Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 13:24:37
Roco SBB dubbeldek rijtuigen ontsporen door Luc2000
Vandaag om 13:20:13
Modelbouwshow Goes door Reinier Z.
Vandaag om 13:10:10
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door tothebeach
Vandaag om 13:06:50
Stroomafnames voor rijtuigen met plastic assen. door Montanbahn
Vandaag om 13:04:53
0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 door Hans Reints
Vandaag om 12:57:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:57:10
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 12:57:06
Kurk, welke dikte gebruiken als demping? door HuubvG
Vandaag om 12:56:01
Oplichting.. ? door Besselspoor
Vandaag om 12:47:28
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:32:55
Foto's van de laatste layout van wijlen Iain Rice door basjuh1981
Vandaag om 12:32:48
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 12:27:42
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:26:46
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 12:26:20
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 12:19:33
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door Theovh
Vandaag om 12:19:16
Modelspoor baan van Einte door MichielB
Vandaag om 12:03:46
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 12:03:07
NS2413 in Nederland? door Arjan
Vandaag om 11:52:26
Ook de Wesp een miskoop? door dennie
Vandaag om 11:51:17
meerdere aansluitrails. door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:43:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
Vandaag om 11:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 10:56:30
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door tothebeach
Vandaag om 10:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:12:40
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 10:08:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 09:57:41
Driewegwissel en rocrail door HansCl
Vandaag om 09:11:34
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Hendrik Jan
Vandaag om 09:11:21
  

Auteur Topic: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'  (gelezen 11338 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #105 Gepost op: 28 september 2023, 16:12:28 »
Citaat van: Ben
 Ik zou toch van Wouter Koolmees als aanvoerder van de club meer verwachten
[/quote

Koolmees zal toch uit ervaring weten hoe het functioneert. Ten tijde van zijn ministerschap zag ik hem in de spits wel bij Rotterdam CS. Waar hij om de hoek aan de singel woont.Misschien nu niet met NS naar domstad.

Naar eigen zeggen met OV-hart want opa werkte bij de RET. Vind ik altijd flauwekul zo'n opmerking, zijn voorgangster bij NS zei ook zo iets, opa was machinist...
Ze werkt nu weer bij KLM.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 16:14:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3817
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #106 Gepost op: 28 september 2023, 18:03:44 »
Ik geloof je graag Dave maar ik ga ik af op wat ik zoal lees, bijvoorbeeld over de verdere afschaling van de dienstregeling vanaf dec '23. Ik citeer uit een brief een gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland en de gezamenlijke gemeenten aan de directie NS:

En dat is dus precies mijn punt,
Je komt met allemaal berichtgeving enzovoorts
Ik geef aan dat het bij mij best meevalt.
Ook van mijn collega’s hoor ik zelden over enorme vertragingen en uitval van treinen.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #107 Gepost op: 28 september 2023, 18:22:15 »
Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2401
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #108 Gepost op: 28 september 2023, 20:01:19 »
We hebben een gaatje voor Arriva gevonden: in Noord-Holland komen wat slots vrij! (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #109 Gepost op: 28 september 2023, 20:37:27 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h
Groet,
      Ronald

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #110 Gepost op: 28 september 2023, 21:50:05 »
Arriva baas heeft even geen media aandacht gehad en komt ineens weer met wat wilde plannen. Plannen, bekokstoofd samen met dat Flix Bus mannetje uit Groningen. Die 2 doen er momenteel alles aan om NS de gunning van het Hoofdrailnet afhandig te maken. Zelfs een gang naar het Europese Hof staat op de agenda. En Rikus moedigt dat via zijn social's hartstochtelijk aan.

Dan even over de dienstverlening. Op Zwolle is er veel overlast van mensen die naar Ter Apel willen (of er vandaag komen) Machinisten willen niet eens meer zonder beveiligers naar Emmen rijden. Op station Zwolle zelf is er niemand, dus wordt er steeds beroep gedaan op NS medewerkers van Service en Veiligheid. (dagtaak) Die helpen al een tijdje mee met ingangscontrole. Op Twitter/X komen elke dag tientallen berichten voorbij over uitval van treinen wegens gebrek aan personeel. En dat geldt helaas voor alle regio's waar Arriva momenteel de dienst uit maakt. En in Limburg vallen dagelijks ritten uit door ontbreken van geschikt materieel en bussen kunnen ze ook niet in zetten. En over die bussen nog iets leuks, al is het eigenlijk triest. NS had een paar jaar geleden en proef opgezet om bij een verstoring eigen bussen in te zetten bemenst met gecertificeerde mensen uit de organisatie. De eerste die toen het hardst begon te gillen dat het onacceptabel was, was de Arriva baas... Dat dus!

