Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
lais dcc decoder aan sluiten door gerhards
Vandaag om 22:03:56
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:58:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:52:07
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10

Auteur Topic: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?  (gelezen 4204 keer)

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2023, 13:21:09 »
Ik denk dat Huup bedoelt dat een spuitbus alleen een aan of een uit heeft. Ding is altijd volgas min of meer.
En je met een goeie verfspuit kunt doseren door te nevelen of je beeld aan te passen.

Zelf je verf "mengen" heeft ook ander andere voordelen natuurlijk. Je kunt het dunner of dikker maken als je wilt.
Om over de kleur zelf nog maar niet te beginnen.

Techniek is voor iedereen anders.
Mooi voorbeeld. Bij mij op het werk zit een beroepsspuiter die vooral hobby voertuigen spuit en zo nu en dan een bedrijfswagen of interieur deel.
Zelf heb ik beroepsmatig bijna 10 in een productiespuiterij gestaan. En ruim 6 jaar bij een schade hersteller gewerkt als voorbewerker/plaatwerker/monteur.
In mijn huidige werk als trekker-prutser komt het ook regelmatig voor dat er wat constructie werk gedaan moet worden.
Wat vervolgens ook gespoten moet worden. Dat doen we dus zelf.
Tevens maakt het bedrijf waar ik werk breedspoortrekkers.
Die vervolgens ook deels bijgespoten worden. Wat mijn baas zelf doet.

Er lopen dus 3 mensen rondt die alle drie een flink stukje spuiten kunnen.
Maar ook alle drie een totaal verschillende techniek hebben.
De beroepsspuiter gebruikt nooit meer dan 2 bar op de spuitleiding en reduceert dat nog behoorlijk terug.
Die techniek gebruik ik ook alleen reduceer ik minder terug.
Mijn baas heeft doodleuk 4/5 bar op de spuit staan en reduceert bijna niks terug.
De beroepsspuiter heeft gemiddeld 20/30% minder materiaal nodig als mijn baas of als mij.
Terwijl mijn baas en ik bijna hetzelfde verbruiken bij totaal verschillende spuit instellingen.

Dan spuiten wij (op mijn werk) bijna alles met 1K.
De beroepsspuiter alleen met 2K.
Hobby matig spuit ik met beide. Ik spuit mijn eigen auto's.
De verschillen tussen die 2 soorten lak kunnen je ook nog mooi bij de poot hebben.

Maar wat FritsT al aan geef is dat proberen je veel kan leren. En zo ben ik ook begonnen.
Moet er wel bij zeggen dat het verschil in viscositeit (materiaal dikte) tussen Bijv. Motip en Tamiya een wereld van verschil uit maakt. (beide dan uit een spuitbus als vergelijking)
Zelf vindt ik voor H0 de Motip veel te dik is. Je verliest er details in. Wat ik met Tamiya lang zo erg niet heb.

Het is precies wat FritsT zegt!! Proberen is leren.

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2023, 15:06:34 »
Frits, met 'aan of uit' bedoel ik wat Dirk Jan hierboven ook uitlegt. Je hebt een straal als je het knopje indrukt, óf je hebt niets als je het knopje loslaat. Dat heet 'single action' en op zijn Hollands 'enkele actie'. Je kunt niets regelen, de fijnheid van de broes niet, de druk niet, de hoeveelheid verf per seconde of minuut. Dan hebben we te maken met de spuitbus of met de single action verfspuit.

Met 'dual action' wordt dubbele actie bedoeld. Dat is niet mogelijk met de spuitbus. Niet alleen de luchtdruk kan geregeld worden, maar ook de hoeveelheid verf die doorstroomt. Je kunt dit met één hendel regelen. Je trekt de hendel eerst open tot er alleen lucht (ook regelbaar hoeveel dus) uitkomt, daarna kun je de hendel in gaan drukken om een minimale hoeveelheid verf door te laten.

Andersom..duwen voor lucht, trekken voor verf. 8)

Bart
Ja! precies andersom, dank voor het opletten.  (y)

Aangezien die laatste techniek al aangeleerd had, ben ik er ook weer op teruggekomen, na een bijna-uitstapje naar spuitbussen. Blij dat ik ooit een compressor met airbrush en alles eromheen heb aangeschaft. Ik vind dit deel van de hobby namelijk minstens net zo leuk als het verzamelen van en rijden met treinen. En na dit draadje ben ik weer terug bij de airbrush en daarmee laat ik de spuitbus staan, dus dat scheelt een hoop testwerk.

De spuitbus hoef ik niet te testen, ik heb vaker met spuitbussen gespoten, gewoon 1 op 1 dingen meestal. Hoewel de spuitbusjes van Tamiya een fijnere nevel zouden geven, blijft het single action.

Frits, heb jij met de colani airbrush wel de juiste keuze gemaakt? Als ik lees van een nozzle van 0.8 en een brede nevel, dan begrijp ik dat je die niet meer gebruikt. Bovendien heeft die ook nog 'single action' dus er is niets te regelen. Ik zou deze inruilen en ik denk dat je niet veel hoeft bij te betalen voor een fijnere spuit, met dual action en nozzles van 0,2 en 0,3 mm. Als je dáarmee zou gaan testen, denk ik dat je dan al gauw de spuitbussen wilt laten staan.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 16:18:22 door HuubvG. Reden: zie quote »
Ik heb al een trein

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2023, 15:31:43 »
Een spuitbus kun je wel degelijk regelen. Je hoeft de knop niet klakkeloos tot op de bodem in te drukken.
Hetzelfde doe je met de airbrush ook. Je trekt hem ook niet klakkeloos open. Bovendien: wie is er daadwerkelijk in staat om de luchtdruk te regelen bij een double-action? Meestal is het ook gewoon "knop indrukken".

Als he heel eerlijk bent heb je eigenlijk genoeg aan het meest simpele single action dingetje om een lokomotief of wagentje te spuiten. Verf en druk stel je vantevoren een beetje in en dan is het gewoon met de botte bijl hakken.
Zelfde kun je met een spuitbus ook na wat oefening. Grondlak hoeft niet te dekken.

Je trekt de hendel eerst open tot er alleen lucht (ook regelbaar hoeveel dus) uitkomt, daarna kun je de hendel in gaan drukken om een minimale hoeveelheid verf door te laten.

Bart
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 15:37:11 door Bahn-AG »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2023, 15:40:11 »
Precies wat Bart zegt en ook nog eens met de nadruk op de laatste zin: grondlak hoeft niet te dekken. Ik deed altijd m'n best omdat wel te doen met als gevolg een feitelijk te dikke laag grondverf.

Gr, Ben.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2023, 16:33:27 »

Bart
Natuurlijk, ik heb mijn bericht gewijzigd, dank.

Hierboven lees ik ook weer dat het is wat je jezelf aanleert. Verweren en details spuiten zullen met wat oefenen ook wel met de enkel werkende luchtspuiten en spuitbussen lukken. Die kunst versta ik niet, maar ik kan me gelukkig redden met mijn goedkope dual action spuitjes, dus ik hoef en wil het mezelf niet aan te leren.

Ik weet dat primer niet hoeft te dekken. Je kunt met de spuitbus zo dun spuiten dat je de eerste laagjes niet eens ziet? Gelukkig kan dat met mijn spuitje ook allemaal, dus iedereen blij.  (y)
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 December 2023, 16:37:42 »
Als he heel eerlijk bent heb je eigenlijk genoeg aan het meest simpele single action dingetje om een lokomotief of wagentje te spuiten. Verf en druk stel je vantevoren een beetje in en dan is het gewoon met de botte bijl hakken.
Zelfde kun je met een spuitbus ook na wat oefening. Grondlak hoeft niet te dekken.
Bij de vet gemaakte tekst: dan heb je het eigenlijk over dual action. Knap dat je dat lukt met een enkele spuit of spuitbus.  :o (y)
Ik heb al een trein

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2023, 17:34:51 »
Bij een enkele spuit kun je regelen hoeveel verf je wilt hebben. Dit kun je gewoon instellen. Druk kun je aan de compressor instellen.

