Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 18:45:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 18:39:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22

Auteur Topic: Niet echt inhoudelijk over Marklin/Trix koploper  (gelezen 3731 keer)

Bor de Wolf

• Offline Offline
Niet echt inhoudelijk over Marklin/Trix koploper
« Gepost op: 11 August 2023, 19:23:02 »
Anderzijds lees ik ook van winkeliers dat het model grif verkocht wordt en Marklinisten het mooi vinden.

Een bloemlezing van wat Märklinisten zoal zeggen op het buurforum:

"Schitterend model, ook al heb ik hier op dit forum gelezen dat de bakindeling niet helemaal klopt."

"De echte Märklinfan gaat toch wel voor de Märklin uitvoering."

Over de gele rand aan de binnenkant van de ramen: "Vermoedelijk gewoon een kwestie van de ramen aan de binnenzijde even goed aandrukken."

"Wat bedoelen jullie met dat de bakken niet recht zijn?"

"Ja fouten zijn er maar kom op je gaat toch niet met een lineaal naar de winkel als je een treinstel gaat kopen, het is speelgoed en velen zijn er blij mee."

"Het gaat bij mij meer om de beleving/fantasie."

"Misschien eens een grote lineaal meebrengen en in een werkplaats een echte 1 op 1 koploper opmeten, misschien lopen ze in het echt ook wel iets bol."

"En ja en kattenrug als hij rondrijdt zie je dat toch niet."

"Wat een mierengen..k. De meeste mensen (zoals ik) die een trein kopen weten daar helemaal niets van en zien dat verschil niet, laat staan dat ze het op de baan zien wanneer dat ding langs rijdt. Je kan natuurlijk over alles gaan lopen zeuren."

Mijn conclusie: Märklinsten zijn over het algemeen geen modelspoorders (maar mensen die met miniatuurtreinen rijden) en modelspoorders zijn over het algemeen geen Märklinisten. Ik durf te wedden dat Märklin helemaal niets gaat aanpassen aan de Trix-uitvoering en aan de toekomstige KLM-versie. Ze hebben bij Märklin ingeschat dat hun klanten het zo wel prima vinden en dus doen ze simpelweg niet meer moeite. Puur zakelijk gezien heeft Märklin daar gelijk in. Gelukkig zijn er voor echte modelspoorders merken zoals PB Models.

Bor

Ben

• Online Online
Re: Niet echt inhoudelijk over Marklin/Trix koploper
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2023, 19:32:44 »
Dat dus....

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2023, 19:56:38 »
Mijn conclusie: Märklinsten zijn over het algemeen geen modelspoorders (maar mensen die met miniatuurtreinen rijden) en modelspoorders zijn over het algemeen geen Märklinisten.

Je schrijft echt letterlijk 2 keer hetzelfde. ;D

Bart

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2023, 20:10:13 »
Ahhh.

Ik snap nu dus ook dat alle 2 rail rijders van hun 42 cm bogen afscheid gaan nemen.
Dat zijn geen bochten maar hoeken, ik ben benieuwd welke "modelspoorder" er over stapt.
Of blijven jullie op de koppen van de rijtuigen instappen?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2023, 20:15:11 »
@ Bor: je gebruikt het woord "modelspoorders" niet goed. Een modelspoorder is een ieder die met modeltreinen rijdt, bouwt of verzamelt, maakt niet uit wat je belangrijk vindt of wat je mooi vindt. Je hebt alleen wel modelspoorders waarbij een model tot in detail moet kloppen. Elk roostertje, elk knopje, elk cijfertje in de juiste kleur en op de juiste plek. En je hebt modelspoorders die dat niet zo belangrijk vinden, die meer voor de look of feel gaan van een bepaald model of merk. Of voor een model wat het dichts bij hun herinnering komt. Die niet zoveel geven om fabricagefoutjes of fouten. En ... dan heb je ook nog een heleboel modelspoorders die daar tussenin zitten, die beiden door elkaar laten rijden. Maar allemaal toch echt modelspoorders  ;)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2023, 20:28:17 »
Het enige wat mij stoort aan dit treinstel is dat interieur van de motorwagen dat (nog steeds) voor de helft naar de bliksem is.