Ik lees veel kritiek op NS. Deels deel ik, en mijn collega's, ook zeker. Met name de te korte treinen is ons echt een doorn in het oog. Maar ook hiervoor geldt, net als bij Arriva, er is gewoon te weinig personeel. Er wordt ( ook hier) nogal bagatelliserend over gedaan, maar het wel een vast staand feit. Bij NS Opleidingen zitten de klassen vol tot zeker februari. En als de theoretische gedeelte klaar is, dan volgen er nog een x aantal
praktijkdagen. Kortom, een jaar bezig tot je machinist bent, en 8-9 maanden voordat je conducteur bent.

Hago Rail Service heeft momenteel een zeer ernstig te kort aan arbeidskrachten. Deze schoonmaak kanjers zetten zich maximaal in, en dan met name in de nachten, om de treinen weer keurig netjes klaar te maken voor de volgende dag. Let wel, ze kunnen helaas niet met 8 man (op Lelystad opstel als voorbeeld) 23 treinstellen blinkend schoon krijgen. Keerpuntreiniging is er ook niet elke dag. Zelfde reden, te weinig personeel. Je kan die mensen maar 1x per dag inzetten.

Het is natuurlijk zijn goed recht om plannen kenbaar te maken, maar laat hij er nou eerst eens voor zorgt dat zijn eigen toko weer gaat doen waar het voor het betaald krijgt, en zorgt dat de mensen binnen boord blijven, voordat hij NS weer eens een hak probeert te zetten. Overigens, dat de noordelijke nevenlijnen zo'n "succes" zijn sinds de aanbesteding is ook een fabeltje van de bovenste plank. Ja, er rijden meer treinen, maar wat het aan gemeenschapsgelden kost, dat wordt nooit ergens vermeld. En zeggen dat NS die lijnen wilde afstoten staat op die zelfde plank. Die lijnen zijn door de (lokale) politiek over genomen omdat men dacht het beter en goedkoper te kunnen exploiteren. Met de huidige subsidieregeling die er nu geldt, daar had NS het ook zeker voor willen doen. Maar dat te zijde.
Groeten Joop, machinist Lls

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2023, 23:05:00 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h




« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 23:08:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7427
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #112 Gepost op: 28 september 2023, 23:08:32 »
Is er sprake van subsidie of van betaling? Dat is nogal een verschil.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 21:57:47 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7427
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #113 Gepost op: 28 september 2023, 23:09:46 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8024
  • Spoor N
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #114 Gepost op: 29 september 2023, 07:55:13 »
@Rick van de Koekenclub: ik laat het voor wat het is. Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet.
@Ben van ...: Dat bij de NS niet alles halleluja is ben ik met je eens.

Citaat
Ik ga jou antwoorden niet meer lezen, veel plezier in dit topic, ik piep er tussenuit. ;)
Nou ja, de helft daarvan bleek dus al niet waar.  :P

Net als het ertussenuit piepen als het lastig wordt.
Inderdaad, het aangeven van de moeilijkheden zoals het kennelijk niet-bestaande personeelstekort of de beperkte perron/spoorcapaciteit is probleemdenken en de oplossing is creatief zijn. Dat typt makkelijk maar als de oplossing zo simpel zou zijn had de NS of Arriva al lang verbeteringen doorgevoerd.

Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.
Ook in Limburg vallen daardoor treinen uit. Dat is niet iets wat verandert als de naam of kleur op de trein verandert.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
    • SpoorObjecten
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #115 Gepost op: 29 september 2023, 10:08:11 »
https://www.youtube.com/watch?v=RR1xFlRlzbk
Kijkersvragen: treinen-editie | De Avondshow met Arjen Lubach (S4)

Veel plezier  (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2023, 16:46:29 »
Begreep ik Arjen Lubach nou goed, NS heeft dochteronderneming in Nederland en die rijdt als R-Net tussen Gouda en Alphen aan de Rijn?
NS trein dus met zwarte kleur...

Tenminste, als die rijdt, staat volgens mij met * in de top 10 van uitval wegens materieel- cq personeelsgebrek op TT751.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 16:50:31 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2023, 16:54:36 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....

Je beschouwt het kortingsdaltarief als basistarief!
Kijkersbrief sturen naar de Avondshow, Huup.
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7427
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #118 Gepost op: 29 september 2023, 17:14:10 »
Ja, voor 5€50 pm is dat vrijwel gratis. Nu zelfs nog gratisser, voor 2€nogwat. Maar als motivatie om niet in de spits te reizen, werkt het dus niet. Elke andere maatregel die het spitsrijden duurder maakt tov het dalrijden dus ook niet.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #119 Gepost op: 29 september 2023, 17:44:33 »
Ik neem aan dat de werkgevers de toeslag wel vergoeden.
Hoe scholieren/studenten het moeten ophoesten vraag ik mij af.
Later beginnen betekent later naar huis, of kortere lesdagen en weer op zaterdag in de lesbanken. Zat ik vroeger ook.
Dat lost natuurlijk ook niets op want dan moet er op zaterdag meer OV komen.
Groet,
      Ronald