Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 21:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 21:21:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?  (gelezen 3924 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 November 2023, 12:14:45 »
Je had mijn post waarop je reageerde dus niet gelezen? Lekker  ;)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 November 2023, 12:36:10 »
Ik had hem wel gelezen, maar niet goed genoeg.
Je bent nu toch niet boos? ;D

PS: ik heb er nog even over nagedacht, en nu snap ik het verschil nog steeds niet.
De puf komt steeds 2 keer in een complete slag van de schuif, een keer als hij naar voren beweegt en een keer als hij naar achteren beweegt. Dat is zowel bij de binnenladende als bij de buitenladende zo.
Dus, waaraan zou dat verschil dan zichtbaar moeten zijn?
« Laatst bewerkt op: 21 November 2023, 12:44:58 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 November 2023, 12:42:17 »
Nee hoor  ;)

Wel teleurgesteld dat de oorspronkelijke vraagsteller Peter niet geinteresseerd is in hoe een stoomlocomotief werkt  ;D.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 November 2023, 12:45:46 »
Zie toevoeging aan mijn vorige bericht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 November 2023, 13:24:38 »
Wel teleurgesteld dat de oorspronkelijke vraagsteller Peter niet geinteresseerd is in hoe een stoomlocomotief werkt.
Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist wel geïnteresseerd, anders had ik de vraag niet gesteld.

Daarbij vind ik het hartstikke leuk dat op zo'n schijnbaar simpele vraag zoveel en ook leuke en leerzame reacties komen.
Maar als het erg technisch wordt, dan heb ik daar minder verstand van, wat niet wil zeggen dat ik dus niet geïnteresseerd ben.

En ik hoef toch niet op elke reactie een antwoord of tegenreactie te geven? Als jij en Klaas samen aan het discussieren zijn, hoef ik me daar niet in te mengen.

Heb nog een tijdje het filmpje en de beweging van de zuigerstang en de bijbehorende pufs zitten bekijken en ik begrijp nu -denk ik- hoe dat werkt.
Bij de hele beweging van de zuigerstang aan de linkerkant hoor je 3 pufs; 1 aan het begin, 1 in het midden en 1 aan het eind. Bij de teruggaande beweging idem. Puf 1 en 3 zijn dan de begin- en eindslag van de linker cilinder (omdat je tegen de linkerkant aankijkt) en bij de achteruitgaande beweging is puf 2 in het midden de eindpuf van de rechterkant en (terug) de puf in het midden de beginpuf (4) van de rechterkant. Of andersom al naar gelang de wielen gekwarteerd zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2023, 13:40:42 »
De vraag van Peter was "Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?" .
Ik geef aan dat het met de stand van de schuifstang te maken heeft. Bij een binnenladende schuif hoor de je puf als de schuifstang ongeveer een kwart-lengte naar achteren is gegaan en vervolgens als hij een kwart naar voren is geggan. Bij een buitenladende schuif als de schuifstang drie-kwart naar voren is geaan en vervolgens als hij driekwart naar achteren is gegaan. Dus andere positie van de schuifstang in de complete beweging.

Dat er bij een twee cilinder (of 4 cilinder compound zoals de 241P) machine per slag per cilinder 2 pufs zijn (dus 4 per slag (pannenkoeken)), zijn we eens.

Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2023, 14:01:28 »
Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist wel geïnteresseerd, anders had ik de vraag niet gesteld.


Sorry Peter,
Dat was een flauwe, verkeerde opmerking van mij.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2023, 14:24:08 »
Wie googled op "stoomlocotief" krijgt bijv. bij Wikipedia een simulatie van de Walschaerts schuifbeweging te zien. Aanbevolen!
Mvrgr

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2023, 14:40:47 »
Sorry Peter,
Oké, geen probleem 👍

... een simulatie van de Walschaerts schuifbeweging...
Ja, die ken ik. Aangezien ik een paar (ook buitenlandse) stoomlocs gebouwd heb c.q. aan het bouwen ben, heb ik die Walschaerts schaarbeweging zelfs in meerdere talen op mijn laptop staan. Het nadeel daarvan is dat de stoomgeluiden (pufs) niet te horen zijn  :P
En dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld.
Met vriendelijke groet,
Peter

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
  • A-C
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2023, 17:24:41 »
Vreemde vraag misschien maar;

Wordt er nog iets met de aflatende stoom gedaan?
Hier zit nog wel enige energie in toch?

Bijvoorbeeld ketel water voor verwarmd?

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2023, 18:12:44 »
Het belangrijkste wat de afgewerkte stoom doet, doordat het met grote snelheid de schoorsteen verlaat, is het verhogen van de trek op het vuur. En het mooie van de stoom locomotief is: hoe harder zij rijdt en hoemeer zij moet trekken, hoe sneller de afgewerkte stoom uit de schoorsteen komt en hoe meer het vuur weer wordt aangewakkerd.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8617
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #26 Gepost op: 21 November 2023, 18:55:19 »
En Mallett locs, Fred?
Jeroen

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2023, 19:05:29 »
Ook bij een Mallet loc zorgt de afgewerkte stoom voor trek op het vuur.
Een Mallet loc is (volgens de definitie) een compound locomotief, dus de afgewerkte stoom van de hoge druk cilinders gaat naar de lage druk cilinders en de afgwerkte stoom van de lage druk cilinders gaat door de schoorsteen naar buiten. Bij compound locomotieven is de overgebleven energie in de afgewerkte stoom kleiner, dus daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden. De Big Boy, die soms een Mallet wordt genoemd, is een voldruk machine met vier cilinders op de werkdruk. De afgewerkte stoom daarvan moet een heel groot vuur aanwakkeren.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #28 Gepost op: 21 November 2023, 19:23:36 »
Het is ook niet voor niks dat het rendement van een stoomloc zo laag is...

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1367
  • Klaar voor vertrek
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #29 Gepost op: 21 November 2023, 19:55:34 »
Waren een voorverwarmer en de Franco-Crosti ketel niet meer of minder geslaagde pogingen om warmte uit de afgewerkte stoom terug te winnen?

(Ik dacht ook aan de condenstender, maar die is bedoeld om het water uit de stoom terug te winnen, niet de warmte.)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf