Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19
  

Auteur Topic: ICNG-B "verliest" stroomafnemer  (gelezen 2685 keer)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Gepost op: 22 November 2023, 20:19:44 »
Was deze al voorbij gekomen?

https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2286246/nieuw-model-intercity-verliest-onderdeel-geen-treinverkeer-tussen-meppel-en-steenwijk

Ik kon hem niet vinden, zoekfunctie werkte niet goed.

Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar. Lijkt mij meer een geval van "ringsteken" na het stroomloze stuk op de brug.
René

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2023, 21:37:56 »
Misschien het klassieke probleem dat in Belgische de bovenleiding hoger hangt en de stroomafnemer dus te hoog kwam.
Op de HLE 25.5 zat een nokje dat op 1500V de stroomafnemer niet zo hoog kon komen. Maar het is wel eens voorgekomen dat een loc op de 3KV stand stond en het nokje niet actief was en dat de bovenleiding tussen Den Haag en Leiden naar beneden trok.

Groeten,
Lolke

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
  • Southern....de oude dan
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2023, 09:47:05 »
Lees ik hier ‚het Belgische model‘?
Ik zeg niks……… ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4738
    • Filmpjes op YouTube
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2023, 09:50:09 »
Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar.

Ik lees in de kop dat er een onderdeel van de trein gevallen is.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2023, 10:11:50 »
'het was stel ICNG-B 3111 die tijdens zijn test rijd zijn pantograaf heeft verloren

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2023, 10:14:27 »
Komt blijkbaar vaker voor met nieuw materieel.
Daar let je dan toch op?
Vorig jaar was het ook al raak op de ringvaartbrug nabij Buitenkaag, ook pantograaf verspeeld doordat die te hoog kon.
Die beelden van de bovenleiding komen aardig overeen met deze die hier bij getoond worden.


Foto van 15-11-2022,  gemaakt door medewerker ProRail.  Op de kaagbrug.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 10:22:11 door nighttrain1. Reden: Foto toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2023, 10:27:44 »
Als ik het artikel lees dan valt mij het volgende op . Als hij proefrijd in nederland op 1500 V = dan zit er een schakeling in  , die er voor zorgt dat de hoogspanings instalatie op 3000 v of 1500 volt geschakeld wordt . Hierin is ook opgenomem de beveiliging op de pantograaf ( stuit ) die de hoogte begrensd . De oudere treinstellen ( benelux en Lok type 11 ) hadden 2 stroomafnemers . De lok's type 15 en 25.5 hadden een door luchtbediende aanslag . Als er een lok defect op de baan stond dan konden wij als storingsmonteurs deze nog verwijderen , door de tractie op 3000 v te schakelen , MAAR OP STROOMLOZE STUKKEN MOEST DE STROOMAFNEMER NEER GE LATEN WORDEN .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2023, 10:38:23 »
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.

Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2023, 11:05:34 »
Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2023, 11:27:10 »
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.

Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Er zit een 'stuit' op die stellen de stroomafnemer in maximale hoogte begrenst, en in dit geval word die beperkende stuit ingeschakeld onder 1500 Volt bedrijf, en onder 3000 volt bedrijf ontgrendeld waardoor de stroomafnemer hoger komt voor België.

Uit onderzoek zal nogwel blijken of dat de stuit hier niet gewerkt heeft, of dat er per ongeluk een verkeerde afstelling toegepast is.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2023, 11:38:04 »
Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .

Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2023, 15:49:56 »
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.

Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Treinen die in Nederland zijn toegelaten, moeten een bij de Nederlandse bovenleiding passende hoogtebegrenzing hebben (5m86). Dat geldt ook voor meersysteemlocomotieven. Dat ze hem soms laten zakken is waarschijnlijk omdat het te vaak gebeurt dat ie niet werkt of slecht is ingesteld. Iets met ervaring...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: ICNG-B "verliest" stroomafn
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2023, 16:08:13 »
Is dat zo?
Bij een aantal bruggen hangt een onderbord “B” omdat de Belgische locs hier de stroomafnemer moeten laten zakken, ipv alleen tractie uitschakelen
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2023, 17:06:02 »
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Dat klopt volgens mij niet, de loc heeft een stroomafnemer voor 1500V en voor andere spanningen wordt een andere gebruikt (zoals er ook verschillende stroomafnemers zijn voor Zwitserland en de andere 15kV landen). Met de verkeerde stroomafnemer rijden is niet mogelijk.

Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?
Dat eerste, de NMBS heeft geen ICNG.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2023, 17:35:04 »
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .