Andersom..duwen voor lucht, trekken voor verf. Bart
Je trekt de hendel eerst open tot er alleen lucht (ook regelbaar hoeveel dus) uitkomt, daarna kun je de hendel in gaan drukken om een minimale hoeveelheid verf door te laten.
Als he heel eerlijk bent heb je eigenlijk genoeg aan het meest simpele single action dingetje om een lokomotief of wagentje te spuiten. Verf en druk stel je vantevoren een beetje in en dan is het gewoon met de botte bijl hakken.Zelfde kun je met een spuitbus ook na wat oefening. Grondlak hoeft niet te dekken.
Frits, heb jij met de colani airbrush wel de juiste keuze gemaakt? Als ik lees van een nozzle van 0.8 en een brede nevel, dan begrijp ik dat je die niet meer gebruikt. Bovendien heeft die ook nog 'single action' dus er is niets te regelen. Ik zou deze inruilen en ik denk dat je niet veel hoeft bij te betalen voor een fijnere spuit, met dual action en nozzles van 0,2 en 0,3 mm. Als je dáarmee zou gaan testen, denk ik dat je dan al gauw de spuitbussen wilt laten staan.
Samen met Airbrush Service Almere
Een spuitbus kun je wel degelijk regelen. Je hoeft de knop niet klakkeloos tot op de bodem in te drukken.
Hetzelfde doe je met de airbrush ook. Je trekt hem ook niet klakkeloos open. Bovendien: wie is er daadwerkelijk in staat om de luchtdruk te regelen bij een double-action? Meestal is het ook gewoon "knop indrukken".
Mijn airbrush (breedstraler van Colani, kost toch ook over de 200 euro)
Harder & Steenbeck Colani 0,8 mmDe Top-Airbrush voor de Pastry Professional die op subtiele wijze chocola en (gekleurde) cacaoboter wil verspuiten.Uitermate geschikt voor bonbonmallen en sierstukken.Het blijft een airbrush dus je hebt niet de enorme spuitnevel van een sparygun.Fixed Double action airbrush met een 15ml. bovenbeker, 0,8mm naaldset, eventueel uit te breiden met nog 5 naaldsets voor nog fijner of groter werk. De Chocola/Coacoaboter is eenvoudig vloeibaar te houden in een warmtekast, met een warnte lamp of "au bain marie" Ook het spuiten van gewone food colors voor b.v. het decoreren van bruidstaarten met een fijnere naaldset b.v. een 0,2 of 0,4mm is mogelijk.De Colani is dan simpel om te bouwen.Door de verwisselbare naald constructie is de Colani ook eenvoudig te reinigen.Door de ergonomische vorm langdurig achter elkaar te gebruiken. Zowel links als rechtshandig te gebruiken.
En dat is ook zo. Hechting op styreen bijvoorbeeld is ronduit slecht.Wat je dan kan doen is eerst kunststof- en daarna de gewone primer.Bart
Het gezegde is toch: van je fouten leer je.Dus, ga veel fouten maken en je wordt er blij van.