Deze heb ik jarenlang gebruikt... met een fietspomp als "compressor".
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810HJQtD8zL._AC_SL1500_.jpg

Bij een spuitbus druk je minder hard voor lagere druk en minder verf. Bovendien zijn er meerdere verschillende spuitkoppen te verkrijgen.
Niet dat ik nou gelijk voorstander van spuitbussen ben, ik hou het bij mijn verfspuitjes.
Maar het kán met spuitbussen na wat oefening. Net zoals je bij een brush ook oefening nodig hebt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 17:39:32 door Bahn-AG »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #22 Gepost op: 16 December 2023, 19:46:55 »
Citaat
Frits, heb jij met de colani airbrush wel de juiste keuze gemaakt? Als ik lees van een nozzle van 0.8 en een brede nevel, dan begrijp ik dat je die niet meer gebruikt. Bovendien heeft die ook nog 'single action' dus er is niets te regelen. Ik zou deze inruilen en ik denk dat je niet veel hoeft bij te betalen voor een fijnere spuit, met dual action en nozzles van 0,2 en 0,3 mm. Als je dáarmee zou gaan testen, denk ik dat je dan al gauw de spuitbussen wilt laten staan.

Huub,
Al mijn modellen (spoor-0 en tegenwoordig ook spoor-1) moeten als "vlak" gespoten worden en niet worden ingekleurd per vierkante centimeter. Alle details die op het model moeten worden pas na het spuiten aangebracht en ik hoef er dus ook niet omheen te spuiten. Dus ook nauwelijks afplakken. Een heel andere spuittechniek dus.
Samen met Airbrush Service Almere op deze spuit uitgekomen als beste kleine spuit voor het te bereiken doel. Het is feite dus ook geen airbrush maar een spuit.
Ik heb die spuit al 15-20 jaar dus inruilen...tja.
Doe ik soms nog wat met die Colani ?..ja hoor, vernissen. Dat omdat de vernis uit de spuitbus mij te dik voorkomt. De vernis verdun ik tot ik tevreden ben met wat ik zie.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 19:50:35 door FritsT »

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #23 Gepost op: 16 December 2023, 23:30:11 »
Samen met Airbrush Service Almere
Dan heb je goed advies gehad.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2023, 09:29:58 »
Een spuitbus kun je wel degelijk regelen. Je hoeft de knop niet klakkeloos tot op de bodem in te drukken.
Ja, dat kan, maar een pijn dat je daar van in je wijsvinger krijgt... Ik doe het op m'n werk geregeld met een spuitbus met een smerig chemisch goedje dat coating van elektronicaprinten verwijderd: gewoon indrukken en het spul spat alle kanten op. Ga je regelen dan ben je echt verrekte kramp-achtig aan het proberen dat ventieltje net ver genoeg te openen dat de vloeistof er in een rustige stroom uit komt lopen. Daar krijg je echt heel snel genoeg van en het is verrekte lastig.
Hetzelfde doe je met de airbrush ook. Je trekt hem ook niet klakkeloos open. Bovendien: wie is er daadwerkelijk in staat om de luchtdruk te regelen bij een double-action? Meestal is het ook gewoon "knop indrukken".
Klopt. Maar daarom regel je bij een double-action ook nog steeds de luchtdruk op de compressor: het ventiel op een double-action is hetzelfde kwa 'moeilijkheidsgraad' als het ventiel op een spuitbus en je bent enorm kramp-achtig bezig als je op je spuit de hoeveelheid lucht wil regelen.

Dus ja, ik duw de knop wél gewoon helemaal in en regel vervolgens hoeveel vloeistof ik naar buiten wil spuiten, daar is het een double-action voor.

@ FritsT: geheel voor te stellen dat je voor 0,8 mm gegaan bent. Zeker in schaal 0 en met vlakken is dat een goede keus. De 0,6 (geloof ik...) mm die ik voor m'n Evolution 2-in-1 heb vind ik soms al beperkend voor een H0 model, moet je nagaan ;)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2023, 09:44:31 »
Bart, die uit jouw link heb ik ook ooit gehad, maar het spuiten daarmee is me nooit gelukt. Jaren bewaard, nóg eens geprobeerd, maar uiteindelijk maar weggegooid.

Mijn airbrush (breedstraler van Colani, kost toch ook over de 200 euro)
Dat de Colani van Almere komt, had ik al een beetje vermoed. Even in Almere gekeken naar de eigenschappen van de spuit en...

Citaat
Harder & Steenbeck Colani 0,8 mm

De Top-Airbrush voor de Pastry Professional die op subtiele wijze chocola en (gekleurde) cacaoboter wil verspuiten.
Uitermate geschikt voor bonbonmallen en sierstukken.
Het blijft een airbrush dus je hebt niet de enorme spuitnevel van een sparygun.

Fixed Double action airbrush met een 15ml. bovenbeker, 0,8mm naaldset, eventueel uit te breiden met nog 5 naaldsets voor nog fijner of groter werk. De Chocola/Coacoaboter is eenvoudig vloeibaar te houden in een warmtekast, met een warnte lamp of "au bain marie"  Ook het spuiten van gewone food colors voor b.v. het decoreren van bruidstaarten met een fijnere naaldset b.v. een 0,2 of 0,4mm is mogelijk.
De Colani is dan simpel om te bouwen.
Door de verwisselbare naald constructie is de Colani ook eenvoudig te reinigen.

Door de ergonomische vorm langdurig achter elkaar te gebruiken. Zowel links als rechtshandig te gebruiken.
Citaat uit de beschrijving op de website van Airbrush Services Almere

Er verscheen wel een glimlach op mijn gezicht. Waarom adviseert ASA jou een spuit voor het spuiten van gesmolten chocola?

Nu was een van mijn eerste spuitjes ook zoiets. Een single action spuit met 0,5 mm nozzle. Ik gebruik die nog steeds weleens, maar dan voor wat grotere oppervlakken, en met veel druk iets schoonblazen, links op de foto.

Daarnaast een dure Iawata HP-B en een goedkope Fengda. De Fengda is na wat finetuning, zoals het polijsten van de naalden en het fixeren van de nozzles, bijna net zo goed als de Iwata. Voor het gemak gebruik ik de een met 2 mm naald/nozzle, de ander met 3 mm set naast elkaar.

Nogmaals: respect voor hen die even goeie resultaten verkrijgen met de enkele spuit en spuitbussen, prima toch?!
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2023, 09:55:16 »
Menno, vlak voor het afronden van mijn bericht, verscheen de melding van jouw bericht. Ik heb eerst het mijne maar geplaatst, om nu nog even op het jouwe in te gaan.

De luchtdruk kun je inderdaad op de compressor instellen, zowel voor single- als dual action. Inderdaad, lastig om dat met de hendel tijdens het spuiten te doen. Op mijn Fengda zit ook nog een drukregelaar, maar die gebruik ik bijna niet.

Wel is de regelbare begrenzer op het eind van de spuit ideaal, om de maximale doorvoer van verf te regelen.

Het regelen van druk en straal op een spuitbus resulteert hier in te zachte straal met gesputter, ik leer het nooit.
Ik heb al een trein

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2023, 10:04:12 »
Het gezegde is toch: van je fouten leer je.
Dus, ga veel fouten maken en je wordt er blij van.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2023, 11:05:15 »
En dat is ook zo. Hechting op styreen bijvoorbeeld is ronduit slecht.
Wat je dan kan doen is eerst kunststof- en daarna de gewone primer.

Bart

Je kunt dit soort tobbernij proberen óf je neemt gewoon games workshop chaos black zwarte primer. Niet goedkoop (maar das motip ook niet) alleen werkt het wél. (hecht goed op alle materialen die ik geprobeerd heb, metaal, styreen, giethars, printhars, dekt prima, zijdeglans.) Bovendien zal het neem ik aan omdat t voor warhammerpoppetjes is wel goed te combineren zijn met de warhammer kwarkverf  (en dus eventueel ook andere kwarkverf)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #29 Gepost op: 17 December 2023, 12:13:00 »
Het gezegde is toch: van je fouten leer je.
Dus, ga veel fouten maken en je wordt er blij van.

Zo is dat.
wist je dat de gemiddelde modelspoorder in zijn hele "carriëre voor een godsvermogen aan fouten maakt.
Ja, leren is ontzettend duur.  ;D ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)