Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 12:12:36
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 12:01:19
Piko 2025 door gtw6016
Vandaag om 12:00:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:57:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 11:15:12
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
  

Auteur Topic: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB  (gelezen 1118 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Gepost op: 26 September 2023, 15:29:08 »
Na een ongeplande lange bouwstop ben ik langzaam de draad weer aan het oppakken.
Mijn rij lengte is ongeveer een 150 meter ( even geen rekening houdend met  schaduwstations en spiralen.   
Voeding is  2 rail - digitaal met IB .
Voorlopig loopt alles met 1 x 50 VA transfo via de IB .

Ik wel echter de baan in 3 secties  opdelen  die ik lk van stroom wil voorzien  met een aparte booster  en transfo.   
=============                      =======================           =============
=    spoor met spiraal            middensectie eveneens met spiraal =                    derde sectie spoor  =
=============                      =======================           =============

Beschouw het visueel eigenlijk gewoon als een hondenbot baan ontwerp maar dan met diverse twists en niveau's     
--------------                         --------------
-                ===========                 -
-------------                          ---------------

Ik geraak nu eigenlijk niet wijs uit de handleiding van de IB  op welke wijze men de boosters moet aansluiten.
Geldt de centrale reeds als eigen booster voor 1 sectie  of staat dat hier los van?
Hoe de booster verbinden aan de IB  en hoe de 2de  en 3de booster  verbinden aan elkaar of aan de centrale

Begreep dat per booster je een aparte voeding nodig hebt  ( heb hiervoor 3 x 50 VA transfo 's liggen )  en dat uiteraard  de overgang tussen de booster secties electrisch gescheiden moet zijn  dmv geisoleerde raillassen ?

Wie kan me hier op een eenvoudige bebrijpbare manier op weg helpen aub. 
Let wel ik heb geen kennis van electronica  en zo. 

Mvg
Peter
Petdig1

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2023, 15:57:43 »
nog ff zoeken en je vind de zoekfunctie en alvast 1 oplossing hier op het forum : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67417.0

Of je gebruikt de handleiding van de power 3 : https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/archiv/Bes65600e.pdf
Greetings,salutations,groetjes,

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2023, 20:20:37 »
De bovenste link had ik met  de zoekfunctie  helaas niet gevonden.  Ligt eraan welke trefwoorden juist ingeven worden. Maar dus inderdaad al redelijk duidelijk

De handleiding uiteraard wel en ook gelezen. 
Daarmee eigenlijk nog  steeds deel van mijn vraagstelling :

- Geldt de centrale reeds als eigen booster voor 1 sectie  of staat dat hier los van?   ( in dit geval zou ik dus met 2 boosters ipv 3 kunnen volstaan  )

- indien volgens schema 1 :     https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67417.0  Hoe bepaal je dan wat de "massa" is en je mag deze van de trafo's inderdaad zo maar met elkaar  doorverbinden ?   

- Bezetmelders  :   zoals ik lees  kan ik het best alle bezetmelders bij de IB centrale laten binnen komen en niet per booster sectie

Tx voor jullie verder hulp zodat ik niet alles  per ongeluk opblaas ;-)
 
Petdig1

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2023, 20:45:42 »
IB is ook gewoon een voedingseenheid, dus voor 3 secties kun je in feite volstaan met 2 boosters en de IB
Echter, het voordeel van 3 boosters en het niet gebruiken van de IB als voeding is een stukje "veiligheid".
Je kunt beter en booster van € 100 mollen (bv kortsluiting) dan je IB van het 5-Voudige
Ik heb 2 secties, elk met een eigen booster, de voeding die de IB levert wordt niet gebruikt.

Uhlenbrock adviseert om de massa uitgangen van de IB aan elkaar te koppelen, zg common ground principe
Het nut van het aan elkaar knopen van de massa's van de trafo's ontgaat me.

Bezetmelders via de booster? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Ik weet niet wat voor BMs je gebruikt, maar die van mij worden gevoed vanuit de booster voor dat gedeelte.
Het meld signaal (S88, LocoNet) loopt direct naar de IB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26781
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2023, 21:25:03 »
Uhlenbrock adviseert om de massa uitgangen van de IB aan elkaar te koppelen, zg common ground principe
Het nut van het aan elkaar knopen van de massa's van de trafo's ontgaat me.
Kan allebei. De massakant van de trafo-aansluiting op de IB en de boosters is intern direct doorverbonden met de massakant van de railaansluiting. Het maakt dus niet uit waar je ze aan elkaar koppelt. Het common-ground principe maakt ook dat je in de spoorstaaf aan de massakant geen isolaties hoeft aan te brengen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2023, 21:36:55 »
hier wordt ook de ecos enkel gebruikt als programmeerspoor en verder 3 zware boosters voor de baan etc
Greetings,salutations,groetjes,

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2023, 09:39:08 »
Bedankt alvast voor de reacties.
Begint wal wat meer duidelijk te worden zo.

Nog 1 vraagje  mbt onderstaand
"
IB is ook gewoon een voedingseenheid, dus voor 3 secties kun je in feite volstaan met 2 boosters en de IB
Echter, het voordeel van 3 boosters en het niet gebruiken van de IB als voeding is een stukje "veiligheid".
Je kunt beter en booster van € 100 mollen (bv kortsluiting) dan je IB van het 5-Voudige
Ik heb 2 secties, elk met een eigen booster, de voeding die de IB levert wordt niet gebruikt.
"
Dus als ik de IB hier niet als voedingseenheid ga gebruiken dus volledig op de 3 boosters ga als voeding,  dan vervalt ook de aansluiting tussen de IB en de rails  en moet ik deze dus niet maken.  Maar de trafo aan de IB blijft wel aangesloten tbv het programmeerspoor en zo?


Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26781
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2023, 09:44:20 »
De trafo aan de IB is er niet alleen voor het programmeerspoor, maar ook voor zijn eigen voeding. Zonder die trafo staat hij uit en doet dus niks. De IB blijft wel in gebruik als centrale, alleen de ingebouwde booster gebruik je dan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2023, 09:57:09 »
Ik gebruikte in de IB tijd de interne booster van de IB voor wisseldecoders aan te sturen.

Mvg Johan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2023, 16:13:57 »
Nog een practische vraag,  in het schema staat bruin als de zogenaamde common ground of massa.

Als ik nu begin met bepalen van bloksecties waarbij je dus de rail op 1 staaf gaat scheiden dmv isolatieraillassen om daar dan de afsplitsing te maken naar de blokmelders,   maak je deze scheidingen dan langs de kant van common ground geleider/massa of logischerwijs op de andere spoorstaaf?

Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26781
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2023, 16:46:34 »
De common ground verbind je met de doorlopende spoorstaaf. De scheidingen komen in de andere staaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2023, 18:08:03 »
Helemaal duidelijk nu . Bedankt  Klaas  (y)
Petdig1