Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 15:24:59
Esu 5 basis door bellejt
Vandaag om 15:17:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
De modeltreinen van Spoorijzer door Eelco Storm
Vandaag om 14:56:12
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 10:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36
  

Auteur Topic: Aansluiten booster bij 2-rail  (gelezen 8034 keer)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Aansluiten booster bij 2-rail
« Gepost op: 14 December 2015, 22:27:47 »
Beste ........,

Ik heb een uitdaging. Ik ben in het bezit van een Intellibox IR met een voeding van 50VA en een booster van Uhlenbrock met een voeding 70VA en een voeding van 70VA voor de aansturing van de wissels en seinen met behulp van de DR4018. Ik rij gelijkstroom en met koploper heb ik geconstateerd dat de laatste twee bezetmelders DR4088 van de 12 niet goed terugmelden en de vele DR4018 in combinatie met de Viessman 5011 niet alle wissels meer aansturen.

Nu wil ik de vermelde booster opnemen in de baan maar loop tegen twee verschillende aansluitschema's aan.
Bij schema 1:
- is de uitdaging de polariteit van de stekker --> volgens mij allemaal in dezelfde stekkerdoos.
- moeten de railsen waar de bruine draden op worden aangesloten allemaal worden geisoleerd? Dat ontgaat mij, omdat de bruin van de voeding ook op elkaar worden aangesloten.

Schema 1

Bij schema 2
- zie ik niet echt een uitdaging, maar mag de booster zo worden aangesloten?

Schema 2

Mijn voorkeur gaat uit naar schema 2, lijkt gemakkelijk, maar om problemen te voorkomen. Kan ik de booster via schema 2 aansluiten?

En een aanvullende vraag: maakt het nog iets uit bij "doorlussen van de bruinen draden" dat de voedingen verschillend zijn (50VA en 70VA)? Ik kan ook de Intellibox op 70VA doen en de wissels en seinen met 50 VA.

15-dec-2015 7:38 Ik heb het onderwerp gewijzigd van "gelijkstroom" naar "2-rail" en het betreft een Power3 die ik wil aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2015, 07:39:54 door BAD. Reden: verduidelijking »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6185
  • ***
Re: Aansluiten booster bij gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2015, 22:44:01 »
De trafo's staan in beide gevallen op de gelijke manier aangesloten. Maar.....bij figuur 2 heb je maar een enkelzijdige isolatie! Dat moet volgens mij een dubbelzijdige zijn. Net zoals in figuur 1.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten booster bij gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2015, 23:04:31 »
Ik rij gelijkstroom 2-rail!!! en met koploper

Verder heb je het over "de vermelde booster" maar je geeft nergens aan welke. Uhlenbrock heeft meer dan een booster in het assortiment.

Maar als het om de power 3 gaat, volgens mij zijn zowel de IB als de power 3 common ground boosters. Dan zou je in principe inderdaad maar één railstaaf hoeven te onderbreken. De bruine draad de booster in en de bruine draad de booster uit zitten direct aan elkaar. Dus die railstaaf hoef je niet te onderbreken. Maar om het mooi compleet gescheiden te houden zou ik er wel twee doen. Heb je later ook geen problemen met H-brug boosters enzo.

Stekkers hetzelfde in het stopcontact is overigens onzin...

Ik zou juist de losse booster de 70VA trafo geven en deze dan ook het grootste deel van de baan laten doen. Dit omdat je dan de losse booster het zwaarst belast. Een losse booster is nu eenmaal minder erg als deze stuk gaat dan de complete centrale ;)

Overigens wel kijken of je de uitgangsspanning van de IB en power 3 zo gelijk mogelijk kan maken, de power 3 heeft daar mooi afregeling voor.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Aansluiten booster bij gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2015, 23:07:54 »
In beide gevallen is sprake van een enkelzijdige isolatie. In beide gevallen is sprake van een gemeenschappelijke retour (common-ground).
Eigenlijk is er geen verschil. In het bovenste plaatje is de isolatie van in de bruine aansluiting van het spoor helemaal geen sprake van een onderbreking, die wordt door de aansluitingen van de doorverbinding van de trafo's gewoon overbrugd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2016, 01:24:45 »
Beste mensen
Een beetje mosterd na de bekende maaltijd;
Massa
Uhlenbrock geeft in de handleiding voor de Power 4 aan een tweezijdige isolatie van de rails te gebruiken, maar de massa van de trafo's met elkaar te verbinden. Harry Kellner (Uhlenbrock fan!!) schrijft in zijn boek Betriebspraxis etc. dat de massa van de rails niet gescheiden hoeven te worden. Ik ben geneigd dat te geloven als niet electronica expert, helemaal ook omdat ik onder de baan alle massa aan elkaar heb geknoopt. Ik zit in de afrondende fase waarbij alles getest is met enkel de centrale, maar straks sluit ik twee extra boosters aan en dan is het wel fijn te weten dat ik niet alle bruine draden moet gaan scheiden in secties behorend aan de booster.

Fasering
Timo schreef "Stekkers in hetzelfde stopcontact is onzin". BAD zal bedoelen dat de trafo's in fase moeten zijn. Het schijnt dat decoders bokkensprongetjes kunnen maken als de loc van de ene boostersectie in de andere overgaat en de fase is niet gelijk.

Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2016, 02:01:40 »
Joop? wat schreef ik 14 dec 2015 al?  ::) ::) ::)

Alle massa is met elkaar verbonden. COMMON-GROUND.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2018, 09:59:55 »
Hi,

Schema 2 is precies het schema wat ik nodig heb voor mijn baan. Super.

Mijn vraag:
Is er ergens een aanvulling op schema 2 beschikbaar waar je duidelijk ziet hoe de S88 bezetmelders worden aangesloten? Ik heb het niet helemaal duidelijk hoe de S88 decoders worden gevoed? Sommigen via de centrale en de anderen via de booster, toch?

Dank,
Martin
« Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 10:02:03 door mtr »
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2018, 11:54:41 »
Ik heb mijn terugmelders (uhlenbrock 63320) gedeeltelijk op de centrale en gedeeltelijk op de power 4 aangesloten, min of meer de knip tussen de 2 delen van de baan volgend. Geen s88 maar zelfde principe dunkt mij
« Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 11:57:54 door vleesman »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8763
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2018, 21:18:15 »
hoi,

Is er ergens een aanvulling op schema 2 beschikbaar waar je duidelijk ziet hoe de S88 bezetmelders worden aangesloten? Ik heb het niet helemaal duidelijk hoe de S88 decoders worden gevoed? Sommigen via de centrale en de anderen via de booster, toch?

Goed, je gebruikt waarschijnlijk bezetmelders die op basis van stroomdetectie werken. Dit omdat je een 2rail baan hebt. Een bezetmelder monitort de spanning tussen de wat hij aangeleverd krijgt (van de centrale) en wat er uitgaat (naar de baan). Staat er een verbruiker op de aangesloten sectie dan gaat er een bitje om in het register. Dit leest de centrale weer uit. In principe is er dus geen voeding nodig ;)

Dan is het zo dat het verstandig is om een s88-melder volledig op één apparaat aangesloten te houden. Dus alle sectie op bijvoorbeeld de centrale, versterker 1 of versterker 2. Sommige s88-bezetmelders hebben hun contacten verdeelt in twee groepen van 8. Dan kan je de twee groepen op twee verschillende voedingsbronnen zetten. Dat is dan afhankelijk van je bezetmelder.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 18:45:11 door Bert van Gelder »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2018, 21:21:44 »
Ik zou niet weten waarom decoders sprongetjes zouden maken. Op de rails staat alleen de digitale blokgolf. Tenzij de filtering aan de ingang zo slecht is dat je de 50Hz terug ziet op de uitgang maar dat is eigenlijk al onwenselijk.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2018, 15:31:38 »
Hallo Ronald,

Ik gebruik de bezetmelders van Huib Maaskant: BMD16-SD 
Deze werken prima. Ik heb ze destijds zelf gebouwd en gekozen voor de mogelijkheid om de rijstroom per groep van 8 aan te sluiten.
Dat betekent dus dat ik per groep kan beslissen of ze hun rijstroom vanuit de centrale krijgen of uit de booster. Dat begrijp ik toch goed?

Martin
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8763
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2018, 18:38:25 »
hallo Martin,

Dat betekent dus dat ik per groep kan beslissen of ze hun rijstroom vanuit de centrale krijgen of uit de booster. Dat begrijp ik toch goed?

Dat heb je goed. Je kan per groep bepalen of het de spanning van de centrale of de spanning van de versterker in de gaten houdt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Aansluiten booster bij 2-rail
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2018, 08:03:10 »
Dank, Ronald.
Martin
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.