Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:42:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:38:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30

Auteur Topic: Roosendaal SS in twee delen  (gelezen 5064 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Roosendaal SS in twee delen
« Gepost op: 05 November 2023, 14:21:51 »
Roosendaal SS in model
Deel 1

Roosendaal 1987. Als ik onderweg was naar mijn werk in Vlissingen moest ik regelmatig overstappen op het station van Roosendaal. Het waren niet alleen de treinbewegingen die daar mijn aandacht trokken, maar ook  de imposante hoge locomotief- en wagenloods van de voormalige Staats Spoorwegen, die aan het einde van het emplacement te zien waren, hadden mijn welgemeende interesse. Uit goede en betrouwbare bron had ik al vernomen dat de Hoofdwerkplaatsen van Tilburg en Haarlem met een enorm capaciteitsprobleem te kampen hadden. Zij waren naarstig op zoek waren naar vervangende ruimten en dachten dat in Roosendaal gevonden te hebben. Het waren niet alleen de spoorwegen die met dit probleem van ruimte te kampen hadden. Ook enkele spoorweghobby verenigingen, zoals de STIBANS en Brabantrail hadden met dit probleem te maken en waren ook naarstig op zoek naar ruimte. Op grond van diverse redenen wilde de NS van het tractieterrein in Roosendaal af en wilde uit kosten overwegingen de bestaande loods met werkplaats afbreken. Utrecht was al zeer voortvarend van start gegaan en was reeds begonnen met het afsluiten van enkele tractie sporen, dit terwijl de loods nog volstond met rijdend materiaal!  De Gemeente Roosendaal en Nispen wilde in hun niet te stuiten uitbreidingsdwang de dan vrijgekomen grond gaan gebruiken voor nieuwbouw van woningen. Helaas voor de gemeente was de grond door de jaren lange opslag van kolen, vetten en oliën, te veel vervuild om woningbouw te realiseren. Dit niet doorgaan van de Gemeentelijke plannen gaf historisch Nederland de kans om hun jarenlange lobby om de loods als industrieel monument te behouden voor het nageslacht. Na druk uit diverse hoeken is besloten de loods op de monumentenlijst te plaatsen zodat het voorbestaan gegarandeerd was. Om de kosten van behoudt enigszins te drukken kregen Haarlem en Tilburg het medegebruik van de loods en doopte Roosendaal om in. Roosendaal kreeg weer een eigen "hoofdwerkplaats" al werd de naam wel veranderd in “hulphoofdwerkplaats Roosendaal”. Niet alleen de NS kreeg het gebruik van de loods, maar de loods ging ook dienen als dependance voor het NSM Utrecht. De loods en werkplaats bood ook onderdak aan materieel van derden, zoals de STIBANS en Stichting Brabant Rail. Al snel rijpte bij mij het plan om deze loods met werkplaats als h0 model na te gaan bouwen. Het idee is een, de uitvoering en realisatie van het plan is twee! Na diverse gesprekjes met Nico Vermeer, de toenmalige beheerder van de loods, (ik was ondertussen kind aan huis geworden), kreeg ik voor korte tijd de beschikking over de originele tekeningen van de loods en werkplaats. Buiten het hebben van de tekeningen blijf het maken van veel foto’s en eigen opmeetwerk noodzakelijk. Daar ik alles op een Hobbytrack module van 1200 x 600 mm wilde hebben, viel na het omrekenen naar schaal h0, de maten van de loods toch wel tegen . 640 x 430 x 250 mm en dat zonder bijgebouwen en de wagenwerkplaats. Hier moeten heel wat concessies gemaakt worden.

