Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door Ronald Halma
Vandaag om 01:42:54
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Sluitseinijzer SNCF (?)  (gelezen 1945 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Sluitseinijzer SNCF (?)
« Gepost op: 24 August 2023, 16:08:08 »
Op onderstaande foto van de kop van een Nederlands Plan D rijtuig in de tuquoise kleur zien we, naast de gebogen NS sluitseinijzers op het dak tussen de regengoot en het sluitsein aan weerszijden van de vouwbalg, nog een ander, verticaal wat taps toelopend, sluitseinijzer tegen de bovenrand van de bak. Dit is zo goed als zeker een SNCF (Frans) sluitseinijzer, want de Plan D's werden in de jaren vijftig voor een belangrijk deel ingezet in de internationale treindienst.

Nu wil ik graag weten of deze Franse exemplaren in model leverbaar zijn (1:87) en zo ja: bij wie. Ik hoor het graag in deze draad, zodat een ieder er zijn (of haar) eventuele voordeel er mee kan doen.


(foto: HetUtrechtsArchief, X128404 - NS 8726)

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 August 2023, 16:11:02 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2023, 20:45:42 »
Rob,

Even op mijn lijstje franse web sites gezocht naar pieces detachee.
Op de site AMF87 vond ik wel iets maar kan het niet helemaal goed duiden
AMF87

Deze lijken er op maar niet helemaal
LP Creations
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2023, 21:42:43 »
Ik zie bij de sluitseinijzers van Rob overeenkomsten met de ijzers die REEModèles monteert op haar goederenwagen: een bevestigingsstrip waarop het feitelijke ijzer is gemonteerd.

Het grote verschil is dat het sluitseinijzer op de bolkop aan een uiterste zijde van een horizontale strip is gemonteerd. Bij de sluitseinijzers voor Franse goederenwagens is die strip verticaal. Met het nodige knip- en soldeerwerk lijken die sluitseinijzers wel te maken uit de getoonde setjes.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2023, 22:36:41 »
Ik heb dezelfde vraag als Rob.... goh.... ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2023, 23:21:40 »
Kijk hier eens:
http://smd-productions.fr/
Bij details, metalique, referentie SMD 101

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Steel is king!
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2023, 10:04:41 »
Ik zie bij de sluitseinijzers van Rob overeenkomsten met de ijzers die REEModèles monteert op haar goederenwagen: een bevestigingsstrip waarop het feitelijke ijzer is gemonteerd.

Het grote verschil is dat het sluitseinijzer op de bolkop aan een uiterste zijde van een horizontale strip is gemonteerd. Bij de sluitseinijzers voor Franse goederenwagens is die strip verticaal. Met het nodige knip- en soldeerwerk lijken die sluitseinijzers wel te maken uit de getoonde setjes.

Wolter

Het lijkt mij dat bij dit type rijtuig de onderste sluitseinhouder 'toevallig' tegen een staptrede aan zit gemonteerd. Misschien een optische vertekening van de foto  ???
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2023, 10:50:53 »
Er lijkt wat verwarring te zijn over wat Rob bedoelt (ik zat ook al te turen naar de foto). Maar volgens mij gaat het over het ding boven het rechter buffer, tussen de luchtslang en de verticale handgreep, toch?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2023, 11:43:53 »
Nee. Het gaat over de twee sluitseinijzers aan beide zijden van de deur. Bovenkant deur, afscheiding zijwand-dak.
Een plaatje is duidelijker om mijn tekst te verklaren, maar op mij foon lukt dat nu even niet om de een of andere manier.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8561
  • Spoor N
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2023, 12:03:24 »
Bovenrand van de bak lijkt me duidelijk genoeg, waarom er dan boven de buffer gekeken wordt?

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #9 Gepost op: 25 August 2023, 13:30:05 »
Omdat daar ook iets zit waar je een sluitsein op kunt steken, lijkt me:



Maar de aanwijzingen van Rick maken duidelijk dat Montanbahn en ik degenen zijn die zich vergissen: mij leek het alsof die dingen aan de bovenkant allemaal één geheel waren. Toch iets opgehelderd :angel:.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #10 Gepost op: 25 August 2023, 16:39:26 »
Op de beugel die aan de linkerkant zit, is een rechthoekig open profiel gelast, waar bijvoorbeeld een seinbord ingestoken kan worden. Tevens is op deze beugel (en ook die aan de rechter kant) een eerste opstapplaat bevestigd, daarboven nog twee. Deze waren bedoeld voor de rangeerders om seinborden in de bovenste sluitseinijzers te zetten.
Tbinnebarretije…

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2023, 17:36:59 »
De enkele houder die op de foto omcirkeld is, is bedoeld voor het Belgische sluitsein. Dit heeft dezelfde vorm als de Franse sluitseinhouders, alleen enkel aangebracht.
Daaronder zit de houder voor de Nederlandse borden, en deze is ook links aangebracht, daar Nederland twee sluitseinborden verplichte in die tijd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #12 Gepost op: 25 August 2023, 18:11:56 »
Arjen, ik begrijp je tekst niet. Ik heb het echt geprobeerd... :(

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #13 Gepost op: 25 August 2023, 18:37:02 »
Op het onderste sluitseinijzer rechts zit een punt.
Dat is voor het Belgiësche sluitsein, daaronder
zit het vierkante vlak, net zoals linksonder,
en dat is van bovenaf gezien een u-profiel
waar je een sluitseinijzer in kan steken.

Dus boven links en rechts SCNF.
Onder links NS
Onder rechts op één beugel SNCB (punt)/NS(vierkant)
Mvh Steef

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2023, 17:30:32 »
Hier nog enkele detailfoto's van de sluitseinijzers op de plan D RD van het spoorwegmuseum,


Detail opname van de Franse sluitseinijzers aan de dakrand. De schildering is correct, en conform de fabrieksfoto's.


Het aanbrengen van de treden, met voorop tegen de trede de lage Nederlandse sluitseinhouder, en daarop de Belgische (de witte tapse pen) welke alleen rechts is gemonteerd. De Nederlandse houder zit ook aan de linkerkant van de vouwbalg.


En dan een aparte, bij de plan D rijtuigen zit tussen de deur en eerste raam nog een houder op de zijwand. Hiervoor zijn twee adapters in de trein aanwezig, en daarop passen dan weer de Zweedse sluitseinijzers. De adapters zijn originele exemplaren welke we van de SGB mochten overnemen. Nu nog blauw, maar het originele turkoois is hierop nog aanwezig.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)