Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door ronald1956
Vandaag om 22:15:30
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: ICNG-B "verliest" stroomafnemer  (gelezen 2796 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2023, 18:26:11 »
En door de verschillende omgrenzingsprofielen kom je uit op meerdere stroomafnemers waaronder dus eentje voor 1500V, ook het aantal schuitjes en de breedte is anders dan bij de stroomafnemers voor wisselstroom. Zie ook de foto's hier: http://www.mp-produktie.nl/2015-02-10_NS_TRAXX-loc_van_Bombardier_in_Close-up.html
Nu ik er verder over nadenk klopt de post van Klaas natuurlijk wel, de bij Traxx, Vectron en 189 zijn de binnenste stroomafnemers ook voor België nodig.
De bewering over 21 stellen voor de NMBS is fout, het zijn allemaal NS stellen waar de NMBS niet aan betaalt. Of zijn de Duitsland geschikte stellen soms ook eigendom van de DB?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 18:49:02 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2023, 19:29:56 »
Hi,

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, de beugel beschadigd ergens in het land door een of andere oorzaak.
En dan is het wachten op een hoop ellende  :-\

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2023, 11:30:36 »
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .
Die moderne techniek laat stroomafnemer schuitjes ineens krimpen en groeien afhankelijk van aan welk omgrenzingsprofiel te voldoen is?  ::)
Natuurlijk niet, en daarom zijn er dus meerdere typen stroomafnemers toegepast, simpelweg omdat het gewoon niet met één type overal afkan.

Dat treinen bedoeld zijn voor een inzet naar Belgie of Duitsland, maakt niet ineens NMBS of DB ineens mede eigenaar van die treinstellen.
En als ik dan de wikipedia pagina waar je naar refereert erbij pakt;
Citaat
NS deed al vroeg een aanvullende bestelling voor twee Coradia's geschikt voor het Belgische spoornet (ICNG-B),[36] omdat het in gebruik zijnde treinmaterieel voor de verbinding Amsterdam – Brussel in 2025 aan vervanging toe is.
...
De eerste vervolgorder voor achttien treinstellen is echter al sneller geplaatst, ruim voordat de eerste stellen in dienst zijn gekomen, zodat er vanaf 2025 (2 + 18 =) 20 treinstellen voor de dienst naar België beschikbaar komen.
Citaat
Begin 2022 is fabrikant Alstom gestart met het ontwikkelen van een versie die op het Duitse spoornet kan rijden onder 15 kV wisselspanning. Twee prototypes zijn besteld door NS, een definitieve bestelling moet nog geplaatst worden.

Er staat duidelijk te lezen dat het NS is die de stellen besteld heeft voor de inzet naar Belgie en Duitsland, en niet besteld één van die landen zelf of spoorwegmaatschappijen aldaar.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 11:37:26 door Thom »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2023, 13:08:10 »
DB Fernverkehr gaat je uitlachen als je met een ICNG aan kom zetten, ding is daar hooguit geschikt als RegionalExpress. Zelfs een DB IC2 is comfortabeler.