Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 09:27:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 09:24:50
Fotodijkje en fotodiorama door Frank103
Vandaag om 09:21:25
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 09:06:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
17 October 2025, 23:27:07
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
17 October 2025, 22:50:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 October 2025, 22:43:43
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
17 October 2025, 21:52:55
Raadplaatje door hervé
17 October 2025, 21:38:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 October 2025, 19:54:21
Gewoon wat busfoto's door Huup
17 October 2025, 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
17 October 2025, 19:33:15
Märklin 2025 door Ben
17 October 2025, 19:12:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
17 October 2025, 18:42:39
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
17 October 2025, 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
17 October 2025, 17:31:45
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
17 October 2025, 16:08:39
  

Auteur Topic: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'  (gelezen 17084 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #120 Gepost op: 29 September 2023, 18:00:11 »
Begreep ik Arjen Lubach nou goed, NS heeft dochteronderneming in Nederland en die rijdt als R-Net tussen Gouda en Alphen aan de Rijn?
NS trein dus met zwarte kleur...

Tenminste, als die rijdt, staat volgens mij met * in de top 10 van uitval wegens materieel- cq personeelsgebrek op TT751.

Ja dat klopt.
Veel machinisten die via ROC/STC gekomen zijn beginnen daar eerst en gaan later naar een andere standplaats.
Wij hebben er ook een paar.
Doordat hier al FLIRTS reden, kon NS toen makkelijk voor het hoofdnet deze ( natuurlijk wat uitgekleed) kopen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #121 Gepost op: 29 September 2023, 20:36:03 »
Ik neem aan dat de werkgevers de toeslag wel vergoeden.
Hoe scholieren/studenten het moeten ophoesten vraag ik mij af.
Later beginnen betekent later naar huis, of kortere lesdagen en weer op zaterdag in de lesbanken. Zat ik vroeger ook.
Dat lost natuurlijk ook niets op want dan moet er op zaterdag meer OV komen.
Voor studenten is er al de OV- Studentenkaart hé...

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #122 Gepost op: 29 September 2023, 21:01:55 »
Ja, maar iedereen die rond 8 uur in sommige drukke stations in de trein stapt zou toeslag moeten betalen.
Ik denk dus ook houders van OV-studentenkaart. Hoe zou je die anders moeten demotiveren om met overvolle treinen te reizen?
Anders zitten de treinen vol studenten en kan de rest net als destijds de 65-plussers om 9.01h de trein pakken...
« Laatst bewerkt op: 29 September 2023, 21:04:06 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #123 Gepost op: 29 September 2023, 21:58:55 »
8:55u

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #124 Gepost op: 29 September 2023, 22:27:27 »
Huup,
Ja vanaf jouw Middelburg, met enkeltje Goes en dan verder gratis...

Hier namen ze dan de Intercity naar Utrecht met vrij reizen  vanaf Rotterdam Alexander...
Groet,
      Ronald

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #125 Gepost op: 29 September 2023, 22:57:56 »
Ja, maar iedereen die rond 8 uur in sommige drukke stations in de trein stapt zou toeslag moeten betalen.
Ik denk dus ook houders van OV-studentenkaart. Hoe zou je die anders moeten demotiveren om met overvolle treinen te reizen?

Geef ze voor de rest van hun leven een uitkering.

Reizigers weren...ongelooflijk wat hier geschreven wordt. :o

Bart

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #126 Gepost op: 29 September 2023, 22:59:48 »
Toch is dat precies wat er gebeurt.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #127 Gepost op: 29 September 2023, 23:02:52 »
Het wordt gepropagandeerd, nog erger.
Niet alleen op het spoor overigens. Ook over de weg is het niet de bedoeling dat je je vlot verplaatst.

Bart

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #128 Gepost op: 30 September 2023, 01:53:22 »
Ik heb over het vrije-markt-gebeuren ook wel eens nagedacht. Bij het goederenvervoer lijkt het goed uitgepakt te hebben, bij het reizigersvervoer ligt het lastiger. Huh? Waarom? Waar zit het verschil nou in?

Wat is een vrije markt?

In de ideale vrije markt heb je een lekker iteratief proces waar uiteindelijk de collectief beste prijs uit komt.

Kern is dat het iteratieve proces zijn werk moet kunnen doen. Dus:
- Voldoende iteraties.
- Voldoende afnemers.
- Voldoende aanbieders.

En: het moet vrijwillig zijn. Als je iets te duur vind wordt je niet gedwongen tot koop. Te goedkoop? Dan wordt je niet gedwongen tot verkoop. Want anders werkt het optimalisatie-mechanisme niet.

Waarom werkt het bij reizigersvervoer niet goed?

"Laat de markt het uitzoeken, die is het effectiefst". Maar bij het aanbesteden van reizigersvervoer werkt het niet goed. Het voldoet niet aan een ideale vrije markt (zie boven):

- Maar eens in de zoveel jaar aanbesteden? Dan heb je te weinig iteraties.
- Weinig aanbieders, weinig kopers.
- Je kan als regio niet zonder OV, dus je hebt geen vrijheid om niet te kopen.

Wisselen is alleen mogelijk bij de aanbestedingsprocedure, de rest van de tijd zit je er aan vast. En het is exclusief, dus het is de rest van de tijd veilig voor concurrentie...

Liberalisering goederenvervoer klopt redelijk qua vrije markt

Reizigersvervoer aanbesteden is bah, maar de liberalisering van het goederenvervoer werkt goed. Er is meer vervoer en de klanten zijn tevredener.

In tegenstelling tot bij het reizigersvervoer klopt het hier wel redelijk goed met de bovengenoemde definitie van een ideale vrije markt:

- Voldoende aanbieders.
- Voldoende kopers.
- Veel iteraties, veel veranderingen, flexibel.
- Deelname is relatief vrijwillig (er zijn alternatieven). De continue lange-termijn-stromen qua ijzererts/kolen zijn een uitzondering.

----

Enfin, ik gooi even wat inhoudelijke theorie in de groep. Toen ik een tijdje geleden ergens een bruikbare definitie van "vrije markt" zag kwam dit bij me boven borrelen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
  • Southern....de oude dan
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #129 Gepost op: 30 September 2023, 05:25:24 »
Ik weet niets van het goederen vervoer per spoor en maar weinig van het personen vervoer. Wel iets van mijn dochter opgepikt over marktwerking en schaarste (ze is econoom)
Ten tijde van de spits is er schaarste (los van de aanbieders)
Als dat niet opgelost kan worden door de markt met meer aanbod, is beprijzen een manier om met de schaarste om te gaan.
Het heeft denk ik iets van 25 jaar geduurd voordat rekening rijden op de weg als deel van de oplossing werd aanvaard. Als ik de soms niet heel rationele reacties hier, in de publiciteit en de politiek lees, gaat dat ook voor het spoor nog wel even duren.
En ja, een spitsheffing of hoe je het beprijzen ook wilt noemen, zal sociale gevolgen hebben. Daar moet je het dus over hebben.
Maar goed, het ging hier over het publiciteit stuntje van Arriva…..

Grtz Gerard

« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 05:28:32 door BrightonBelle »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #130 Gepost op: 30 September 2023, 09:03:28 »
Sterker, schaarste wordt gecreëerd, want hoger te beprijzen......

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #131 Gepost op: 30 September 2023, 09:49:30 »
Klopt.
Voorbeeld. Op de Lingelijn was het meenemen van de fiets gratis en er werd met treinen  gereden met veeeel fietsplek. Twee treinstellen was niet ongebruikelijk; vijf of zes bakken.
Onlangs  zag ik in een kort treintje dat fiets meenemen in de spits niet meer gratis is.
Je zou maar scholier zijn en ver van het station wonen en je fiets ook nodig hebben in Dordt of zo.
Dan denk ik dat de keuze voor electrische fiets snel gemaakt is.
Er wordt nu vaak met twee bakken gereden. Overig materieel staat werkloos in Dordrecht.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 10:01:27 door hrp »
Groet,
      Ronald

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #132 Gepost op: 30 September 2023, 10:11:57 »
Een normale scholier heeft 2 fietsen en loopt niet elke dag met een fiets te zeulen in de trein.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26849
    • Pagina van klaas
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #133 Gepost op: 30 September 2023, 10:32:33 »
Ik weet niet hoe dat bij andere vervoerders zit, maar bij NS mag je in de spitsuren geen gewone fiets meenemen.
Wel een vouwfiets, en dat is dan gratis, mits opgevouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #134 Gepost op: 30 September 2023, 13:27:22 »
Meneer Hettinga wil graag als goede strijdvaardige directeur overkomen, gezien Arriva in de verkoop staat. Waarschijnlijk alvast een goede indruk maken op de nieuwe eigenaar.......

Laat hij nou maar zorgen dat zijn huidige lijnen goed lopen.......
Groet Robert