de vaarweg naar R’dam: maar aangezien schepen naar deze veel grotere havenstad langer onderweg zijn en vaak hogere havengelden betalen/ door een sluit moeten, zijn er nog aardig wat kustvaarders die afmeren bij de binnenhaven om tijd en geld te sparen. Uiteraard worden in sommige gevallen ook gebruik gemaakt van de spooraansluiting voor het natransport. Te denken is aan: stukgoed, hout, brandstoffen, vis en in beperkte mate container- en bulkoverlag. Het goederenvervoer op het station zelf is helaas drastisch afgenomen: expresgoederen gaan niet langer met de ferry’s. De douaneloods langs spoor 10 wordt nauwelijks nog gebruikt en de sporen naar de kade zijn reeds buiten gebruik; heel soms wordt via die sporen nog brandstof, onderdelen of andere voorraad voor de schepen aangevoerd. De kleine losstraat, met loskade (spoor 11 en 12) is nog wel in gebruik; die wordt vooral voor intern NS transport gebruikt, heel soms voor derden.
Het station heeft 4 perronsporen: spoor 1 wordt gebruikt voor kortere lokale treinen, ook de StadStrandExpress komt aan en vertrekt hier. Spoor 2, 4 en 5 wordt gebruikt voor (getrokken) intercity’s en internationale treinen. Goederentreinen komen binnen op spoor 6 en 7; eventueel op spoor 3 als dit vrij is. Spoor 9 wordt gebruikt voor het kortstondig wegzetten van loks en treinstellen; daarom is dit ook voorzien van het veiligheidswissel. Het niet-geëlektrificeerde spoor 8 wordt gebruikt voor het wegzetten van goederenwagons; soms wordt het ex-douane spoor 10 hier ook voor gebruik. Getrokken reizigersmaterieel wordt eigenlijk niet weggezet op het station; versterkings- en koersrijtuigen komen mee vanaf R’dam en worden zelden achter gelaten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Overnachtingen komen wel voor: de laatste boottrein blijft langs het perron staan, gereed voor de vertrek de volgende ochtend, na aankomst van de eerste ferry. Het personeel gaat met de late boemel (of taxi) terug naar R’dam.
Zoals reeds gemeld, wordt het reizigersvervoer met treinstellen en getrokken materieel afgehandeld, waarbij eigenlijk alle typen tractie voorbij komen. Uitzonderingen en voordehand liggend daar gelaten: motorpost en dieseltreinstellen zijn zeldzaam, Beneluxmaterieel zie je hier uiteraard niet.
In geval van getrokken treinen kunnen locomotieven na binnenkomst op een paar manieren omlopen:
In uitzonderlijke gevallen is voor reizigerstreinen een ‘verse’ lok beschikbaar; deze plaats zich eenvoudig aan het vrij uiteinde en vertrekt weer met de trein. De originele lok komt dan weer vrij en wordt tijdelijk weggezet of vertrekt naar R’dam.
In de meeste gevallen is er geen ‘verse’ lok beschikbaar:
o De rijtuigen of wagons worden door de rangeerlok op spoor 14 getrokken; de lok steekt ook via vrije deel van spoor 14 of via de vrije baan naar spoor 3 of 9. Nadat de trein weer teruggeduwd is op een vertrekspoor steekt de lok weer terug voor de trein
o Bij binnenkomen op spoor 2, 4 en 5 kan de locomotief via de verbindingswissel omlopen; eventueel moet de trein iets teruggezet worden of voor lange treinen door de rangeerlok iets uitgetrokken worden om het verbindingswissel vrij te maken
o Iets omslachtiger; bij binnenkomst op een spoor zonder verbindingswissel, kan de trein ook zelf via spoor 14 of vrije baan naar een spoor met verbindingswissel steken.
Goederentreinen komen binnen op spoor 6,7 of 3; de rangeerlok zet de trein op een vrij goederenspoor (6,7, 8 of 3), door uit te halen via spoor 14/ vrije baan en verdeelt eventueel wagons over de lossporen. Met wagons bestemd voor de binnenhaven, vertrekt de lok vanaf één de bovengenoemde sporen.
Aangezien het emplacement van de binnenhaven niet geëlektrificeerd is, komen goederentreinen in veel gevallen ook vanaf R’dam met een diesel onder de draad; in een enkel geval als de dienstregeling het toelaat, wordt verzuimd om te lopen en worden de wagons teruggeduwd over de vrije baan naar de havenaansluiting.
Ik heb dit ooit verzonnen en na een periode dat ik dacht dat ik het wilde bouwen, zag ik af van een kopstation; ik wil niet altijd moeten stoppen met de trein.. Het sporenplan is getekend met Roco Line 10 graden wissels, maar leent zich ook voor andere geometrie; wellicht ook mooi in Marklin M
Eventueel kan het kadespoor ook uitgevoord worden; een dikke ferry als achtergrond! Of wellicht te gebruiken voor een ander thema..
«
Laatst bewerkt op: 12 December 2023, 09:16:32 door Benelux795
»
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Oosterspoor
Offline
Berichten: 185
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #1 Gepost op:
12 December 2023, 14:43:53 »
Hup, bouwen!
Gelogd
Groeten, Martien
ArjanB
Offline
Berichten: 1674
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #2 Gepost op:
12 December 2023, 15:57:31 »
Wel een leuk concept. Je zou er aan de kopsekant ook nog een wisselstraat kunnen maken. Dan kan je wel door rijden….
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
hrp
Offline
Berichten: 4214
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #3 Gepost op:
12 December 2023, 16:16:56 »
Dan is het geen kopstation meer
Een spoor toch door laten lopen...naar het strand.
Gelogd
Groet,
Ronald
Benelux795
Offline
Berichten: 5191
Vinnie the who?
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #4 Gepost op:
12 December 2023, 17:50:26 »
Voel je vrij om het naar eigen smaak en inzicht toe te passen...
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Huup
Offline
Berichten: 9174
May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #5 Gepost op:
13 December 2023, 09:04:53 »
In de regel heb je, als je 6,5m aan de ene kant aan ruimte hebt, ook 6,5m aan de andere kant. Daar kun je toch wel een paradetrajectje kwijt en een rondlopend opstelstation?
Overigens weet ik uit ervaring dat niets vervelender is dan een kopstation met een keerlus aan de andere kant van de baan. Maar ook dat een kopstation gekoppeld aan een opstelterrein heel goed kan werken door de afwisseling in treinen en de handelingen die gepaard gaan met het afwerken van het aanbod. Voorwaarde: opstelterrein en verschillende treinen.
Het ontwerp is in ieder geval leuk en werkbaar. En heel herkenbaar ook.
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2023, 09:06:35 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
1200blauw
Offline
Berichten: 2964
Twentelijn 1968-1980
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #6 Gepost op:
13 December 2023, 09:29:21 »
Het zou een gedeeltelijk kopstation kunnen worden, zoals Enschede.
plattegrondstation.nl
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2023, 09:31:12 door 1200blauw
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5191
Vinnie the who?
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #7 Gepost op:
13 December 2023, 09:38:12 »
Citaat van: Huup op 13 December 2023, 09:04:53
En heel herkenbaar ook.
Herkenbaar weet ik niet; het volgt in feite de regels van ieder ander kopstation. Het had ook in een Franse of Belgische stad kunnen liggen... (het wel Benelux aan) Qua NL havenstations: uithalen is Zandvoort en HvH, de binnenkomst onder een viaduct is meer Ijmuiden.. Ok; herkenbaar
Of inderdaad gebruiken als doorgangsstation: een spiegel plaatsen als suggestie, of 1 of meerdere sporen daadwerkelijk doortrekken.
En qua mogelijkheden na de bocht; je kan er ook een 'compacte' beursbaan van maken als je met een spiraal terug gaat naar een schaduwstation onder het eigenlijke station. Kan je op dat niveau keren met een extra boog om de spiraal.
Maar mijn grote bezwaar: panto's en de rijrichting.. Detail, maar dat gepiel zag ik ook tegenop
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Huup
Offline
Berichten: 9174
May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #8 Gepost op:
13 December 2023, 12:06:36 »
Pantoos en rijrichting? Ikke niet snap nie.....
Gelogd
Duin aanZee II
Benelux795
Offline
Berichten: 5191
Vinnie the who?
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #9 Gepost op:
13 December 2023, 15:54:44 »
Trein komt binnen, achterste panto omhoog; lok rijdt terug of trein vertrekt, andere panto omhoog...
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
spoorzeven
Offline
Berichten: 5671
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #10 Gepost op:
13 December 2023, 17:08:36 »
Vertrekken met beide pantografen op, maar tussendoor, bij het af- en aankoppelen, allebei neer. En bij vertrek bij 30 km/u de voorste weer laten zakken. Met de 1300 van Artitec goed na te bootsen
.
Gelogd
Groet, Frank
Benelux795
Offline
Berichten: 5191
Vinnie the who?
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #11 Gepost op:
13 December 2023, 18:33:02 »
Tuurlijk, al mijn loks weg doen en vervangen door Artitec 1300's.... had ik ook kunnen verzinnen
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
basjuh1981
Offline
Berichten: 3157
DB Tijdperk III
Re: Hollandse Hoek
«
Reactie #12 Gepost op:
13 December 2023, 22:18:09 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Gelogd
Mvg,
Bas
K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hollandse Hoek