Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:58:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10

Auteur Topic: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008  (gelezen 6732 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #60 Gepost op: 29 August 2023, 14:14:48 »
Hallo Paul/Pk en alle anderen,

Ik heb de discussie al een tijdje gevolgd maar het echte "probleem" is mij niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp schakelen de wissels via de DR4018 zonder problemen maar schakelen de wissels via de YD8008 blijkbaar niet altijd wanneer er een schakelopdracht wordt gegeven.
Of is het soms zo dat de wissels niet altijd direct reageren op een gegeven schakelopdracht?

Even een herhaling van een deel van de eerste melding:

...
Alle wissels werken goed als ik ze bedien, MAAR heel afwisselend de laatste 8 dus niet. Ik heb ze al onderling verwisseld, maakt niet uit. (Dus ik vertrouw er op dat de YaMoRc ook gewoon werkt)
Overigens het ledje van de DR4018 blijft zoals gebruikelijk op groen staan maar het ledje van de YaMoRC knippert groen en brandt dus niet constant (neem aan dat dit zo hoort in deze nieuwe uitvoering)
Met bedienen bedoel ik dat de wissels via het programma iTrain worden geschakeld met een muisklik. Maar ook indien ik de Ecos2 hiervoor inzet ervaar ik hetzelfde euvel. Regelmatig klikken geeft een afwisselend resultaat, soms wel, soms niet. Maakt niet uit, nieuwe of oudere K-railwissel....

De YD8008 is wat werking betreft afwijkend van de DR4018: de YD8008 heeft een CDU die er voor zorgt dat de wisselspoel met vermogen geschakeld wordt. Na elke schakeling zal de volgende schakelopdracht pas worden uitgevoerd wanneer de CDU weer volledig opgeladen is: bij "stroomvretende" spoelen kan het dus voorkomen dat er een vertraging tussen de afhandeling van de schakelopdrachten optreedt waardoor het lijkt alsof een wissel niet geschakeld wordt. Maar uiteindelijk worden alle wissels netjes geschakeld, althans dat heb ik bij mijn testopstelling met PECO spoelen (echte stroomvreters) kunnen vaststellen.

Het groene ledje van de YD8008 knippert wanneer de CDU volledig is opgeladen en brandt constant (met toenemende helderheid) gedurende het opladen van de CDU. Elke schakelopdracht voor de betreffende YD8008 wordt gebufferd en wordt pas uitgevoerd wanneer de CDU voldoende vermogen heeft opgebouwd. Het kan dus voorkomen dat bij het schakelen zelf enige vertraging ten opzichte van de "muisklikken" in iTrain wordt geconstateerd, iets wat bij de DR4018 niet het geval is.

De vraag blijft dan ook welk "euvel" bij de YD8008 wordt geconstateerd: worden schakelopdrachten gemist (dus staan er wissels na het schakelen in een onjuiste stand) of worden de schakelopdrachten met enige vertraging uitgevoerd?

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #61 Gepost op: 29 August 2023, 14:25:28 »
Pk schrijft zelf dat groene ledje knippert. Dat zou er op wijzen dat de CDU opgeladen is.
En al zou de CDU tussentijds moeten opladen, dat zal toch niet langer duren dan 1 seconde?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #62 Gepost op: 29 August 2023, 15:29:38 »
Klopt Klaas, maar als je via iTrain met muisklikken hetzelde wissel voor functionele controle snel heen en weer schakelt volgt het schakelen van het wissel de muisklik niet meer synchroon zoals je zou (kunnen) verwachten: er kan een tijdvertraging optreden...
Het lijkt dan net of het wissel onregelmatig schakelt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #63 Gepost op: 29 August 2023, 15:35:05 »
Oké, dan zou Pk dat ook kunnen testen. Eén keer klikken en wachten of het wissel ook klikt.
Zelf denk ik nog steeds dat de pulstijd te kort is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #64 Gepost op: 29 August 2023, 15:44:31 »
Vandaar mijn eerdere vraag aan Pk wat het door hem geconstateerde "euvel" ten opzichte van de DR4018 is...  ;)

worden schakelopdrachten gemist (dus staan er wissels na het schakelen in een onjuiste stand) of worden de schakelopdrachten met enige vertraging uitgevoerd?

Ben benieuwd....
« Laatst bewerkt op: 29 August 2023, 15:57:12 door Bert_Apd »

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 29 August 2023, 19:41:57 »
Aan allen. Im stel de discussie zeer op prijs (wat heeft mijn draadje teweeg gebracht...-was niet echt de bedoeling, maar het bewijst eens te meer dat onze hobby leeft! Vandaag een lange en drukke werkdag achter de rug, en die is nog niet helemaal ten eind. Ik heb ook nog niet de aanvullende tools via de post mogen ontvangen, dus hopelijk morgen meer nieuws van het front :-)
Btw: nog even het 'euvel' omschrijven: wel of niet geladen in de buffer, de wissel gaat vaak genoeg niet om. Soms wel, vaak niet. Ledje knippert ook constant.
Hopelijk heb ik morgen in de loop van de dag meer tijd om de vragen te beantwoorden. Wordt vervolgd. En nogmaals dank voor alle goede adviezen. Op deze manier leren wij allemaal weer het e.e.a....
Groet, Pk

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 29 August 2023, 19:48:10 »
Hi Martin,

Krijg net een berichtje dat de Post.nl morgen gaat leveren. Vandaag een drukke en lange dag achter de rug, morgen hopelijk meer tijd in de (na)middag. Kom nog terug op jouw uitgebreide mail. Er komt ongetwijfeld een oplossing voor mijn euvel.
Btw: je hebt een heel mooi bedrijf opgebouwd, dat heb ik namelijk een beetje gevolgd. Het enthousiasme spat er van af! En je service is eveneens van een hoog gehalte. Geen twijfel over mogelijk. Maar soms komt de emotie een beetje los (bij de klant), omdat het zo'n mooie hobby is en dan wil je misschien wel eens te snel 'doorpakken'.
Genoeg voor nu: moet nog het e.e.a. zakelijk voorbereiden vanavond; bureauwerk (geen hobby avond derhalve :-(
Groet, Pk

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #67 Gepost op: 30 August 2023, 15:45:02 »
Hallo allemaal,

Aangezien ik wel in het bezit ben van een YD8008 maar zelf geen Märklin K wissels tot mijn beschikking had heb ik nog geen vergelijkbare test kunnen doen om het al of niet correct functioneren van de YD8008 in combinatie met deze Märklin wissels te verifiëren.

Vandaag heb ik echter een Märklin K wissel kunnen bemachtigen en daarmee wat kunnen testen.

De YD8008 met zowel Power als Signal aangesloten op de DCC Track uitgang van mijn YD7001 centrale en de YD8008 schakeltijd op de defaultwaarde van 30 mSek laten staan. Het omschakelen van het wissel via zowel Multimaus als PIKO Smart Control (LocoNet aansluiting) functioneerde bij mij zonder problemen, zelfs na het verlagen van de YD8008 schakeltijd naar 10 mSek schakelde het wissel probleemloos om. Ook bij meerdere malen herhaaldelijk heen en weer schakelen werden er geen schakelingen gemist.

Tot zover mijn bevindingen. Uiteraard blijf ik benieuwd naar de bevindingen van Pk/Paul wat betreft zijn verdere testen.

Groeten,
Bert

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 30 August 2023, 19:38:26 »
Beste Bert. Dank voor je test, stel het zeer op prijs. Vanmiddag met de post de aanvullende artikelen ontvangen, en uiteraard direct 'naar boven'. De handleiding opgezocht en uitgeprint en even rustig gelezen.
Ik had al als 'proef', de bekabeling naar 0,50 mm2 gebracht. Dat is dus nu ook in orde.
Nog even voor alle duidelijk: de stroom wordt verzorg door een Viesmann trafo, en voor deze test heb ik enkel en alleen de YD8008 aangesloten. Geen stroomverlies dus.
Firmware updates uitgevoerd, en zoals Martin aangaf op de YD8008 de Pulse time naar 100ms gebracht. (In twee poging ook op 250ms gezet)
Op diverse K-wissels getest, zowel oud als nieuw. Telkens één wissel op één poort per keer. Tja...en toen: helaas, pindakaas! He euvel blijft daar. Of ik nu snel probeer te schakelen, of gewoon met rustige tussenpauzes. Het helpt niets...ergo: bij 100ms én bij 250ms geen verschil in beleving.
Kan mij toch niet voorstellen dat het aan een Viesmann trafo - output stroom ligt. En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
(Zou dat alleen kunnen testen, als ik iemand in de buurt van Rotterdam zo'n complete set heeft staan. Anyway: nu even eten en vanavond weer 'trial & error...:-) Kan eventueel de booster nog uitzetten en de zaak/signal input direct aansluiten op de stroom van de Ecos2.
BTW: Dit weekend waarschijnlijk een DR4018 in huis. Dat wordt dan de ultiem test!!
Groet, Pk

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #69 Gepost op: 30 August 2023, 19:52:27 »
Hallo Paul,

...
En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
...

