Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 21:54:33
Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 21:33:36
20 jaar BNLS door René 4312
Vandaag om 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 21:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
Vandaag om 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:02:34
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 18:35:17
Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03

Auteur Topic: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?  (gelezen 4212 keer)

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
Re: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?
« Reactie #30 Gepost op: 17 December 2023, 13:12:41 »
Het regelen van druk en straal op een spuitbus resulteert hier in te zachte straal met gesputter, ik leer het nooit.

Ik probeer de hoeveelheid verf ook niet te regelen met het hard of zacht indrukken, maar druk deze gewoon normaal in en reguleer de verf met afstand en snelheid van het passeren van het model. Onderstaande modellen zijn volledig met spuitbus, zowel primer als zwart, bruin en grijs. Geen enkele laag dekkend, alle kleuren vragen meerdere hele dunne lagen. Merk dat de temperatuur van zowel de spuitbus als de ruimte best belangrijk zijn voor het goed vloeien van de verf. En soms zit er een minder goede spuitbus tussen.

Zoals Frits aan geeft, gewoon proberen en bevalt het niet dan in de thinner en ben je een techniek rijker. Ik gebruik spuitbussen en airbrush door elkaar.

HSM CGT en GL by WaterOHM, on Flickr

games workshop chaos black zwarte primer

Ook een fijne inderdaad
« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 13:16:08 door Sikje248 »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 17 December 2023, 14:47:42 »
Dat ziet er heel netjes uit, 'Sikje248' . Ik weet je naam niet, evenmin de schaal van deze twee modellen en van het merk spuitbussen.

Ik begin steeds meer in te zien dat de spuitbus ook voordelen heeft. Misschien dat ik even te snel een keus gemaakt had met de Motip, vooral vanwege het (niet) hechten. De verzendkosten van het terugsturen van alle ongebruikte Motip primers (inclusief die voor kunststof) zie ik dan maar als leergeld, waar o.a. Jos van spreekt.

Voordelen zijn dat het kant en klaar is / je kunt er iets van gebruiken, wegzetten en later weer verder / je niet hoeft te mengen en roeren (wel schudden ja, maar dat kunnen we wel  :P) / het is relatief goedkoper dan airbrushen (als je de aanschafkosten van airbrushen meeneemt).

Mocht ik verder willen experimenteren, dan zou ik wel een keus willen maken uit die spuitbussen die voor modelbouw ontwikkeld zijn, zoals bijvoorbeeld die Floris noemt. Maar ook Tamiya en steeds meer andere fabrikanten hebben een spuitbusje met primer.

Even afwachten maar, nu ik weer de goeie (niet bedorven in een nieuw potje, daar begon het allemaal mee) primer Humbrol 1 in huis heb.
Ik heb al een trein

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 17 December 2023, 16:39:59 »
er is hier 1 ding denk ik nog niet genoemd en dat is het decanteren van een spuitbus. op youtube staan genoeg filmpjes hoe en wat.
Waarom je dat zou doen? nou gewoon om spuitbus verf alsnog met de airbrush te kunnen spuiten.
dan bepaal jezelf de dikte als je wel de hechtingskracht van een bepaalde verf wil maar niet de hoeveelheid die je met de spuitbus krijgt.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #33 Gepost op: 17 December 2023, 17:19:14 »
De schaal is H0 en de spuitbussen zijn van Motip (primer zwart & mat zwart) en Dupli-color Aerosol Art (bruin en grijs). Daarbij hou ik goed afstand met de spuitbus van het model en spuit dunne lagen, waardoor er vaak 3-4 lagen nodig zijn voordat deze dekkend is op de zwarte ondergrond.

Denk niet dat 1 merk een oplossing is voor alles, die Floris benoemd is weer wat duurder maar hecht goed op styreen en plastic. Ook is spuitbussen vs. een airbrush niet altijd goedkoper, misschien als je heel weinig en éénmalig spuit. Gewoon verschillende opties uitproberen, leren en ervaren welke het beste voor jou werkt op een specifiek materiaal. Mijn modellen met eerste keer toepassen van nieuwe verf of techniek gaan vaak weer terug in de thinner o.i.d., maar na een paar keer proberen ben ik aardig tevreden. Succes

Groet, Laurence

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #34 Gepost op: 18 December 2023, 10:36:01 »
Airbrush gebruik ik ook. En gebruik dan hoofdzakelijk Vallejo. Motip gebruik ik voor grondverf en grotere oppervlakten eenheidskleur. Je kan ook de knikkerbussen heel goed doseren, vooral als je een spuitbus pistoolgreep gebruikt. +/- € 6,- a € 9,- per stuk. Hiermee krijg geen stijve duim door het drukken.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 18 December 2023, 11:23:21 »
er is hier 1 ding denk ik nog niet genoemd en dat is het decanteren van een spuitbus. op youtube staan genoeg filmpjes hoe en wat.
Waarom je dat zou doen? nou gewoon om spuitbus verf alsnog met de airbrush te kunnen spuiten.
dan bepaal jezelf de dikte als je wel de hechtingskracht van een bepaalde verf wil maar niet de hoeveelheid die je met de spuitbus krijgt.

Dan gaat het inderdaad om de verf. Je wilt die niet met een spuitbus spuiten maar met een airbrush. Dat gebeurt ook wel, maar ik denk dat er heden zoveel soorten modelbouw/airbrushverf zijn, dat je die niet speciaal uit een spuitbus hoeft te halen. Als je het wel doet, moet je wel weten welk verdunningsmiddel je moet gebruiken. Kan een geklieder worden om de verf uit een spuitbus op te vangen. Maar ja, het kan.

Laurence, bedankt voor de uitleg. Echter heb ik mezelf vooral spuiten met de airbrush aangeleerd en daar gaat die weer; nu ik weer de goeie primer in huis heb voor de airbrush, verschuift de behoefte om spuitbusspuiten te gaan leren een heel stuk naar de achtergrond.

Bart, dat is zeker een handig hulpmiddel.  (y)

Allen, bedankt voor de leerzame reacties! Mocht ik eraan toe zijn, weet ik dit draadje te vinden.
Ik heb al een trein

Ben

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 18 December 2023, 12:06:02 »

Kan een geklieder worden om de verf uit een spuitbus op te vangen.

Da's niet al te ingewikkeld hoor. Een 1mm gaatje boren boven in de bus en een nachtje het drijfgas er uit laten stromen. Voorts het gat opboren zodat je de verf uit de bus kunt schenken en een stukje duct tape over het gat plakken.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 18 December 2023, 13:09:44 »
O ja, ik dacht dat je het in een koker moest spuiten, zodat de rest goed blijft in de bus. Maar dat gaatje en afplakken is beter ja. Het gas eruit laten lopen (duurt een paar seconden, hooguit minuten, geen nacht of zo) kan ook als je de bus op z'n kop houdt en dan spuiten, maar ja, dan moet de verf er ook nog uit. Zouden er velen zijn die zo omslachtig wat (grond)verf in de luchtspuit willen? Bovendien gaat de overige primer/verf m.i. wel uitharden in de bus, er is immers lucht bij ingekomen?
Ik heb al een trein

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 18 December 2023, 13:14:31 »
Als je graag genoeg wilt is alles moeilijk en ingewikkeld.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #39 Gepost op: 18 December 2023, 13:24:50 »
aha. Aan het leren dus.....prima.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 December 2023, 15:54:09 »
Hiermee krijg geen stijve duim...
Ik gebruik altijd mijn wijsvinger  ;D

Het gas eruit laten lopen (duurt een paar seconden, hooguit minuten, geen nacht of zo)
Dat zal geen probleem zijn als je de spuitbus (een tijdje) niet gebruikt hebt. Maar als je 'm net gebruik hebt, is het drijfgas vermengd in de verf en dat moet je de bus wat langer laten staan om het gas te tijd te geven uit de verf te ontsnappen.
Wanneer je maar een beetje verf nodig hebt voor je airbrush, is decanteren in een (glazen) potje een goed alternatief. Hierover staan genoeg filmpjes op Youtube hoe je dat kunt doen.
Met vriendelijke groet,
Peter