Blijft de koppeling klem zitten als je hem niet helemaal in de schacht duwt?Zo niet, heb je er dan bezwaar tegen de koppeling zo vast te lijmen?Er is een nettere, maar ook dure oplossing. Roco heeft een setje om een in hoogte verstelbare koppeling in een nem-schacht te plaatsen. Helaas alleen met Roco koppeling, maar de Fleischmann 6570 past ook (die je dan dus ook nog moet kopen). Neveneffect is dat de koppelafstand wat groter wordt.https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40287-kurzkupplungskopfe-hohenverstellbar.htmlhttps://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html.
De modellen op de foto zijn niet jouw modellen?Die op de foto hebben een nem-schacht en daar was mijn antwoord op gebaseerd.Jouw modellen hebben kennelijk nog een oudere pen-verbinding voor de koppeling en dan heb je niets aan mijn suggestie.Ik weet niet of de Roco 40827 meer lengte oplevert dan de Fleischmann 6572.Maar is de combinatie 6572/6570 al niet langer dan de 6516?
De foto komt zo te zien uit de link van de bron.De vraag is of jouw wagens wel een kortkoppelmechaniek hebben.
Nu gaat er te veel door elkaar lopen.Als Eric de 6516 heeft gemonteerd, dan heeft het model nog de oude penbevestiging en zeker geen kortkoppelmechaniek. Maar het is wel zeker mogelijk een profi te gebruiken zonder mechaniek, mits op voldoende afstand gemonteerd. Daarvoor is de 6516 ook bedoeld, maar kennelijk gaat dat net niet goed bij deze modellen.Probeer eens of de 6572 met 6570 wat meer afstand oplevert.Symoba is weer een ander verhaal. Dat is een kortkoppelmechaniek met nem-schacht. Kan ook, maar is meer werk. Wel mooi kortkoppelen.
Hallo Eric,De wagens op de foto zijn een Roco en een (moderne) Fleischmann met kk-mechaniek en zeggen dus helemaal niets over het probleem wat je nu hebt in de bochten.Als ik het goed begrijp heb je de hele oude (1:82) Umbauwagens. Deze hebben een penkoppeling zonder kk-mechaniek.De koppelingsadapters zouden soelaas kunnen bieden (geen ervaring mee), helaas zijn ze nogal prijzig dus ik zou er eerst eentje proberen.Misschien is één van de twee koppelingen al voldoende, scheelt toch de helft in prijs.Alternatief is ombouwen met een "echt" kk-mechaniek en schacht (Symoba of Roco 40343/40344). Je moet dan wel wat verbouwen.Houd er verder rekening mee dat ze altijd in vaste koppels reden, de B3yg (en AB3yg) de wc naar de buitenzijde, de BD3yg de wc naar de binnenzijde van het koppel. Mvg,grossraumwagen