Het kan beter, dat hebben diverse fabrikanten al meermaals laten zien.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2023, 20:51:52 »
Boeiend altijd, de Märklin-discussie. Ik heb om allerlei redenen niets met Märklin en ben pas sinds 2 jaar in het bezit van 3 M. wagonnetjes, na ruim 45 jaar in de hobby. Toch ben ik heel blij met alles en iedereen die Märklin koopt. Deze trouwe schare fans is verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet bij de diverse modelspoorzaken en -handelaren. Op die manier ontstaat er voor de andere (de ‘kritische’) modelspoorder ook ruimte op de markt. Zonder de trouwe Märklin fans kunnel veel zaken de deuren sluiten.
Hulde dus aan de M.-fan!
« Laatst bewerkt op: 12 August 2023, 09:28:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2023, 21:43:36 »

Een bloemlezing van wat Märklinisten zoal zeggen op het buurforum:
Mijn conclusie: Märklinsten zijn over het algemeen geen modelspoorders (maar mensen die met miniatuurtreinen rijden) en modelspoorders zijn over het algemeen geen Märklinisten. Ik durf te wedden dat Märklin helemaal niets gaat aanpassen aan de Trix-uitvoering en aan de toekomstige KLM-versie. Ze hebben bij Märklin ingeschat dat hun klanten het zo wel prima vinden en dus doen ze simpelweg niet meer moeite. Puur zakelijk gezien heeft Märklin daar gelijk in. Gelukkig zijn er voor echte modelspoorders merken zoals PB Models.

Bor

Bor, niet te lang in het donkere bomenbos blijven: we willen grenadine!

:angel:

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2023, 21:50:20 »
Ik vond de oude 4-delige Trix indertijd mooi genoeg om te kopen, ondanks de tekortkomingen (zwart blok voor de ramen en de rare schaal en binnenverlichting niet schakelbaar). Verder zag het er super strak uit, de algehele indruk was goed, het was een 'echte' koploper en geen speelgoed ding zoals de Lima. Toch weggedaan toen duistere machten mij verklapten dat er kans was op een echte 1:87 versie. Die rare schaal was altijd hinderlijk op de achtergrond aanwezig.

Het kan best wezen dat Märklin er al jaren mee bezig was, maar dat het nu lijkt op een haastklus met de gele randjes, naden, cijfers die niet netjes staan en de kromme bakken, kan Märklin zich toch wel aanrekenen. Ik had ook de indruk gekregen dat ze het snel even wilden afronden voor ExactTrain en PB Models met meer nieuws zouden komen (zoals proefmodellen, 3D tekeningen etc). De Märklin/Trix fans kopen het wel, maar ze krijgen er niet veel fans bij zo.

Mvg,

Robert

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2023, 00:22:15 »
Die lengteschaal van 1:93,5 vond ik nog het minst storend.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2023, 11:24:49 »
@ Robert: in de regel is het zo dat, wanneer een modelvariant uitgebracht gaat worden, de specs van het artwork (bedrukking) gecontroleerd en gefiatteerd worden door de betreffende importeur of agent. Die heeft mensen in z’n team die ideëen aandragen en uitwerken als het om nieuwe modellen - of kleurvarianten gaat. Die kennis zit niet bij die importeur, dat is allemaal kennis die ‘van buiten’ komt (in de regel goed in de materie bekend zijnde hobbyisten met een groot netwerk die gevraagd worden om info bij elkaar te zoeken). Dus waarschijnlijk is ‘ergens in dat gebied’ het gevalletje van de breed uitstaande cijfers van het treinstelnummer over het hoofd gezien (of een eigenwijsneus bij de producent heeft zitten pitten bij het verwerken van de commentaren op de specs).

Rob
Tbinnebarretije…

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2023, 17:57:13 »
Het kan best wezen dat Märklin er al jaren mee bezig was, maar dat het nu lijkt op een haastklus met de gele randjes, naden, cijfers die niet netjes staan en de kromme bakken, kan Märklin zich toch wel aanrekenen. Ik had ook de indruk gekregen dat ze het snel even wilden afronden voor ExactTrain en PB Models

Mvg,

Robert

Ddl in November weer 3 verschillende fabrikanten die een hetzelfde model aankondigen weet je wel.......dan eet ik me hoed op.... ;D

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2023, 19:22:56 »
Liever niet. De consument wordt er echt niet beter van. Dat is nu wel genoeg gebleken met ICM en ICR.  :-\

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnit

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2023, 20:53:19 »
Net hoe je het ziet, er is wel keuze uit verschillende uitvoeringen, en je kan uitzoeken welke het minst incorrect lijkt te zijn...

Robert39

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2023, 22:11:24 »
Ik als marklinist, wil ook geen kromme bakken, zwarte vensters en mfnix....... dus dat de standaard lager ligt bij 3railers dan bij 2 railers is onzin !!

Het enige wat telt, is de lol die je uit je hobby haalt. En welke illusie je creëert, met je eigen vaardigheden als modelbouwer........

Groet Robert