Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen  (gelezen 1223 keer)


RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2023, 09:23:50 »
Kan het helaas niet geheel lezen. Vrees dat de bedenker van de naam wunderline een vooruitziende blik had. Zal een wonder zijn als dit met Friesenbrucke, stations, en politiek gekonkel ooit goed komt.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2023, 09:40:03 »
Tja waar blijven er geen problemen zich voordoen op station's . Groningen had eens ( jaren 70tig ) minstens 5 sporen die voor "doorgaande" treinen gebruikt kon worden en 6 kopsporen . Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel . In een tussen periode waren er van 3 doorgaande sporen 6 kopsporen ontstaan waarvan er maar 4 gebruikt konden worden voor in-uitstappen reizigers . Veel eerder zijn 2 oude kopsporen "verkort" en is daar toen een winkelgalerij gekomen . Ook kopspoor ( vermoedelijk toen spoor 47 geheten ) nu spoor 1b is verkort . Daarop hebben ze een gebouw neergezet met oa een WC deel . Helaas slecht ter been zijnde passagiers , dat jullie ook hier zo veel verder moeten lopen bij de overstap .
Dat is op station Leeuwarden ook gebeurt . Er waren lange tijd 3 doorgaande sporen waarvan er maar 1 gebruikt kon worden voor reizigerstreinen namelijk spoor 5a/b . Nu is er maar 1 doorgaand spoor meer spoor 6a/b waarvan alleen 6b gebruikt kan worden voor reizigerstreinen . Spoor 5a/b is gedeeltelijk opgebroken . Namelijk 5b en is perron geworden . 5a is iets langer , kon langer gemaakt worden maar is niet gedaan en is nu spoor 5 geworden . Een wel heel lang perronspoor voor maar 3 of 4 wagen treinstel voor de stoptreinen van/naar Zwolle . Dat gebeurt nu ook vaak niet meer en lopen reizigers naar het verkeerde spoor . Niet al het personeel is tevreden ermee daar er vaak "gewacht ( met alle gevolgen die daardoor ontstaan )" moet worden om rangeerbewegingen te laten plaatsvinden . 
Ik denk dat de "planners/ontwerpers" wel eens niet verder kijken dan hun neus lang is . En dat is niet alleen bij de spoorwegen zo .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2023, 10:08:47 »
Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel .
Groningen heeft/krijgt drie doorgaande sporen voor Arriva en vier kopsporen voor NS, deze zijn niet met elkaar verbonden door wissels 'ontvlecht' in Prorail-jargon..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2023, 10:58:46 »
Ontvlecht is een leuke uitdrukking van Prorail. Feit blijft dat er treinen van de Eemshaven en Delfzijl richting Assen kunnen doorrijden. Zou dat niet het geval zijn, dan loopt het goederenverkeer in het honderd of zorgt ook hier Prorail van een toename in vrachtverkeer over de weg? Besluiten van deze aard kunnen er wel voor zorgen dat een trein Assen-Bremen wel mogelijk is, wanneer Groningen wordt overgeslagen.

De (wissel-)besparingswoede van de spoorontwerpers en uitvoerders zijn niet altijd toekomst gericht. Dat blijkt ook hier weer.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2023, 11:10:06 »
Okay, dan noemen we Assen toch gewoon Assen-Groningen Zuid. Vinden ze vast niet erg in Assen.
Volgens NS heb ik jaren in Schiedam-Rotterdam West gewoond.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2023, 11:12:07 »
 ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2023, 11:16:24 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2023, 11:19:16 »
... dat wordt dan gewoon een stukje duurder en dan is station Groningen toch weer geschikt.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2023, 11:21:35 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

dan gaat die dus niet via Groningen  ;D 

Nabrander, zelf verwacht ik niet dat deze lijn de komende 2 a 3 decennia wordt aangelegd (brug over de Weser is toch niet voor 2036 geschikt las ik eerder ergens). Dan kan ik andere projecten bedenken die wel (eerder) zinvoller zijn. Misschien niet voor de Randstedelingen maar wel voor de mensen in het oosten van Nederland. Denk aan Groningen - Enschedé waar je station Groningen niet voor hoeft te verbouwen want de verbinding naar Veendam is al beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 11:29:36 door Montanbahn. Reden: station Groningen toegevoegd met Nabrander »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje