Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
16 December 2025, 14:32:56
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4817 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #30 Gepost op: 28 November 2023, 16:52:14 »
....overhangende tak en je isolator ligt eraf...
Hij hoeft er niet eens af te liggen. Een geringe beschadiging betekent al afkeur. Reparatie van zo'n isolator is vrijwel niet mogelijk. En het zijn geen dingen die je voor twee tientjes in de bouwmarkt haalt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #31 Gepost op: 28 November 2023, 20:34:59 »
Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:
Mijn geheugen liet mij in de steek, de NS-achtasser was geschikt voor 103 ton lading maar alleen als speciaal vervoer met lage snelheid. Voor de normale dienst was het maximum 59 ton, ik dacht dat dit meer was en iets soortgelijks voor de vierassers en Duitse wagens gold.
Gezien de reactie van Klaas is de lading voor de Rivarossi te zwaar en voor de Roco realistisch. Eventueel kan de kleinere Roco trafo dan op de Riva gezet worden, dat lijkt me te passen.

Citaat
De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Daar staan geen gegevens van online, het ging om de 95 ton die best kan kloppen. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #32 Gepost op: 28 November 2023, 20:52:44 »
Die conclusie was er al...  ;D

Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?

Maar wel leuke puzzel; ik heb Kleinspoor gevraagd of ze wellicht transfers hebben voor 'Nederlandse' trafo's; wellicht zelf iets printen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #33 Gepost op: 28 November 2023, 22:25:57 »
... trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12

De transformator in de link weegt 90 ton maar dat betekent niet dat de transformator van Rivarossi ook 90t weegt, of dat op model zou vertegenwoordigen. Het zou een ander type kunnen zijn dat net 80t weegt. Dat lijkt mij wat licht voor zo een gevaarte maar ik kan niet goed inschatten wat het gewicht van een transformator ongeveer zal zijn.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #34 Gepost op: 28 November 2023, 22:40:39 »
Jan-Peter is het dan toch gelukt om er 1 te vinden die er heel erg op lijkt...  ;D Afijn, duidelijk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2023, 07:06:04 »
Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil tussen met en zonder olie, of is de 90 ton een lege?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #36 Gepost op: 29 November 2023, 07:54:36 »
Aangezien de isolatoren er ook al op zitten, zal die ook wel gevuld zijn ;)

Het einige wat we weten is de 90mt die in de link wordt genoemd; om dan aan te nemen dat tie sowieso lichter is, is mi een losse conclusie. Als je overigens googled op "transformator umspannwerk 40MVA gewicht tonnen" komt je ook 75 en zelfs 60 tegen. Dus of dit is een zware jongen, of ze weten het allemaal niet :)

(Jaja, of hij is lichter en het verslag uit Neuenkirchen zat ernaast en hij past wel op een Uaaik 761)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn