Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45

Auteur Topic: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?  (gelezen 4203 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?
« Gepost op: 23 November 2023, 15:37:00 »
Ik lees overal dat Motip de beste primer is, maar nu.
Bij de bouwmarkt hebben ze een heel ander etiket, vooral geschikt voor binnen.
In Midden-Groningen is geen automaterialenzaak meer, dus dat wordt bestellen.
De vraag is in de titel verwerkt, welke van de drie moet ik kiezen?
Ik wil de zwarte primer gaan bestellen.
Ik heb al een trein

TonM

• Offline Offline
Re: Motip primer aanbevolen, maar welke? Hoogglans, zijeglans of mat?
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2023, 15:47:15 »
Huub,

Je hoeft niet te kiezen. "De" Motip-primer is er maar in één soort, een soort zijdeglans.

Als je gaat bestellen, kan ik je CROP (Car Repair Online Products) aanbevelen. Heb ik zelf goede ervaringen mee.
En behalve de zwarte hebben ze die Motip primer ook in rood, beige, grijs en wit.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 16:00:14 door TonM »

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2023, 15:53:49 »
ik gebruik hier gewoon de primer van action.Is evengoed als de motip en meestal heb je die daar in grijs mat en wit mat. Als het nou voor een autocarrosserie zou zijn dan wel een goed merk nemen.
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2023, 15:57:11 »
CROP inderdaad, prima zaak. Heeft eigenlijk alles wat ons hartje begeert  ;)

Action vs Motip? Nou, de Motip is wel degelijk veel beter in mijn ogen. Maar dat is persoonlijk  :)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2023, 16:15:05 »
Was ik per ongeluk bij de Motip lak terecht gekomen, die is er inderdaad in mat, zijde- en hoogglans.
Bijna lak aangeschaft i.p.v. primer. :-X
Bedankt Tom, die ga ik direct bestellen.

Action primer gebruik ik wel, voor grotere oppervlakken.
Men zegt dat de Motip een fijnere nevel geeft, vandaar.
Ik heb wel primer van AlcadII voor in de aurbrush, maar dat is de matte soort. Meer een spuitplamuur, die je moet schuren voor glad opp.

Nu zag ik bij de specs van Motip primer dit staan:
Nadat de zwarte grondverf droog is, kan je de MoTip Primer Zwart schuren tot een glad oppervlak.
Wat nu? De kleine details kun je moeilijk gaan schuren.
Ik heb al een trein

TonM

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2023, 16:25:53 »
Zoals er staat, je kan schuren. Het hoeft niet.
Als de primer is gedroogd, kan je zonder meer de lak er overheen spuiten.

Sterker: soms hoef je niet eens meer lak te spuiten. Bij deze wagentjes zie je bijvoorbeeld het resultaat van de primer. De binnenkant van de bak heb ik daarna zo gelaten; de kleur was goed, dus geen lak meer nodig.

Grtz, Ton

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2023, 16:46:50 »
Gebruik de zwarte al weer een poosje voor o.a. mijn metalen audio standaards.
Mooi mat en omdat er meestal verder geen vreemde dingen met die standaards gebeurt, lak ik ze ook niet af.
Tot nu toe alleen maar goede reviews mee gehad.

De rode heb ik recentelijk op mijn van roest ontdane steekkar van de bouwmarkt gespoten.
Mooie donker rode kleur en zit als een huis.
Ik spuit daar ook geen afwerklaag overheen want nu kan ik elke beschadiging gemakkelijk bijspuiten.  (y)

Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2023, 18:00:07 »
Ton, dat ziet er strak uit.
Gerrit, goeie berichten ook.

Nu heb ik weleens gehoord dat je primer altijd moet overschilderen, omdat het te weinig stoffen bevat die in een deklaag horen te zitten, maar dat kan van vroegere tijden en/of huizenschilders komen.

