Ik heb even wat doosjes open gemaakt. Al mijn Roco locs (zijn er niet erg veel) hebben verschillende motornummers, hoewel veel van die motortjes erg op elkaar lijken. Het verschil lijkt vooral te zitten in de vliegwielen.Maar de koolborstels hebben wel bijna allemaal hetzelfde nummer, het eerder genoemde 89743.Alleen de Sik heeft andere, nummer 89741. Zijn waarschijnlijk kleiner.
Ze hebben natuurlijk liever dat je de hele motor vervangt.. ,
Dat is niet zo, dat bedenk je zelf. Sinds jaar en dag zijn er losse koolborstels. Je vindt het met 1 zoekslag op google.
Ik weet het niet zo zeker; waarom wordt voor loc 43485 met bijbehorend motornummer 85009 dan niet het nummer voor koolborstels en veertjes in de stuklijst apart vermeld of op de foto getoond? Evenmin wordt er melding van gemaakt in de gebruikershandleiding bij de loc; wel worden in de handleiding verschillende artikelcodes voor reserve delen opgegeven; lampjes, anti slipbanden en... de complete motor. Dat is toch vreemd?Want laten we wel wezen; bij normaal gebruik is een koolborstel het enige echte slijtagedeel van een motor.
vroeger maakten wij zelf koolborstels van hard potlootgrafiet.Hout kapot snijden en op maat maken.
Sinds jaar en dag zijn er losse koolborstels. Je vindt het met 1 zoekslag op google.
Jaren lang gedaan voor een goede stofzuiger waarvoor geen koolborstels meer verkrijgbaar waren en die werkten prima
koop potloden zo hard mogelijk nummer.Snij de houten omhulsel weg dan krijg je het koolgedeelte te zien.Wat bij vijlen als het rond is of als je rechthoekige hebt op maat maken.Jaren lang gedaan voor een goede stofzuiger waarvoor geen koolborstels meer verkrijgbaar waren en die werkten prima
Moet ik nu in sprookjes gaan geloven? Waar vind je potloden die zo dik zijn dat je er koolborstels voor een stofzuiger van kan maken? En waarom de hardste variant kiezen? Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de collector.Koolborstels bestaan in verschillende hardheden en de fabrikant van de motor bepaalt welke hardheid geschikt is.