Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
Vandaag om 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:01:52
Lima door Dave.......
Vandaag om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24

Auteur Topic: Microstepper motoren voor armseinpalen  (gelezen 8161 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Microstepper motoren voor armseinpalen
« Reactie #30 Gepost op: 20 July 2025, 23:38:11 »
Je kan bij opstarten een x aantal tijd/pulsen naar een kant op draaien. Die motoren gaan dan niet fysiek stuk, dat kunnen ze hebben. En dan weet je zeker dat je op 0 staat.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 July 2025, 20:39:50 »
Hi Bas
Die spoel kan je weglaten, of vervangen door een met een aanzienlijk lagere weerstand.
Dit is een zogeheten Ferrite Bead, en die zie je ook vaak op arduino boards. Doel is de voeding is stabieler te maken.

Die UDPI zou ik 3 polig maken zodat je ook 5V kan doorgeven van de programmer. Dan heb je geen externe voeding nodig.  Pogopin clamp is way to go. Je kan nog kijken of je hem in een kleinere pitch wilt doen. Maar als de ruimte er toch is... why bother.

Ik weet niet goed wat je met de seriele verbinding wilt doen. Zelf zou ik er niks mee doen, of die ook geschikt maken voor een pogopin zodat je met een arduino of een usb-ttl converter de sein print kan configuren. Dat laten we onze buddy, Chad, even een python GUI uitpoepen met wat we nodig hebben  ::)

Opzich als je de sein net gemaakt en geprogrammeerd heb, is het misschien wel fijn als je dan meteen even de helderheid on the spot goed kan zetten, zodat dat achteraf niet hoeft. Als het op de print slechts 1x een 3P pogopin aansluiting kost, kan het weinig kwaad.
Goed idee. Ik zal er voor zorgen dat 5 Volt ook aanwezig komt op de UPDI pogo-pin connector.
Daarnaast zal ik ook de seriële poort via dezelfde pogo-pin connector bereikbaar maken. Dat is waarschijnlijk het meest flexibel.

Die transistors kunnen meer en meteen ook kleiner. Bijvoorbeeld C891829. Deze is welliswaar niet leverbaar, maar er zijn er meerdere van dat soort. Ze komen soms ook met ingebouwde basis weerstand. Als... ruimte een ding wordt..
Ik heb gezocht op transistor basic parts. De MMBT5551 is SOT23; kleiner dan dat vind ik niet (als basic part). Mocht jij een LCSC nummer hebben, dan hoor ik dat graag.

Groet, Aiko

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #32 Gepost op: 22 July 2025, 17:43:02 »
MMBT3904T-7-F, dat is SOT523-3 en echt ongelooflijk klein. Of die ook voldoet is natuurlijk een tweede, maar ik denk dat 40 Volt en Icmax van 200 mA wel voldoende is voor een LEDje ;)

https://lcsc.com/product-detail/Bipolar-BJT_DIODES-MMBT3904T-7-F_C239187.html?s_z=n_MMBT3904T-7-F

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 July 2025, 20:53:33 »
Vandaag was Eric bij ons (TMC) op bezoek en hebben we gezellig over van alles gepraat, waaronder de ombouw van de Viessmann en Schneider armseinen. Dat soort gesprekken geeft altijd weer energie om verder te gaan.

Ik heb Eric laten zien hoever ik met de print ben. De print komt achterop het 3D motor houdertje, met de SMD componenten naar buiten gericht. Deze componentenkant moet zo dun mogelijk worden, want dan is de (Wattenscheider) schacht het dunst.

Er moeten echter ook een paar "dikke" componenten op: de 2-polige connector voor het DCC signaal, een button voor adres programmering en een elco. Dit worden "Through Hole" componenten, die ik er later zelf opzet, maar op de andere kant van de print. Daar is immers ruimte voor deze "dikke" componenten. Deze componenten moeten dan wel onder het houdertje komen

Met de print leek ik redelijk op weg, maar toen ik vanmiddag weer thuis was realiseerde ik me dat ik een foutje heb gemaakt. De Elco en het motortje zaten elkaar in de weg. Er zit dus niet anders op dan maar weer wat aan te passen. De print wordt dan ook wat langer (dieper). Om een idee te krijgen hierbij twee plaatjes. Merk op dat er nog niet alles goed opzit. De gat in het midden is de doorlaat voor de flexibele print die aan de stepper zit.

Één van de dingen waar ik nu naar aan het kijken ben, zijn de LEDs. Een sein kan 1 of 2 LEDs hebben; dus die wil ik kunnen aansturen. Voor zover ik echter heb kunnen nagaan, zijn bij seinen met 2 LEDs deze altijd in serie geschakeld. Dus zou ik ze met 1 uitgang moeten kunnen aansturen. Wat me echter verbaasd, is dat het lijkt dat de Viessmann LED(s) een voorweerstand van 820 dan wel 1200 Ohm hebben. Dat is veeeeel minder dan ik had verwacht. Ik moet daar op de print op een of andere manier rekening mee houden.

Wordt vervolgd, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 21:00:32 »
Één van de dingen waar ik nu naar aan het kijken ben, zijn de LEDs. Een sein kan 1 of 2 LEDs hebben; dus die wil ik kunnen aansturen. Voor zover ik echter heb kunnen nagaan, zijn bij seinen met 2 LEDs deze altijd in serie geschakeld. Dus zou ik ze met 1 uitgang moeten kunnen aansturen. Wat me echter verbaasd, is dat het lijkt dat de Viessmann LED(s) een voorweerstand van 820 dan wel 1200 Ohm hebben. Dat is veeeeel minder dan ik had verwacht. Ik moet daar op de print op een of andere manier rekening mee houden.

Ik heb vandaag me wat verder verdiept in de Viessmann seinen die ik heb. Het blijkt dat ik van de seinen met gloeilampjes ongeveer evenveel heb als met LEDs. Alle seinen hebben slechts 2 draadjes voor de verlichting, ook als ze meerdere lampjes / LEDs hebben. Bij seinen met 2 LEDs, zijn de LEDs in serie geschakeld en geven bij 2mA al een voldoende hoeveelheid licht. Bij seinen met 2 lampjes, zijn de lampjes parallel geschakeld. Een enkel gloeilampje geeft bij 15mA een voldoende hoeveelheid licht, als er 2 lampjes paralel zijn geschakeld, dan heb ik dus 30mA nodig.

Voor de decoder betekent dit dat ik slechts 1 uitgang nodig heb voor de verlichting. Maar ik moet wel verschillende aansluitingen hebben voor het geval dat het sein LEDs heeft, en het geval dat het lampjes heeft.

Ook ben ik een hele tijd aan het proberen geweest waar het best welke componenten kunnen komen.

Wordt vervolgd, Aiko
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:02:12 door AP3737 »