Inmiddels alvast een bestelling gedaan: Rood, wit, zwart, beige en kunststof* primer van Motip besteld.
*Ze geven aan dat de gewone Motip primer niet geschikt is voor kunststof.
Ik heb al een trein

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2023, 18:22:00 »
ik gebruik hier gewoon de primer van action.Is evengoed als de motip en meestal heb je die daar in grijs mat en wit mat. Als het nou voor een autocarrosserie zou zijn dan wel een goed merk nemen.

Action verf kan best goed zijn (ik heb bijna de hele collectie op voorraad) maar hun primer is bij lange na niet net zo goed als die van motip.
ik gebruik eigenlijk altijd de gewone motip primer. voor meer info kan je ook het Hondekop draadje en mijn knutsels draadje in mijn onderschrift eens bekijken.
staan nog wat meer ervaringen in, onder andere ook over crop en de diverse kleuren tbv NS materiaal.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 18:23:37 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2023, 18:53:51 »
Bovenstaande kan ik alleen maar onderschrijven. Er is echt wel kwaliteitsverschil te merken tussen diverse merken, maar we moeten ook niet vergeten dat de ondergrond ook van belang is. Motip primer vind ik op messing beter hechten dan kunststof. Bij een test heb ik op gezandstraald messing Motip zwarte primer gespoten en heb ik er zelfs met een pincet op lopen krabben. Ik kreeg geen schade in de lak. Daarna alleen nog een blanke lak overheen gespoten ter bescherming van de decals.
Voor de meeste kunststof ondergronden gebruik ik liever Alabastine spuitplamuur. Mooi dun, perfecte hechting en een goede ondergrond voor nitrocellulose lakken. Bovendien zie je oneffenheden in lichtgrijs beter dan in zwart.
Mijn ervaring met Motip zwarte primer heb ik hier beschreven: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102636.msg3222326164#msg3222326164
Ik schrijf daar wel dat ik het spuiten met een spuitbus nog niet zo prettig was. Dat is inmiddels wel anders. Het is even wennen en je moet echt hele dunne laagjes spuiten. Dat onderschatte ik in het begin wel.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2023, 18:59:03 »
*Ze geven aan dat de gewone Motip primer niet geschikt is voor kunststof.

En dat is ook zo. Hechting op styreen bijvoorbeeld is ronduit slecht.
Wat je dan kan doen is eerst kunststof- en daarna de gewone primer.

Op messing/ zink en aluminium heeft de motip moeite met de hechting op scherpe hoeken (bijv de onderkant van een lokomotiefkap). Daarom ben ik overgestapt naar iets "agressievers"  dan motip.

Ook zit er bij motip verschil in hechting tussen de verschillende kleuren. Wit hecht het best. Waarschijnlijk omdat hier weinig of geen pigment in zit.

Niet afgelakt is het (zoals elke primer) krasgevoelig. Wil je het als kleur gebruiken dan zou ik er blanke lak overheen doen.

Bart

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2023, 20:56:27 »
CROP inderdaad, prima zaak.
Zeker een prima zaak. Een keer een doosje met zeefjes besteld en het werd geleverd.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2023, 15:47:21 »
Ik lees overal dat Motip de beste primer is, maar nu.
Bij de bouwmarkt hebben ze een heel ander etiket, vooral geschikt voor binnen.
In Midden-Groningen is geen automaterialenzaak meer, dus dat wordt bestellen.
De vraag is in de titel verwerkt, welke van de drie moet ik kiezen?
Ik wil de zwarte primer gaan bestellen.

Ik zie dit nu pas voorbij komen, daarom wat late reactie.

- Motip is te krijgen bij de Gamma, Kawei en nog een aantal hobby zaken. Je hebt het over midden Groningen. Volgens mij zit er in Sidderburen een verfwinkel die Motie voert. Maar weet zeker dat de Gamma in Appingedam dat wel doet. Maar je kan het ook gewoon bestellen bij een van de webwinkels. Komen ze het nog brengen ook.
- Er zijn voor zo ver ik weet meerdere soorten Motip primer. Er is er in vedergeval een speciaal voor plastic (art. nr. 302103). Deze is doorzichtig. Gebruik ik zelden want je hebt heel snel de nijging om te veel te spuiten. Er is ook een universal primer (die is er in het wit, grijs en zwart). De grijze gebruik ik het meest.

Zowel de plastic primer als de Universal Grijs wordt door Karwei en de Gamma verkocht.

Waarom ik Motip gebruik. Ik heb de indruk dat het een net iets fijnere pigment heeft dan de "goedkopere" merken. En nog nooit meegemaakt dat je dikke druppels in de spuit nevel hebt.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2023, 10:12:30 »
Even iets uitleggen. Ik was gewend met de airbrush te spuiten met enamel verf zoals Humbrol en Revell. Als er primer gewenst was, gebruikte ik daarvoor Humbrol nr 1, de grijze primer.

Op een gegeven moment was die laatste op en had ik een nieuw potje gekocht. Bij het openen zat daar een stevige brij in, alsof de verf gestold was. Verdunnen met therpentine, wasbenzine, cellulose thinner en Humbrol thinner hielpen wel om de primer vloeibaar te maken, maar er bleven klontjes in zitten en het bleef lobbig, hoe lang ik ook roerde. Na drogen bleef een laagje poeder die je er zo weer af kon vegen. Ik was het zat, had wel vaker gedoe gehad met de stinkende enamel verfjes. Op zoek naar alternatieven dus.

Andere soorten verf voor de airbrush uitgeprobeerd, op waterbasis, alcohol/IPA basis, maar de primers uit die hoek bevielen mij niet. Op verschillende modelbouwforums werd gesproken over Motip primers, ook hier zijn gebruikers die er over roepen. Dus dit topic gestart en vervolgens een bestelling gedaan.

Ik kreeg toen een tip van een mede BNLSer dat de Motip beter voor vlakke oppervlakken en voor grotere schalen dan H0 gebruikt wordt en dat ik beter kon spuiten met Humbrol en Revell. Dus toch maar weer aangedurfd twee nieuwe potjes Humbrol nr 1 te bestellen en ja, gelukkig zat op beide potjes het roemruchte laagje olie, ten teken dat deze verf niet uitgehard was.

De Motip primers heb ik allemaal weer retour gezonden, ongeopend, ongebruikt, met uitleg erbij. Ik heb het aankoopbedrag teruggekregen.

Waarom toch (primer) spuiten met de airbrush en niet met wat voor spuitbus dan ook?

- met een spuitbus spuit je 'single action', net als met sommige, vaak goedkopere soorten airbrush
- hiermee heb je keus tussen 'aan en uit'
- met de 'dual action' airbrush kun je de hoeveelheid lucht en verf zo doseren dat je heel dunne laagjes krijgt
- met de airbrush (met dual action) kun je veel beter in hoekjes en bij details spuiten en veel preciezer richten

Ik geloof best dat sommigen heel goed dunne laagjes met de spuitbus kunnen spuiten, maar ik verkies toch de oude vertrouwde airbrush met enamel verfjes.
Ik heb al een trein

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2023, 11:28:06 »
Grote modellen zijn met de spuitbus prima te doen. Perfect dunne lagen te spuiten. En zo heb ik ook geleerd kleinere modellen (locaalspoor in 0, vergelijkbaar met H0) met de spuitbus te doen. Mijn airbrush (breedstraler van Colani, kost toch ook over de 200 euro) gebruik ik niet meer.

Ieder zijn techniek...

@Huub, dat "aan/uit" snap ik niet. Heb je dan teveel verf en stopt dan met spuiten?.
Ik breng 1-2 dunne lagen al wapperend (als wolk) op ruim 30 cm afstand aan en laat de verf neerdalen op het model en verder zijn werk doen. Verf moet vloeien en doet dat ook als je het niet dun doet. Teveel verf..tja, dan krijg je druipers maar dat gebeurt met de airbrush ook.
Kortom, je moet gebruik maken van de eigenschappen van de verf en daar zijn er velen van. Testen dus.

Ik ben geen verffanaat, maar testen heeft me veel geleerd.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2023, 11:39:22 door FritsT »