Ik maakte mijn eerste loods, zoals te zien op de Z/W foto’s, van de toen gebruikelijke materialen; karton, papier en doorzichtige verpakkingsmateriaal. De foto’s geven het verloop van de bouw aan. De Roosendaal SS module is te bewonderen geweest bij o.a. de opening van een Metrostation Marconiplein aan de Schiedamscheweg in Rotterdam en in Railhobby 11/1987. Na diverse malen tentoongesteld te hebben gestaan heb ik de loods geschonken aan Harry Blokkendoos die hem op zijn beurt weer aan de Stichting Doorreis heeft door gegeven. Waar de loods gebleven is???????? Door ruimte gebrek in Roosendaal, Vlaardingen en Scharendijke is het er niet meer van gekomen deze loods nogmaals na te bouwen. Jaren later, zo rond 2020, we zitten dan alweer in een andere eeuw, kreeg ik na mijn emigratie een grote ruimte beschikbaar voor het uitoefenen van mijn hobby. Bij het opzetten van mijn nieuwe baan zag ik eindelijk weer een kans om dit project nieuw leven in te blazen. Dit alles komt in deel 2 aanbod.

001 Emplacement Roosendaal met op de achtergrond de monumentale lokloods met werkplaats.

002 Voorzijde van de loods met wagenwerkplaats tijdens de renovatie en het schoon maken van het emplacement in de late jaren van de vorige eeuw.

003  Diverse dienstafdelingen van de loods. Later is het deel wat uitsteekt bijgebouwd, de z.g.n. latere verlenging

004 Hoofdentree voor loods en wagenwerkplaats met links het kantoortje van Nico Vermeer. Recht de ramen van de kantine met daarin (voor de kenners), de befaamde krokettenpan van Nico.

005 Deze deuren in de sporen 86 en 85 geven toegang tot de wagenwerkplaats en de achter de loods gelegen wielen/assen opslag.

006 De achtergevel is toch wezenlijk anders als die aan de voorzijde. Hier zijn maar twee i.p.v. zes deuren te vinden. Dit zijn de deuren in de sporen 91 en 92  Deze deuren geven toegang tot de sporen 91 en 92 waarin opgenomen de aardwinde. Links aan de rand in het midden van de tekening is nog net de garage van de BZB te zien. Dit is nog een overblijfsel van het dienstgebouw tractie.

007 Tractiegedeelte genomen uit een grote emplacementstekening der NS. Aan de onderzijde van de tekening zien we de HSM loods met draaischijf en kolenpark. In het midden is het SS (later NS) kolenpark gesitueerd met rechts daarvan de polygonale loods met de kolensintelbak en rechts daar weer van het dienstgebouw Tractie.

008 Eigentekening voorgevel met de sporen v.l.n.r. 96, 95, 94, 93, 92, 86 en 85.

009 Eigen tekening zijgevels

010 Tekening van een van de zeven hoofdspanten. 

011 Plattegrond met inspectieputten van de hoge loods. In de sporen 91 en 92 de ingetekend aardwinde. (staat helaas in spiegelschrift)

012 Plattegrond van de later aangebouwde dienstruimten.
Tekeningen van de loods waren niet of heel moeilijk te verkrijgen, maar met behulp van loodsbaas Nico Vermeer was ook hier een mouw aan te passen. Het dossier redelijk compleet gemaakt door middel van het maken van veel foto’s en eigen opmeetwerk

013  Kartonnen Slabloon met de contouren van de front, achtergevel en hoofdspanten

014 De uitgesneden kartonnen spanten voor de voor en achtergevel. Deze zijn “vol” en dubbel uitgevoerd. De binnenspanten worden gemaakt uit doorzichtig verpakkingsmateriaal.

015 Een van de uitgesneden zijgevels. Deze worden later met engels steentjespapier beplakt. Een van de 12 deuren uit gemaakt van echt hout. Alle deuren zijn van zwart/gele schrik strepen voorzien.

016 Zoals eerder gezegd zijn de binnenspanten dubbel uitgevoerd en is in reepjes gesneden  isolatietape gebruikt om de ribben op het spant aan te geven. De ramen in de lange zijde zijn op dezelfde manier ontstaan.

017 Na verloop van tijd gaat het er dan zo uit zien

018 Van voor naar achter gezien

019 de wagen werkplaats in aanbouw

020 de loods nadert zijn voltooiing

021 Volgens de tekening hebben er voor iedere loodsdeur kuilen gelegen! Ik heb deze nooit gekend, maar ik heb ze wel aangebracht.

022 De loods in zijn volle glorie

023 En zo is hij naar Harrie Blokkendoos/Stichting Doorreis gegaan.

Hierna komt deel 2
« Laatst bewerkt op: 05 November 2023, 20:26:54 door Hans Reints. Reden: aanpassing tekst »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
Re: Roosendaal SS in twee delen
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2023, 14:37:25 »
Een knap staaltje modelbouw, Hans!

Ik vroeg me af wat een “aardwind” is en heb het originele artikel uit RH 11/87 erbij gepakt. Daar schrijf je: “Deze diende in het grootbedrijf om lokomotiefwielen vlug te kunnen uitbouwen zonder de hele lok te hoeven optillen. Men kon eenvoudig de hele as onder de lok laten uitzakken en via het andere spoor verplaatsen.”
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2023, 14:39:32 »
Dat is/wordt een mooi bouwwerk!
Wat komt er aan vast te zitten wat rij mogelijkheden betreft,of is het hele complex alleen  voor de show en mss materieel opslag ?
Succes  verder.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2023, 14:49:43 »
Ik ben naarstig naar de definitie van Aardwinde in het handboek voor Spoorwegtechniek aan het zoeken, en heb het gevonden!.

Uit Deel 2 ;)

« Laatst bewerkt op: 05 November 2023, 16:19:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2023, 16:26:10 »
Na diverse malen tentoongesteld te hebben gestaan heb ik de loods geschonken aan Harry Blokkendoos die hem op zijn beurt weer aan de Stichting Doorreis heeft door gegeven. Waar de loods gebleven is????????...

En zo is hij naar Harrie Blokkendoos/Stichting Doorreis gegaan.

Hans, prachtige loods, maar hij is nooit bij Stichting Doorreis terecht gekomen. Ik heb 'm zelfs nooit bij Harry 'Blokkendoos' Jurgens gezien... Dus waar hij gebleven is, geen idee...

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Roosendaal SS deel 2
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2023, 12:33:37 »

024 [024] Het beeld nog even terug geroepen!

025 [795] Na de verhuizing enthousiast aan het timmeren, zagen en schroeven gegaan Ik heb veel ruimte gekregen, maar toch weer net iets te weinig om mijn visie te kunnen te realiseren. Onder de gecreëerde tafel was een ruimte vrijgekomen om “overtollige” modules/diorama’s op te bergen. Het staat nu in de weg en er zal iets anders voor bedacht moeten worden. Wegdoen staat niet in ons woordenboek!

026 [796] De opslagruimte gezien vanuit een ander standpunt.

027 [797] Om een goed idee te krijgen in het sporenverloop van de boog, en om een e.v.t. verkanting aan te brengen, een mal gemaakt van dik reclame papier. Waar de Lidl al niet goed voor is!.

028 [793] Na wat proefopstellingen van het sporenverloop te hebben gemaakt, enkel veranderingen toegepast. In het vorige ontwerp waren de hellingen iets te veel van het goede en waren de bogen te scherp aangelegd wat als vervelende oorzaak had dat veel materiaal, zoals Mat 46 en 54 hier vast liepen. De radius van de boog wat ruimer opgezet en nu maar hopen dat het goed gaat. Een proef met een 270 graden boog gevolgd door een tegenboog van 90 graden is ook niet ideaal. Er moet alleen nog een stukje tafel bijgebouwd worden!.

029 [804] Probleem bleef het middenstuk. Voor een goede bereikbaarheid van het achterliggende spoor moest er een stukje van de ondergrond opgeofferd worden. Voor een betere bereikbaarheid van het verst weggelegen punt moest het gat groter gemaakt worden. Al met al weet ik nog steeds niet wat er nu op het middenterrein  moet komen?

030 [805] Bij het zoeken in mijn archief naar een geschikt item voor het invullen van de hoek kwam ik de tekeningen van de Roosendaalse hoge-loods weer tegen. Deze tekeningen heb ik ooit eens voor een modelbouw artikel in de Railhobby gemaakt. Dit zou wel eens de opvullen van de hoek kunnen worden!

031 [809]  Van verpakkingskarton een eerste opzet gemaakt om te kijken of dat het wel zo’n goed en het uitvoerbaar idee is.

032 [810] Gekeken of dat er ruimte, en in welke richting, er nog is en wat realistisch om te maken is? Uitbreidingen in de vorm van werkplaatsen

033 [811] de voorgevel met 6 deuren uitgesneden met daarop het eerste halve spant. Let op; de gevel wordt overgezet op een doorzichtige plaat zodat de stevigheid gewaarborgd blijft

034 [812] Diverse spanten getekend en d.m.v. het kopieerapparaat vermenigvuldigd tot het gewenste aantal.

035 [859] Het snijden/zagen van de acrylplaat met een uit de hand bediend ijzerzaagje. Met beleid gaat het prima!

036 [814] De frontpartij met het glas uit een 2.5 mm dikke acryl plaat gezaagd. Deze plaat is gekocht bij de gewone bouwmarkt. Na het uitzagen word de gevel verder opgebouwd met spanten en steentjesplaat van Slater.

037 [825] De frontgevel met aangegeven waar de spanten moeten komen te zitten. Het eerste begin is er.

038 [827] Het gedeelte van de voorgevel rond de deuren beplakt met de bekende steentjes van het Engelse merk “Slater” .Rond het spant het spant de eerste hoekstalen strip, van Evergreen, aangebracht.

039 [830] Deurposten en een gedeelte van het spantwerk in het metselwerk (vakwerk methode)aangebracht. De spantjes zijn Evergreen 102 en de deurposten Evergreen Channel 264. Helaas een klein foutje gemaakt bij de schrikstrepen op de deur. Dit gaan we later wel weer eens herstellen.

040 [822] Zo zagen de deuren van de loods en werkplaats eruit ten tijde van NS150! Specifiek zijn de twee 45 graden balken aan de bovenzijde van de deur openingen.

Rob Hagg

• Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Dordrecht jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2023, 14:38:02 »
Oude loods zag er heel mooi uit Hans, en dat zal vast met de nieuwe ook gaan gebeuren.
Zal binnen kort nog wat foto’s van de binnenkant opsturen, maar moet ze even opzoeken.

Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2023, 12:13:08 »
Graag, zie ze met plezier tegemoet.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Roosendaal SS 2-2
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2023, 18:02:17 »

041 [835]  De voorgevel eens opgezet om te zien hoe of dat dat oogt op Preiser ooghoogte. Achter spant/gevel is nog gesneden uit het alom bekende piepschuim.

042 [837] Uit verpakkingskarton de zijgevels en de delen van het dak uitgesneden. Op de beglazing zijn de plaatsen waar de stalen glaslatten moeten komen, met Edding 3000, aangegeven. Voor deze latten word een beroep gedaan op Evergreen. Alles staat nu nog vast met plakband en cocktailprikkertjes. De Amsterdamse pandjes staan er natuurlijk alleen maar voor de decoratie! .

043 [838]  Zo ziet de loods er vanuit vogelperspectief uit! Er moet nog heel wat geschoven en gepuzzeld worden voordat alles zijn vaste plaats heeft gekregen en de bouwer tevreden is. (maar dat zal wel een utopie blijven, dat tevreden zijn!)

044 [841]. Ik kon het niet laten om er wat bijpassend tractie bij te zetten om een indruk van het geheel te krijgen. Kon gelijk zien of dat de deuropeningen wel kloppen met de model werkelijkheid! De eerste aanzet voor de lage werkplaats is te zien, maar is niet definitief. De zichtbare binnen spanten, die het dak dragen, zijn hier nog van verpakkingskarton maar zullen later vervangen worden door de definitieve exemplaren. Zo te zien heeft het uitgestalde materieel geen enkel probleem met het naar binnenrijden

045 [845] De getoonde Proefopstelling van de loods met aangebouwde werkplaatsen kan mij niet bekoren, het moet anders!.

046 [850] Gelijk maar radicaal aangepakt en alles op een hoop gegooid

047 [851] Uithuilen en op nieuw beginnen

048 [836] ] Tussen de bedrijven door ook niet stil gezeten! Als proef zijn op het glaswerk, tussen de verticale glaslatten van Evergreen profielen, horizontale latten aangebracht. Deze “latten” zijn aan de binnenzijde op het glas met witte houtlijm vastgezet. Kijken hoe of dat over komt? Deze latten zijn gemaakt van het dikkere soort wit ijzergaren bewerkt met witte houtlijm. Vandaag een heel eind gekomen met de voorgevel. Alleen de deurscharnieren en de rest van de glaslatten moeten er nog op.

049 [889] Tussendoor heb ik mij met de loods deuren bezig gehouden. Aan de binnenzijde moeten deze deuren verstevigd worden met zware houten balken. Ann buitenzijde komen nog eens drie scharniervleugels te zitten. Een deur krijgt een loopdeurtje toebedeeld. Later worden zij op kleur gebracht.

050 [857] De rest van de horizontale "Glaslatten" aangebracht, de plaats van de deurscharnieren aangegeven, steentjes met potlood HB op kleur gebracht en de spanten op kleur gebracht.

051 [858] Detail van het voorgaande.. Ga nu verder met de zijwanden en het dak.

052 Zo zag de loods er in 1986 tijdens NS150 er uit. De derde rail is toegevoegd om het proef rijden met “de Arend” mogelijk te maken ]
« Laatst bewerkt op: 23 November 2023, 16:23:53 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Roosendaal SS 2-3
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2023, 12:51:22 »

053 [861] Snijden van deze kunststof is geen optie. Om toch de gewenste vormen te krijgen maken we gebruik van een los in de hand liggend ijzerzaagblad. Laat de beschermfolie op het “glas’ zitten en trek met een Edding3000 pen een dunne zaaglijn. Zoals je ziet, een kind kan de was doen!

054 [862] Overzicht van wat er tot nu toe tot stand is gebracht. Losse zijwanden, voorgevel en veel karton als tijdelijke ondersteuning en proefmodellen. Boven het grote “werk-gat” word later afgedekt met een grondplaat waarop de Hoge loods (met werkkuilen) komt te staan. De loods met grondplaat blijft afneembaar om de toegankelijkheid van de in de hoek gesitueerde werkplaats mogelijk te maken

055 [864] De loods met grondplaat terug geplaats . Voor het zicht wat materiaal voor de deur gezet. De voorste dak-delen van de Hoge-loods blijven afneembaar, evenals het dak van de werkplaats, dit om een goede toegankelijk naar het binnenste van de beide loodsen te hebben. Met de gezaagde zij en kopgevels maken we een voorlopige passing om een indruk te krijgen van het geheel!  Alles is nog proefondervindelijk

056 [871]. Als proef zijn op de zijwand de contouren van de raampartijen afgetekend. Rond deze ramen word later het metselwerk en de klinknagelband van de spanten aangebracht. Ondertussen is het staandewerk van de werkplaats en van de dienstgebouwen van Slaters, Vlaams verband, plasticcard voorzien. Let wel; ik heb geen plotter of ander makkelijk ding, en moet dus alles met de hand uitsnijden! In de raamopeningen zijn glaslatten van Faller. Pola. Bush en Auhagen (Q80222) gebruikt. Deze heb ik van vorige projecten overgehouden en zijn in het werk opmaat gemaakt.

057 [872] Voor zwaar werk heb je zwaar materiaal nodig. Hier is goed te zien dat de basis voor de zij en frontgevel bestaat uit doorzichtig polystyreen van 2.5 mm dik. Gewoon te koop bij de bouwmarkt om de hoek! Het geheel wordt hier nog door satéstokjes van de toko op zijn plaats gehouden.

058[ 872][874]. Bovenaanzicht van de Hoge loods onder constructie! Door het “klaarzicht plastic” van de frontgevel zijn de binnen liggende sporen goed te zien. Het is de bedoeling dat alle zes de sporen z.g.n. putsporen worden. Eigenlijk een hoop werk voor niets daar je, als het dak er op ligt en de deuren gesloten zijn, je er eigenlijk geen reet meer van ziet!

059 [037-8]Nu we zover zijn is het tijd om eens wat aandacht aan de buitenzijde van de lage loods te besteden. Dubbele regenpijpen en niet doorlopend vakwerk!

060 [038-9] Let even op het extra versteviging in het midden boven de ramen. Duidelijk is te zien dat de ramen hier anders zijn dan aan de hoge kant en er ook nog een deur naar buiten in zit.

061 [839] Studie gemaakt van de lange zijmuur met de afwijkende grote werkplaatsramen. Loc is gesloopt, HSM D is naar het Spoorwegmuseum gegaan.

062 [823] Studie van de gemêleerde kleur van de stenen en het ijzerwerk. De beschadiging in de muur zijn ruim 80 jaar geleden gemaakt door zwaar Engels vliegtuiggeschut wat laag over kwam!!.

063 [841] Zo zag de achterzijde van de loods er eind jaren 80 en begin jaren 90 van de vorige eeuw er uit. Twee i.p.v zes deuren en opslag voor wielassen en draaistellen. Een duidelijk verschil met de kleuren die er nu, anno 2023 op gesmeerd zijn..

064 [110193] Uit de tijd dat de loods nog volop in gebruik was voor het onttakelen van van buitendienst gestel materiaal. Sweet Memory

065[842] De voorgevel van de werkplaats met de twee deuren in de kleuren van 2000.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2023, 13:08:16 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Roosendaal SS 2-4
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2023, 20:05:47 »
Hier komt de hulp van Gerco en de Sleutelspoor Plotter om de hoek kijken!

066 [882] Gerco heeft voor mij nieuwe zijgevels, ramen en kliknagelbanden geplot. De steentjes en het ijzerwerk zijn netjes in het maagdelijke styreen gegraveerd. Voor de stevigheid blijven de doorzichtige binnen muren gehandhaafd. Een winkelhaak zorgt er voor dat de voorgevel haaks en strak tegen de binnen stutten blijft staan. Een passende kleur geel voor het metselwerk gevonden. Afwerking geschiet op de bekende Wim Vink methode. Alle gevels en daken staan nog los, aan de binnenzijde van de hoge loods komen nog enkele dwars en lengte spanten te zitten. de lage loods/werkplaats krijgt nog daglicht doorlaten.

067 [895] Voor de realisatie van de binnen putrails, ben ik in eerste instantie uitgegaan van rails die ik nog had liggen en waar ik niets meer mee deed. Helaas is een vergissing zo gemaakt! De stukken standaard rails die ik op het oog had, en ook gebruikt heb, waren exponenten uit een ver DDR verleden. Deze uit plaatijzer gestanste holle profielen lieten zicht niet tot nauwelijks bewerken en al helemaal niet solderen. Kwam er dan echt helemaal niks goed uit die socialistische heilstaat? Alle rails zal vervangen moeten worden door code 100 messing railstaven.

