Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Biesje
Vandaag om 20:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 20:15:34
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:59:25
Modelwensen 2026 door SvenW
Vandaag om 19:53:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:21
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 16:09:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
  

Auteur Topic: ICNG-B "verliest" stroomafnemer  (gelezen 2916 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2023, 18:26:11 »
En door de verschillende omgrenzingsprofielen kom je uit op meerdere stroomafnemers waaronder dus eentje voor 1500V, ook het aantal schuitjes en de breedte is anders dan bij de stroomafnemers voor wisselstroom. Zie ook de foto's hier: http://www.mp-produktie.nl/2015-02-10_NS_TRAXX-loc_van_Bombardier_in_Close-up.html
Nu ik er verder over nadenk klopt de post van Klaas natuurlijk wel, de bij Traxx, Vectron en 189 zijn de binnenste stroomafnemers ook voor België nodig.
De bewering over 21 stellen voor de NMBS is fout, het zijn allemaal NS stellen waar de NMBS niet aan betaalt. Of zijn de Duitsland geschikte stellen soms ook eigendom van de DB?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 18:49:02 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2023, 19:29:56 »
Hi,

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, de beugel beschadigd ergens in het land door een of andere oorzaak.
En dan is het wachten op een hoop ellende  :-\

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2023, 11:30:36 »
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .
Die moderne techniek laat stroomafnemer schuitjes ineens krimpen en groeien afhankelijk van aan welk omgrenzingsprofiel te voldoen is?  ::)
Natuurlijk niet, en daarom zijn er dus meerdere typen stroomafnemers toegepast, simpelweg omdat het gewoon niet met één type overal afkan.

Dat treinen bedoeld zijn voor een inzet naar Belgie of Duitsland, maakt niet ineens NMBS of DB ineens mede eigenaar van die treinstellen.
En als ik dan de wikipedia pagina waar je naar refereert erbij pakt;
Citaat
NS deed al vroeg een aanvullende bestelling voor twee Coradia's geschikt voor het Belgische spoornet (ICNG-B),[36] omdat het in gebruik zijnde treinmaterieel voor de verbinding Amsterdam – Brussel in 2025 aan vervanging toe is.
...
De eerste vervolgorder voor achttien treinstellen is echter al sneller geplaatst, ruim voordat de eerste stellen in dienst zijn gekomen, zodat er vanaf 2025 (2 + 18 =) 20 treinstellen voor de dienst naar België beschikbaar komen.
Citaat
Begin 2022 is fabrikant Alstom gestart met het ontwikkelen van een versie die op het Duitse spoornet kan rijden onder 15 kV wisselspanning. Twee prototypes zijn besteld door NS, een definitieve bestelling moet nog geplaatst worden.

Er staat duidelijk te lezen dat het NS is die de stellen besteld heeft voor de inzet naar Belgie en Duitsland, en niet besteld één van die landen zelf of spoorwegmaatschappijen aldaar.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 11:37:26 door Thom »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: ICNG-B "verliest" stroomafnemer
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2023, 13:08:10 »
DB Fernverkehr gaat je uitlachen als je met een ICNG aan kom zetten, ding is daar hooguit geschikt als RegionalExpress. Zelfs een DB IC2 is comfortabeler.