Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19
  

Auteur Topic: ICNG-B "verliest" stroomafnemer  (gelezen 2686 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2023, 18:26:11 »
En door de verschillende omgrenzingsprofielen kom je uit op meerdere stroomafnemers waaronder dus eentje voor 1500V, ook het aantal schuitjes en de breedte is anders dan bij de stroomafnemers voor wisselstroom. Zie ook de foto's hier: http://www.mp-produktie.nl/2015-02-10_NS_TRAXX-loc_van_Bombardier_in_Close-up.html
Nu ik er verder over nadenk klopt de post van Klaas natuurlijk wel, de bij Traxx, Vectron en 189 zijn de binnenste stroomafnemers ook voor België nodig.
De bewering over 21 stellen voor de NMBS is fout, het zijn allemaal NS stellen waar de NMBS niet aan betaalt. Of zijn de Duitsland geschikte stellen soms ook eigendom van de DB?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 18:49:02 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2023, 19:29:56 »
Hi,

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, de beugel beschadigd ergens in het land door een of andere oorzaak.
En dan is het wachten op een hoop ellende  :-\

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2023, 11:30:36 »
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .
Die moderne techniek laat stroomafnemer schuitjes ineens krimpen en groeien afhankelijk van aan welk omgrenzingsprofiel te voldoen is?  ::)
Natuurlijk niet, en daarom zijn er dus meerdere typen stroomafnemers toegepast, simpelweg omdat het gewoon niet met één type overal afkan.

Dat treinen bedoeld zijn voor een inzet naar Belgie of Duitsland, maakt niet ineens NMBS of DB ineens mede eigenaar van die treinstellen.
En als ik dan de wikipedia pagina waar je naar refereert erbij pakt;
Citaat
NS deed al vroeg een aanvullende bestelling voor twee Coradia's geschikt voor het Belgische spoornet (ICNG-B),[36] omdat het in gebruik zijnde treinmaterieel voor de verbinding Amsterdam – Brussel in 2025 aan vervanging toe is.
...
De eerste vervolgorder voor achttien treinstellen is echter al sneller geplaatst, ruim voordat de eerste stellen in dienst zijn gekomen, zodat er vanaf 2025 (2 + 18 =) 20 treinstellen voor de dienst naar België beschikbaar komen.
Citaat
Begin 2022 is fabrikant Alstom gestart met het ontwikkelen van een versie die op het Duitse spoornet kan rijden onder 15 kV wisselspanning. Twee prototypes zijn besteld door NS, een definitieve bestelling moet nog geplaatst worden.

Er staat duidelijk te lezen dat het NS is die de stellen besteld heeft voor de inzet naar Belgie en Duitsland, en niet besteld één van die landen zelf of spoorwegmaatschappijen aldaar.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 11:37:26 door Thom »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2023, 13:08:10 »
DB Fernverkehr gaat je uitlachen als je met een ICNG aan kom zetten, ding is daar hooguit geschikt als RegionalExpress. Zelfs een DB IC2 is comfortabeler.