Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
  

Auteur Topic: Hollandse Hoek  (gelezen 2382 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Hollandse Hoek
« Gepost op: 12 December 2023, 09:12:46 »
Gewoon een geinig sporenplan, ter vermaak en inspiratie; Hollandse Hoek..



Een Nederlands havenstation aan zee, waar reizigers bijna direct vanaf perron op de ferry stappen. Het is gesitueerd in tijdperk IV; ook al zijn de aantallen door concurrentie met de luchtvaart iets geslonken, het bestaansrecht lijkt zich ondertussen te handhaven. Landinwaarts ligt een grote havenstad, afgekort R’dam, met een aanzienlijk groter station; dit beschikt ook over opstelterrein, depot en overige fouragering. Veel (internationale) treinen rijden echter door naar Hollandse Hoek voor aansluiting op de ferry’s, naar diverse Noord-Europese bestemmingen. De douaneformaliteiten zijn bij de internationale treinen zelfs al afgehandeld in de trein, tussen R’dam en Hollandse Hoek.

De internationale ‘gewicht’ van Hollandse Hoek is evident, maar ook nationaal is het een niet onbelangrijke en zelf populaire bestemming: vanwege de ferry het gehele jaar door en in de zomer uiteraard de nabijheid van de kust en het strand. Reizigers vervoer wordt afgehandeld met getrokken materieel en treinstellen; vanaf R’dam rijden stoptreinen, een aantal intercity’s rijdt net zoals de internationale treinen, door naar Hollandse Hoek. In de zomer rijden er zelf complete vakantietreinen (met fietsrijtuig) vanuit het zuiden met bestemming Hollandse Hoek. Opmerkelijk is ook dat dit één van de eerste trajecten waar een private partij is toegelaten: de StadStrandExpress. In de zomer pendelt een voormalige NS DEII badgasten tussen R’dam en Hollandse Hoek spoor 1. Een ideetje van een ondernemer uit R’dam…

Ook goederentransport heeft een niet onbeduidende rol gespeelt in de geschiedenis van Hollandse Hoek; veel expresgoederen gingen in het verleden met de ferry’s. Maar ook meer standaard verzendingen gingen via Hollandse Hoek; iets meer landinwaarts ligt een beschutte zeehaven, de binnenhaven. Opmerkelijk genoeg ligt Hollandse Hoek bij de monding van de vaarweg naar R’dam: maar aangezien schepen naar deze veel grotere havenstad langer onderweg zijn en vaak hogere havengelden betalen/ door een sluit moeten, zijn er nog aardig wat kustvaarders die afmeren bij de binnenhaven om tijd en geld te sparen. Uiteraard worden in sommige gevallen ook gebruik gemaakt van de spooraansluiting voor het natransport. Te denken is aan: stukgoed, hout, brandstoffen, vis en in beperkte mate container- en bulkoverlag. Het goederenvervoer op het station zelf is helaas drastisch afgenomen: expresgoederen gaan niet langer met de ferry’s. De douaneloods langs spoor 10 wordt nauwelijks nog gebruikt en de sporen naar de kade zijn reeds buiten gebruik; heel soms wordt via die sporen nog brandstof, onderdelen of andere voorraad voor de schepen aangevoerd. De kleine losstraat, met loskade (spoor 11 en 12) is nog wel in gebruik; die wordt vooral voor intern NS transport gebruikt, heel soms voor derden.

Het station heeft 4 perronsporen: spoor 1 wordt gebruikt voor kortere lokale treinen, ook de StadStrandExpress komt aan en vertrekt hier. Spoor 2, 4 en 5 wordt gebruikt voor (getrokken) intercity’s en internationale treinen. Goederentreinen komen binnen op spoor 6 en 7; eventueel op spoor 3 als dit vrij is. Spoor 9 wordt gebruikt voor het kortstondig wegzetten van loks en treinstellen; daarom is dit ook voorzien van het veiligheidswissel. Het niet-geëlektrificeerde spoor 8 wordt gebruikt voor het wegzetten van goederenwagons; soms wordt het ex-douane spoor 10 hier ook voor gebruik. Getrokken reizigersmaterieel wordt eigenlijk niet weggezet op het station; versterkings- en koersrijtuigen komen mee vanaf R’dam en worden zelden achter gelaten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Overnachtingen komen wel voor: de laatste boottrein blijft langs het perron staan, gereed voor de vertrek de volgende ochtend, na aankomst van de eerste ferry. Het personeel gaat met de late boemel (of taxi) terug naar R’dam.

Zoals reeds gemeld, wordt het reizigersvervoer met treinstellen en getrokken materieel afgehandeld, waarbij eigenlijk alle typen tractie voorbij komen. Uitzonderingen en voordehand liggend daar gelaten: motorpost en dieseltreinstellen zijn zeldzaam, Beneluxmaterieel zie je hier uiteraard niet.
In geval van getrokken treinen kunnen locomotieven na binnenkomst op een paar manieren omlopen:
  • In uitzonderlijke gevallen is voor reizigerstreinen een ‘verse’ lok beschikbaar; deze plaats zich eenvoudig aan het vrij uiteinde en vertrekt weer met de trein. De originele lok komt dan weer vrij en wordt tijdelijk weggezet of vertrekt naar R’dam.
  • In de meeste gevallen is er geen ‘verse’ lok beschikbaar:
    o   De rijtuigen of wagons worden door de rangeerlok op spoor 14 getrokken; de lok steekt ook via vrije deel van spoor 14 of via de vrije baan naar spoor 3 of 9. Nadat de trein weer teruggeduwd is op een vertrekspoor steekt de lok weer terug voor de trein
    o   Bij binnenkomen op spoor 2, 4 en 5 kan de locomotief via de verbindingswissel omlopen; eventueel moet de trein iets teruggezet worden of voor lange treinen door de rangeerlok iets uitgetrokken worden om het verbindingswissel vrij te maken
    o   Iets omslachtiger; bij binnenkomst op een spoor zonder verbindingswissel, kan de trein ook zelf via spoor 14 of vrije baan naar een spoor met verbindingswissel steken.
  • Goederentreinen komen binnen op spoor 6,7 of 3; de rangeerlok zet de trein op een vrij goederenspoor (6,7, 8 of 3), door uit te halen via spoor 14/ vrije baan en verdeelt eventueel wagons over de lossporen. Met wagons bestemd voor de binnenhaven, vertrekt de lok vanaf één de bovengenoemde sporen.
  • Aangezien het emplacement van de binnenhaven niet geëlektrificeerd is, komen goederentreinen in veel gevallen ook vanaf R’dam met een diesel onder de draad; in een enkel geval als de dienstregeling het toelaat, wordt verzuimd om te lopen en worden de wagons teruggeduwd over de vrije baan naar de havenaansluiting.

Ik heb dit ooit verzonnen en na een periode dat ik dacht dat ik het wilde bouwen, zag ik af van een kopstation; ik wil niet altijd moeten stoppen met de trein.. Het sporenplan is getekend met Roco Line 10 graden wissels, maar leent zich ook voor andere geometrie; wellicht ook mooi in Marklin M :) Eventueel kan het kadespoor ook uitgevoord worden; een dikke ferry als achtergrond! Of wellicht te gebruiken voor een ander thema..
« Laatst bewerkt op: 12 December 2023, 09:16:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2023, 14:43:53 »
Hup, bouwen!  ;)
Groeten, Martien

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2023, 15:57:31 »
Wel een leuk concept. Je zou er aan de kopsekant ook nog een wisselstraat kunnen maken. Dan kan je wel door rijden….

Arjan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2023, 16:16:56 »
Dan is het geen kopstation meer ;)

Een spoor toch door laten lopen...naar het strand.
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2023, 17:50:26 »
Voel je vrij om het naar eigen smaak en inzicht toe te passen...  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8433
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2023, 09:04:53 »
In de regel heb je, als je 6,5m aan de ene kant aan ruimte hebt, ook 6,5m aan de andere kant. Daar kun je toch wel een paradetrajectje kwijt en een rondlopend opstelstation?
Overigens weet ik uit ervaring dat niets vervelender is dan een kopstation met een keerlus aan de andere kant van de baan. Maar ook dat een kopstation gekoppeld aan een opstelterrein heel goed kan werken door de afwisseling in treinen en de handelingen die gepaard gaan met het afwerken van het aanbod. Voorwaarde: opstelterrein en verschillende treinen.
Het ontwerp is in ieder geval leuk en werkbaar. En heel herkenbaar ook.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2023, 09:06:35 door Huup »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2023, 09:29:21 »
Het zou een gedeeltelijk kopstation kunnen worden, zoals Enschede.


plattegrondstation.nl
« Laatst bewerkt op: 13 December 2023, 09:31:12 door 1200blauw »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2023, 09:38:12 »
En heel herkenbaar ook.

Herkenbaar weet ik niet; het volgt in feite de regels van ieder ander kopstation. Het had ook in een Franse of Belgische stad kunnen liggen... (het wel Benelux aan) Qua NL havenstations: uithalen is Zandvoort en HvH, de binnenkomst onder een viaduct is meer Ijmuiden.. Ok; herkenbaar :) Of inderdaad gebruiken als doorgangsstation: een spiegel plaatsen als suggestie, of 1 of meerdere sporen daadwerkelijk doortrekken.

En qua mogelijkheden na de bocht; je kan er ook een 'compacte' beursbaan van maken als je met een spiraal terug gaat naar een schaduwstation onder het eigenlijke station. Kan je op dat niveau keren met een extra boog om de spiraal.

Maar mijn grote bezwaar: panto's en de rijrichting.. Detail, maar dat gepiel zag ik ook tegenop  :D :D :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8433
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2023, 12:06:36 »
Pantoos en rijrichting? Ikke niet snap nie.....

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2023, 15:54:44 »
Trein komt binnen, achterste panto omhoog; lok rijdt terug of trein vertrekt, andere panto omhoog...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2023, 17:08:36 »
Vertrekken met beide pantografen op, maar tussendoor, bij het af- en aankoppelen, allebei neer. En bij vertrek bij 30 km/u de voorste weer laten zakken. Met de 1300 van Artitec goed na te bootsen ;D.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #11 Gepost op: 13 December 2023, 18:33:02 »
Tuurlijk, al mijn loks weg doen en vervangen door Artitec 1300's.... had ik ook kunnen verzinnen  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3071
  • DB Tijdperk III
Re: Hollandse Hoek
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2023, 22:18:09 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal