Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Eric B
Vandaag om 06:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Sluitseinijzer SNCF (?)  (gelezen 1931 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Modelspoor is emotie...
Sluitseinijzer SNCF (?)
« Gepost op: 24 August 2023, 16:08:08 »
Op onderstaande foto van de kop van een Nederlands Plan D rijtuig in de tuquoise kleur zien we, naast de gebogen NS sluitseinijzers op het dak tussen de regengoot en het sluitsein aan weerszijden van de vouwbalg, nog een ander, verticaal wat taps toelopend, sluitseinijzer tegen de bovenrand van de bak. Dit is zo goed als zeker een SNCF (Frans) sluitseinijzer, want de Plan D's werden in de jaren vijftig voor een belangrijk deel ingezet in de internationale treindienst.

Nu wil ik graag weten of deze Franse exemplaren in model leverbaar zijn (1:87) en zo ja: bij wie. Ik hoor het graag in deze draad, zodat een ieder er zijn (of haar) eventuele voordeel er mee kan doen.


(foto: HetUtrechtsArchief, X128404 - NS 8726)

Rob
« Laatst bewerkt op: 24 August 2023, 16:11:02 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2023, 20:45:42 »
Rob,

Even op mijn lijstje franse web sites gezocht naar pieces detachee.
Op de site AMF87 vond ik wel iets maar kan het niet helemaal goed duiden
AMF87

Deze lijken er op maar niet helemaal
LP Creations
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2023, 21:42:43 »
Ik zie bij de sluitseinijzers van Rob overeenkomsten met de ijzers die REEModèles monteert op haar goederenwagen: een bevestigingsstrip waarop het feitelijke ijzer is gemonteerd.

Het grote verschil is dat het sluitseinijzer op de bolkop aan een uiterste zijde van een horizontale strip is gemonteerd. Bij de sluitseinijzers voor Franse goederenwagens is die strip verticaal. Met het nodige knip- en soldeerwerk lijken die sluitseinijzers wel te maken uit de getoonde setjes.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2023, 22:36:41 »
Ik heb dezelfde vraag als Rob.... goh.... ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2023, 23:21:40 »
Kijk hier eens:
http://smd-productions.fr/
Bij details, metalique, referentie SMD 101

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • Steel is king!
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2023, 10:04:41 »
Ik zie bij de sluitseinijzers van Rob overeenkomsten met de ijzers die REEModèles monteert op haar goederenwagen: een bevestigingsstrip waarop het feitelijke ijzer is gemonteerd.

Het grote verschil is dat het sluitseinijzer op de bolkop aan een uiterste zijde van een horizontale strip is gemonteerd. Bij de sluitseinijzers voor Franse goederenwagens is die strip verticaal. Met het nodige knip- en soldeerwerk lijken die sluitseinijzers wel te maken uit de getoonde setjes.

Wolter

Het lijkt mij dat bij dit type rijtuig de onderste sluitseinhouder 'toevallig' tegen een staptrede aan zit gemonteerd. Misschien een optische vertekening van de foto  ???
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2023, 10:50:53 »
Er lijkt wat verwarring te zijn over wat Rob bedoelt (ik zat ook al te turen naar de foto). Maar volgens mij gaat het over het ding boven het rechter buffer, tussen de luchtslang en de verticale handgreep, toch?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2023, 11:43:53 »
Nee. Het gaat over de twee sluitseinijzers aan beide zijden van de deur. Bovenkant deur, afscheiding zijwand-dak.
Een plaatje is duidelijker om mijn tekst te verklaren, maar op mij foon lukt dat nu even niet om de een of andere manier.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2023, 12:03:24 »
Bovenrand van de bak lijkt me duidelijk genoeg, waarom er dan boven de buffer gekeken wordt?

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #9 Gepost op: 25 August 2023, 13:30:05 »
Omdat daar ook iets zit waar je een sluitsein op kunt steken, lijkt me:



Maar de aanwijzingen van Rick maken duidelijk dat Montanbahn en ik degenen zijn die zich vergissen: mij leek het alsof die dingen aan de bovenkant allemaal één geheel waren. Toch iets opgehelderd :angel:.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Modelspoor is emotie...
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #10 Gepost op: 25 August 2023, 16:39:26 »
Op de beugel die aan de linkerkant zit, is een rechthoekig open profiel gelast, waar bijvoorbeeld een seinbord ingestoken kan worden. Tevens is op deze beugel (en ook die aan de rechter kant) een eerste opstapplaat bevestigd, daarboven nog twee. Deze waren bedoeld voor de rangeerders om seinborden in de bovenste sluitseinijzers te zetten.
Tbinnebarretije…

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2023, 17:36:59 »
De enkele houder die op de foto omcirkeld is, is bedoeld voor het Belgische sluitsein. Dit heeft dezelfde vorm als de Franse sluitseinhouders, alleen enkel aangebracht.
Daaronder zit de houder voor de Nederlandse borden, en deze is ook links aangebracht, daar Nederland twee sluitseinborden verplichte in die tijd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Nooit uitgeklust....
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #12 Gepost op: 25 August 2023, 18:11:56 »
Arjen, ik begrijp je tekst niet. Ik heb het echt geprobeerd... :(

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #13 Gepost op: 25 August 2023, 18:37:02 »
Op het onderste sluitseinijzer rechts zit een punt.
Dat is voor het Belgiësche sluitsein, daaronder
zit het vierkante vlak, net zoals linksonder,
en dat is van bovenaf gezien een u-profiel
waar je een sluitseinijzer in kan steken.

Dus boven links en rechts SCNF.
Onder links NS
Onder rechts op één beugel SNCB (punt)/NS(vierkant)
Mvh Steef

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Sluitseinijzer SNCF (?)
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2023, 17:30:32 »
Hier nog enkele detailfoto's van de sluitseinijzers op de plan D RD van het spoorwegmuseum,


Detail opname van de Franse sluitseinijzers aan de dakrand. De schildering is correct, en conform de fabrieksfoto's.


Het aanbrengen van de treden, met voorop tegen de trede de lage Nederlandse sluitseinhouder, en daarop de Belgische (de witte tapse pen) welke alleen rechts is gemonteerd. De Nederlandse houder zit ook aan de linkerkant van de vouwbalg.


En dan een aparte, bij de plan D rijtuigen zit tussen de deur en eerste raam nog een houder op de zijwand. Hiervoor zijn twee adapters in de trein aanwezig, en daarop passen dan weer de Zweedse sluitseinijzers. De adapters zijn originele exemplaren welke we van de SGB mochten overnemen. Nu nog blauw, maar het originele turkoois is hierop nog aanwezig.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)