Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4563 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #30 Gepost op: 28 November 2023, 16:52:14 »
....overhangende tak en je isolator ligt eraf...
Hij hoeft er niet eens af te liggen. Een geringe beschadiging betekent al afkeur. Reparatie van zo'n isolator is vrijwel niet mogelijk. En het zijn geen dingen die je voor twee tientjes in de bouwmarkt haalt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #31 Gepost op: 28 November 2023, 20:34:59 »
Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:
Mijn geheugen liet mij in de steek, de NS-achtasser was geschikt voor 103 ton lading maar alleen als speciaal vervoer met lage snelheid. Voor de normale dienst was het maximum 59 ton, ik dacht dat dit meer was en iets soortgelijks voor de vierassers en Duitse wagens gold.
Gezien de reactie van Klaas is de lading voor de Rivarossi te zwaar en voor de Roco realistisch. Eventueel kan de kleinere Roco trafo dan op de Riva gezet worden, dat lijkt me te passen.

Citaat
De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Daar staan geen gegevens van online, het ging om de 95 ton die best kan kloppen. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #32 Gepost op: 28 November 2023, 20:52:44 »
Die conclusie was er al...  ;D

Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?

Maar wel leuke puzzel; ik heb Kleinspoor gevraagd of ze wellicht transfers hebben voor 'Nederlandse' trafo's; wellicht zelf iets printen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #33 Gepost op: 28 November 2023, 22:25:57 »
... trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12

De transformator in de link weegt 90 ton maar dat betekent niet dat de transformator van Rivarossi ook 90t weegt, of dat op model zou vertegenwoordigen. Het zou een ander type kunnen zijn dat net 80t weegt. Dat lijkt mij wat licht voor zo een gevaarte maar ik kan niet goed inschatten wat het gewicht van een transformator ongeveer zal zijn.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #34 Gepost op: 28 November 2023, 22:40:39 »
Jan-Peter is het dan toch gelukt om er 1 te vinden die er heel erg op lijkt...  ;D Afijn, duidelijk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2023, 07:06:04 »
Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil tussen met en zonder olie, of is de 90 ton een lege?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #36 Gepost op: 29 November 2023, 07:54:36 »
Aangezien de isolatoren er ook al op zitten, zal die ook wel gevuld zijn ;)

Het einige wat we weten is de 90mt die in de link wordt genoemd; om dan aan te nemen dat tie sowieso lichter is, is mi een losse conclusie. Als je overigens googled op "transformator umspannwerk 40MVA gewicht tonnen" komt je ook 75 en zelfs 60 tegen. Dus of dit is een zware jongen, of ze weten het allemaal niet :)

(Jaja, of hij is lichter en het verslag uit Neuenkirchen zat ernaast en hij past wel op een Uaaik 761)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn