Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 00:40:11
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Dave.......
Vandaag om 00:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 00:20:27
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:11:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
04 October 2024, 23:23:07
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door basjuh1981
04 October 2024, 23:16:50
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door MOVisser
04 October 2024, 23:10:44
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
04 October 2024, 23:09:33
EifelBurgenBahn door Bert V
04 October 2024, 22:58:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
04 October 2024, 22:51:37
Wenskaarten Beneluxforum. door Bor de Wolf
04 October 2024, 22:45:31
Besto Tierfutter; een industriediorama in 1 door Jan-Peter
04 October 2024, 22:40:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
04 October 2024, 22:13:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 October 2024, 22:01:12
Privé smalspoorbaan in de tuin door StefanNL_Plays
04 October 2024, 21:46:51
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
04 October 2024, 21:27:52
Aachenau West door Jelmer
04 October 2024, 21:19:05
Surava in modules door Frank 123
04 October 2024, 21:01:37
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ton013
04 October 2024, 20:48:59
"Rushbrook" een BMB branchline module door Thijs1271
04 October 2024, 20:36:30
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
04 October 2024, 19:54:15
Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S) door odaoda
04 October 2024, 19:35:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
04 October 2024, 18:25:57
Laag-Baarlo door Mark Lin
04 October 2024, 18:05:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 October 2024, 16:50:36
Wie levert er kleine trekveertjes? door Peter Kleton
04 October 2024, 16:50:10
Lima IRM wielen door jan55
04 October 2024, 16:21:09
CHA werps door Sikje248
04 October 2024, 15:10:34
LS Models 2024 door Martijn193
04 October 2024, 14:29:36
Marklin rolbrug hapert door Jelmer
04 October 2024, 13:51:37
  

Auteur Topic: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'  (gelezen 13723 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #105 Gepost op: 28 September 2023, 16:12:28 »
Citaat van: Ben
 Ik zou toch van Wouter Koolmees als aanvoerder van de club meer verwachten
[/quote

Koolmees zal toch uit ervaring weten hoe het functioneert. Ten tijde van zijn ministerschap zag ik hem in de spits wel bij Rotterdam CS. Waar hij om de hoek aan de singel woont.Misschien nu niet met NS naar domstad.

Naar eigen zeggen met OV-hart want opa werkte bij de RET. Vind ik altijd flauwekul zo'n opmerking, zijn voorgangster bij NS zei ook zo iets, opa was machinist...
Ze werkt nu weer bij KLM.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2023, 16:14:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #106 Gepost op: 28 September 2023, 18:03:44 »
Ik geloof je graag Dave maar ik ga ik af op wat ik zoal lees, bijvoorbeeld over de verdere afschaling van de dienstregeling vanaf dec '23. Ik citeer uit een brief een gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland en de gezamenlijke gemeenten aan de directie NS:

En dat is dus precies mijn punt,
Je komt met allemaal berichtgeving enzovoorts
Ik geef aan dat het bij mij best meevalt.
Ook van mijn collega’s hoor ik zelden over enorme vertragingen en uitval van treinen.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #107 Gepost op: 28 September 2023, 18:22:15 »
Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2557
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #108 Gepost op: 28 September 2023, 20:01:19 »
We hebben een gaatje voor Arriva gevonden: in Noord-Holland komen wat slots vrij! (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #109 Gepost op: 28 September 2023, 20:37:27 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h
Groet,
      Ronald

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #110 Gepost op: 28 September 2023, 21:50:05 »
Arriva baas heeft even geen media aandacht gehad en komt ineens weer met wat wilde plannen. Plannen, bekokstoofd samen met dat Flix Bus mannetje uit Groningen. Die 2 doen er momenteel alles aan om NS de gunning van het Hoofdrailnet afhandig te maken. Zelfs een gang naar het Europese Hof staat op de agenda. En Rikus moedigt dat via zijn social's hartstochtelijk aan.

Dan even over de dienstverlening. Op Zwolle is er veel overlast van mensen die naar Ter Apel willen (of er vandaag komen) Machinisten willen niet eens meer zonder beveiligers naar Emmen rijden. Op station Zwolle zelf is er niemand, dus wordt er steeds beroep gedaan op NS medewerkers van Service en Veiligheid. (dagtaak) Die helpen al een tijdje mee met ingangscontrole. Op Twitter/X komen elke dag tientallen berichten voorbij over uitval van treinen wegens gebrek aan personeel. En dat geldt helaas voor alle regio's waar Arriva momenteel de dienst uit maakt. En in Limburg vallen dagelijks ritten uit door ontbreken van geschikt materieel en bussen kunnen ze ook niet in zetten. En over die bussen nog iets leuks, al is het eigenlijk triest. NS had een paar jaar geleden en proef opgezet om bij een verstoring eigen bussen in te zetten bemenst met gecertificeerde mensen uit de organisatie. De eerste die toen het hardst begon te gillen dat het onacceptabel was, was de Arriva baas... Dat dus!

Ik lees veel kritiek op NS. Deels deel ik, en mijn collega's, ook zeker. Met name de te korte treinen is ons echt een doorn in het oog. Maar ook hiervoor geldt, net als bij Arriva, er is gewoon te weinig personeel. Er wordt ( ook hier) nogal bagatelliserend over gedaan, maar het wel een vast staand feit. Bij NS Opleidingen zitten de klassen vol tot zeker februari. En als de theoretische gedeelte klaar is, dan volgen er nog een x aantal
praktijkdagen. Kortom, een jaar bezig tot je machinist bent, en 8-9 maanden voordat je conducteur bent.