068 [892] De rails boven de putsporen zijn hier gedeeltelijk vervangen door (oude) messing railstaven en daar waar nodig, voorzien van geïsoleerde railverbinders die het mogelijk maken om aparte secties stroomloos te zetten.

069 [890] Tussendoor met een (Dennissen) takeldoos YA616 een (Artitec) YP408, die met een wiel probleem te kampen had, afgevoerd! De RTM koerier komt een pakketje brengen.

070 [896] Voor de lage loods ligt een put met ijzeren deksels verscholen. De deksels van deze put zijn scharnierend verbonden aan een fundatie van gemetselde bakstenen. Rondom de put is een hekwerk aangebracht wat personen en goederen moet beschermen tegen ongewenste ongelukken. Dit alles hoort er ook bij en moet dus gemaakt worden! (Het geheel ligt nog niet op de juiste plaats voor de lage loods) Zie ook plaatje 065 hierboven.

071 [894] Met de loodsen alleen ben je er nog niet. Er hoort een nog een heel Umfeld bij met werk en opstelsporen. Het middelste spoor aan de rechterzijde is het doorgaande spoor richting “stad”  Het meest rechtse spoor gaat naar de haringpakhuizen aan de haven en het linker spoor is gedacht als de toegang tot het toekomstige rangeerterrein van het station en de werkplaatsen. Heel vaagjes staan de hartlijnen van de sporen al op de ondergrond gekalkt!

072 [897] De eerste binnenspanten die het dak moeten gaan dragen aangebracht Deze spanten moeten ook aangeven waar of dat de horizontale bovenramen moeten komen. Zij hoeven niet zo gedetailleerd te worden daar zij eigenlijk als mal dienst doen. De geplotte muurdelen en de ramen op hun plaats aangebracht. De voorgevel wordt door driehoeken rechtop en haaks gehouden. De vloer heeft intussen zijn vloer bedekking gekregen.

073 [899] De bovenramen bestaan uit een strook doorzichtig kunststof van 1.8 mm dik. Hierop worden met een Edding3000 de verticale glaslatten getekend.. Als het dak op zijn plaats zit, zie je van de binnenkant weinig tot niets!

074 {901} De spanten aan de voorzijde (kijkerskant) worden gezaagd uit transparant polystyreen van 2.5 mm dikte. De spanten worden er met een Edding3000 langs een liniaal opgezet. Zo heb je van buitenaf toch het idee dat je met open spanten te maken heb.

075 [906] De hoge loods begint enige vorm te krijgen. Alle dakspanten en het verticale glas word pas gemaakt. Het beschermfolie zit nog aan beide zijde op zijn plaats.

076 [910]  Met wat strijklicht komen de detail vanzelf naar voren.

077 [913] De apart aangebrachte klinknagelstroken die de buitenkant van de draagspanten moeten voorstellen. Ook deze “klinknagels “ komen uit de plotter van Gerco . Duidelijk is te zien dat de spanten eigenlijk te dun zijn. In de model praktijk is daar straks niets meer van te zien.

078 913 Dat transparante dak is ingegeven door deze studie. Als je goed kijkt zie je op de achtergrond een gele streep. De gele streep blijkt een mat 54 te zijn in het licht wat door de schijnlichten van de lage loods naar binnen komt.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2023, 20:10:26 door Hans Reints »

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2023, 11:10:03 »
Indrukwekkend!
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Roosendaal SS 2-5
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2023, 14:30:12 »
In deze aflevering gaan we de loods en werkplaats eens wat beter aan de binnenkant bekijken.

079 [1987] Deze plaat van Albert Roozenboom laat de hoge loods zien als wagenwerkplaats. Opvallende zaken zijn het putspoor, de rijtuigen en de kraanbalken boven spoor 96. We kijken hier van voor naar achter.

080 [816] Gezien over het dak van de Museumstel Mat’46 273, die naast de NS3737 en de NS 41 staat, zien we het rechter deel van de voorgevel. Onder de hoge ramen van de gevel bevind zich t.b.v. het onderhoudt, een smal bordes. Dit bordes, waar je fantastische foto’s kon maken van het er onder opgestelde historische materieel, is voor een ieder verboden terrein. Uit oogpunt van veiligheid is de toegang tot het bordes door de verantwoordelijke autoriteiten in Utrecht afgesloten.

081 [817] Het bordes loopt naar links verder en daar bevindt zich ook de kooiladder die toegang geeft tot het bordes. Aan de linkerzijde van het Mat’46 273 zijn nog juist de daken te zien van de breedspoorrijtuigen die hier, net als de op lorries staande onderdelen van de Arend straks een werkende trein moeten gaan vormen.

082 [818] Tussen de 1010 en de DE41 door kijken we hier naar de achterzijde van de loods. Ook hier een bordes onder de ramen maar wel zonder railing.!! .Het valt wel op dat de loods schoon en het staande werk wit is. Er is ook veel lichtinval door al die ramen.

083 [821] De binnenzijde van de hulpHoofdWerkPlaats (hHWP)  Tilburg diende ook als dependance van het spoorwegmuseum.. Sweet Memory. Onderdak vonden hier Mat ’46 273, STIBANS 1010 en de nog te verbouwen NS DE41 Blauwe Engel in het rood.

084 [920] Op de plattegrondtekening van de loods staan alle sporen als putsporen aangegeven. Niets is wat het lijkt!!

085 [009] Op de hier geplaatste foto’s is te zien dat spoor 95 een dicht spoor is. Zal wel een praktische reden gehad hebben! Hier staat de NS 3737 tijdens de voorbereiding op NS150 op een  “droog” spoor afgesteld.

086 [2]  Zicht op een van de putten

087 [3] Let op dat de bestrating van de loods net niet tegen de buitenkant van de railstaven aan ligt. Er blijft dus een kleine spleet langs de rails open.

088 [813] Christoph Zwetsloot laat ons over putspoor 92 naar de achterzijde van de loods kijken. Daar waar vroegen in de putsporen 92 en 93 de “Aardwind” ondergebracht was, staan nu langs put spoor 92 de “EMANUEL” Hydraulische vijzels opgesteld. Spoor 92 en 93 zijn de enige “doorgaande” sporen die door de loods heen naar buiten lopen. Links is de tent te zien waar ,na de verhuur aan derden, het te slopen Mat’54 door een gespecialiseerd bedrijf van hun asbest isolatie werden ontdaan.

089 [024] Er was ook wel eens materieel van derden te vinden, zoals dit rijtuig van de Stichting Brabant Rail.

090 [908] Om een goed idee te krijgen/hebben hoe of dat de constructie in elkaar zat, hier een tekening van een hoofdspant.

091 We zijn nu in de lage loods of wagenwerkplaats aangekomen. In tegenstelling tot de tekening was ook hier maar een putspoor aanwezig. Tussen de hoge- en lage loods in zat een soort van overgang. Hier de constructie van deze “corridor” in beeld gebracht.

092 De lage loods van achter naar voren gezien. De uitbouw rechts geeft toegang tot de hoge loods en de kantoorruimtes.

093 en hier naar achter met de buitendeuren. Hier weer een ander soort hydraulische vijzels in gebruik.

094 [824] Binnenzijde van de wagenwerkplaats met een voor de sloop bestemd Benelux stel. De wagenwerkplaats  heeft zowel aan de voor- als in de achtergevel twee naar buiten draaiende deuren.

095 Een van de naar buiten draaiende deuren van de Wagenwerkplaats

Hierna gaan we weer verder met het model
« Laatst bewerkt op: 04 December 2023, 20:11:56 door Hans Reints »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2023, 21:23:10 »
Heel mooi 👍

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2023, 21:28:10 »
Zeg dat wel, prachtig!