Dat zal ook echt niet zo zijn. Ik zal de test morgen nog een keer herhalen met mijn witte z21 Start. 😉

Kan mij toch niet voorstellen dat het aan een Viesmann trafo - output stroom ligt.

Dat kun je eenvoudig testen door de Power van de YD8008 van de Viessmann trafo los te koppelen en op de DCC baanspanning aan te sluiten...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 August 2023, 20:06:58 door Bert_Apd »

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 30 August 2023, 20:47:13 »
Helder! Ga straks nog wel even naar de zolder om de proef op de som te nemen, in deze.
Groet, Pk

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 30 August 2023, 22:09:38 »
Helaas, alles wat ik probeer maakt geen verschil. Dit weekend test waarschijnlijk de optie om met een nieuwe bijna op de kop getikte DR4018. Dan zal de uitslag toch wel zwart/wit zijn.
Morgen en overmorgen geen tijd voor de hobby. Kan er wel nog over nadenken :-)
Nogmaals dank voor alle adviezen. Vroeg of laat kom ik er wel achter, waar de fout zit.
Groet, Pk

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #72 Gepost op: 30 August 2023, 23:28:18 »
Nee de kastjes hebben niet door dat er een ander merk aangesloten is. Enkel de taal is belangrijk, in dit geval DCC.

Maar kan je eens proberen met een spoel waarvan je zeker weet dat die werkt op de DR4018. Haal die los en zet die even op de YD8008.

Wat gebeurd er dan?

En het komt wel eens voor dat en de draden niet goed aanstippen of onder de kelken schroeft. Check dat ook even, bij twijfel post even foto's ervan.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #73 Gepost op: 31 August 2023, 13:10:36 »
Hallo allemaal,

Hallo Paul,

...
En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
...

Dat zal ook echt niet zo zijn. Ik zal de test morgen nog een keer herhalen met mijn witte z21 Start. 😉

Nee de kastjes hebben niet door dat er een ander merk aangesloten is. Enkel de taal is belangrijk, in dit geval DCC.

@Martin: natuurlijk werken de YaMoRC kastjes ook op andere merken...  ;)
Ik weet dat Karst de door hem ontwikkelde apparatuur ook test aan zijn ESU Ecos, dus het niet correct werken aan de Ecos kunnen we volgens mij ook wel uitsluiten.

Ik wilde alleen maar in de praktijk aantonen dat het correct werken van de YD8008 bij mij niet aan mijn testopstelling met de YD7001 als centrale ligt.
Een theoretische argumentatie is blijkbaar niet altijd voldoende... ;)

@Paul/Pk: zoals toegezegd, de YD8008 + Märklin K Wissel vandaag even met Power en Signal aangesloten op de DCC uitgang van mijn witte z21 Start en ook dat functioneert bij mij probleemloos.

Ik heb nog eens naar het plaatje van de aansluitingen gekeken en kom tot de conclusie dat het door Paul geplaatste plaatje de volledige aangesloten bedrading niet laat zien:

Bij deze dan toch nog maar even een schema, hopelijk duidelijke genoeg om wat meer inzicht te krijgen in de probleemstelling. Nog niet opgelost...:-(

Btw: Hopelijk komt het plaatje goed over ;-)

Het is in het plaatje onduidelijk hoe de Signal bedrading is op de decoders is aangesloten: in de tekening is de Signal tussen de 4 DR4018's en de YD8008 onderling doorverbonden, terwijl boven de schakeldecoders er twee gerelateerd staan aan de Ecos2 en drie gerelateerd staan aan de Booster....
Welke decoder is wat de Signal betreft op welke uitgang van de Ecos cq. Booster aangesloten en zijn de schakeldecoders wat de Signal aansluiting betreft inderdaad allemaal onderling verbonden? Kun je daarvan alsnog een eenduidige tekening met het volledige bedradingsschema maken?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 13:18:00 door Bert_Apd »

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 01 September 2023, 17:03:35 »
Beste Bert, bij deze ....de rode vlekjes aan de linkerkant is niet mijn 'bloed' van "bloed, zweet en tranen' :-) De stift lekte dus heel even. Maar alle gekheid op een stokje. Dit is hoe het nu is. en de bedrading is nu ook aangepast (verhoogd naar 0,50mm2)
Alle DR-4018 werken feilloos, dus ook de vierde die op de Ecos Booster is aangesloten. De YD8008 is geprogrammeerd naar de wisseladressen 33-40 met een schakeltijd van 100ms.
Hopelijk doe ik iets verkeerd want dan zijn wij er snel uit...

Groet, Pk