Hago Rail Service heeft momenteel een zeer ernstig te kort aan arbeidskrachten. Deze schoonmaak kanjers zetten zich maximaal in, en dan met name in de nachten, om de treinen weer keurig netjes klaar te maken voor de volgende dag. Let wel, ze kunnen helaas niet met 8 man (op Lelystad opstel als voorbeeld) 23 treinstellen blinkend schoon krijgen. Keerpuntreiniging is er ook niet elke dag. Zelfde reden, te weinig personeel. Je kan die mensen maar 1x per dag inzetten.

Het is natuurlijk zijn goed recht om plannen kenbaar te maken, maar laat hij er nou eerst eens voor zorgt dat zijn eigen toko weer gaat doen waar het voor het betaald krijgt, en zorgt dat de mensen binnen boord blijven, voordat hij NS weer eens een hak probeert te zetten. Overigens, dat de noordelijke nevenlijnen zo'n "succes" zijn sinds de aanbesteding is ook een fabeltje van de bovenste plank. Ja, er rijden meer treinen, maar wat het aan gemeenschapsgelden kost, dat wordt nooit ergens vermeld. En zeggen dat NS die lijnen wilde afstoten staat op die zelfde plank. Die lijnen zijn door de (lokale) politiek over genomen omdat men dacht het beter en goedkoper te kunnen exploiteren. Met de huidige subsidieregeling die er nu geldt, daar had NS het ook zeker voor willen doen. Maar dat te zijde.
Groeten Joop, machinist Lls

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #111 Gepost op: 28 September 2023, 23:05:00 »
Noemde ik eerder vandaag Lubach in dit draadje...
Vanavond gaat hij met treintjes spelen.
Kondigde hij zojuist aan.
NPO1 22.14h




« Laatst bewerkt op: 28 September 2023, 23:08:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7769
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #112 Gepost op: 28 September 2023, 23:08:32 »
Is er sprake van subsidie of van betaling? Dat is nogal een verschil.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2023, 21:57:47 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7769
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #113 Gepost op: 28 September 2023, 23:09:46 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8193
  • Spoor N
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #114 Gepost op: 29 September 2023, 07:55:13 »
@Rick van de Koekenclub: ik laat het voor wat het is. Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet.
@Ben van ...: Dat bij de NS niet alles halleluja is ben ik met je eens.

Citaat
Ik ga jou antwoorden niet meer lezen, veel plezier in dit topic, ik piep er tussenuit. ;)
Nou ja, de helft daarvan bleek dus al niet waar.  :P

Net als het ertussenuit piepen als het lastig wordt.
Inderdaad, het aangeven van de moeilijkheden zoals het kennelijk niet-bestaande personeelstekort of de beperkte perron/spoorcapaciteit is probleemdenken en de oplossing is creatief zijn. Dat typt makkelijk maar als de oplossing zo simpel zou zijn had de NS of Arriva al lang verbeteringen doorgevoerd.

Laten we bij de les blijven; het gaat om de grote broek die Arriva wil aantrekken.
In een lokale krant lees ik dat verschillende treinen op het Groninger spoor deze week zijn uitgevallen wegens een personeelstekort bij Arriva.
Er zijn inmiddels vragen hierover gesteld aan Gedeputeerde Staten van Groningen, die Arriva subsidieert.
Ook in Limburg vallen daardoor treinen uit. Dat is niet iets wat verandert als de naam of kleur op de trein verandert.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3136
    • SpoorObjecten
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #115 Gepost op: 29 September 2023, 10:08:11 »
https://www.youtube.com/watch?v=RR1xFlRlzbk
Kijkersvragen: treinen-editie | De Avondshow met Arjen Lubach (S4)

Veel plezier  (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #116 Gepost op: 29 September 2023, 16:46:29 »
Begreep ik Arjen Lubach nou goed, NS heeft dochteronderneming in Nederland en die rijdt als R-Net tussen Gouda en Alphen aan de Rijn?
NS trein dus met zwarte kleur...

Tenminste, als die rijdt, staat volgens mij met * in de top 10 van uitval wegens materieel- cq personeelsgebrek op TT751.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2023, 16:50:31 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #117 Gepost op: 29 September 2023, 16:54:36 »
Jammer dat ook Lubach niet n de gaten heeft dat men in de spits al een spitsheffing betaalt, en wel tot 40%.....

Je beschouwt het kortingsdaltarief als basistarief!
Kijkersbrief sturen naar de Avondshow, Huup.
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7769
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #118 Gepost op: 29 September 2023, 17:14:10 »
Ja, voor 5€50 pm is dat vrijwel gratis. Nu zelfs nog gratisser, voor 2€nogwat. Maar als motivatie om niet in de spits te reizen, werkt het dus niet. Elke andere maatregel die het spitsrijden duurder maakt tov het dalrijden dus ook niet.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
« Reactie #119 Gepost op: 29 September 2023, 17:44:33 »
Ik neem aan dat de werkgevers de toeslag wel vergoeden.
Hoe scholieren/studenten het moeten ophoesten vraag ik mij af.
Later beginnen betekent later naar huis, of kortere lesdagen en weer op zaterdag in de lesbanken. Zat ik vroeger ook.
Dat lost natuurlijk ook niets op want dan moet er op zaterdag meer OV komen.
Groet,
      Ronald