Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:02:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
BR 54 Minitrix problemen. door Michaël dB
Vandaag om 16:09:00
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen  (gelezen 1423 keer)


RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2023, 09:23:50 »
Kan het helaas niet geheel lezen. Vrees dat de bedenker van de naam wunderline een vooruitziende blik had. Zal een wonder zijn als dit met Friesenbrucke, stations, en politiek gekonkel ooit goed komt.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2009
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2023, 09:40:03 »
Tja waar blijven er geen problemen zich voordoen op station's . Groningen had eens ( jaren 70tig ) minstens 5 sporen die voor "doorgaande" treinen gebruikt kon worden en 6 kopsporen . Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel . In een tussen periode waren er van 3 doorgaande sporen 6 kopsporen ontstaan waarvan er maar 4 gebruikt konden worden voor in-uitstappen reizigers . Veel eerder zijn 2 oude kopsporen "verkort" en is daar toen een winkelgalerij gekomen . Ook kopspoor ( vermoedelijk toen spoor 47 geheten ) nu spoor 1b is verkort . Daarop hebben ze een gebouw neergezet met oa een WC deel . Helaas slecht ter been zijnde passagiers , dat jullie ook hier zo veel verder moeten lopen bij de overstap .
Dat is op station Leeuwarden ook gebeurt . Er waren lange tijd 3 doorgaande sporen waarvan er maar 1 gebruikt kon worden voor reizigerstreinen namelijk spoor 5a/b . Nu is er maar 1 doorgaand spoor meer spoor 6a/b waarvan alleen 6b gebruikt kan worden voor reizigerstreinen . Spoor 5a/b is gedeeltelijk opgebroken . Namelijk 5b en is perron geworden . 5a is iets langer , kon langer gemaakt worden maar is niet gedaan en is nu spoor 5 geworden . Een wel heel lang perronspoor voor maar 3 of 4 wagen treinstel voor de stoptreinen van/naar Zwolle . Dat gebeurt nu ook vaak niet meer en lopen reizigers naar het verkeerde spoor . Niet al het personeel is tevreden ermee daar er vaak "gewacht ( met alle gevolgen die daardoor ontstaan )" moet worden om rangeerbewegingen te laten plaatsvinden . 
Ik denk dat de "planners/ontwerpers" wel eens niet verder kijken dan hun neus lang is . En dat is niet alleen bij de spoorwegen zo .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2023, 10:08:47 »
Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel .
Groningen heeft/krijgt drie doorgaande sporen voor Arriva en vier kopsporen voor NS, deze zijn niet met elkaar verbonden door wissels 'ontvlecht' in Prorail-jargon..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2023, 10:58:46 »
Ontvlecht is een leuke uitdrukking van Prorail. Feit blijft dat er treinen van de Eemshaven en Delfzijl richting Assen kunnen doorrijden. Zou dat niet het geval zijn, dan loopt het goederenverkeer in het honderd of zorgt ook hier Prorail van een toename in vrachtverkeer over de weg? Besluiten van deze aard kunnen er wel voor zorgen dat een trein Assen-Bremen wel mogelijk is, wanneer Groningen wordt overgeslagen.

De (wissel-)besparingswoede van de spoorontwerpers en uitvoerders zijn niet altijd toekomst gericht. Dat blijkt ook hier weer.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22759
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2023, 11:10:06 »
Okay, dan noemen we Assen toch gewoon Assen-Groningen Zuid. Vinden ze vast niet erg in Assen.
Volgens NS heb ik jaren in Schiedam-Rotterdam West gewoond.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2023, 11:12:07 »
 ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2023, 11:16:24 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2023, 11:19:16 »
... dat wordt dan gewoon een stukje duurder en dan is station Groningen toch weer geschikt.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2023, 11:21:35 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

dan gaat die dus niet via Groningen  ;D 

Nabrander, zelf verwacht ik niet dat deze lijn de komende 2 a 3 decennia wordt aangelegd (brug over de Weser is toch niet voor 2036 geschikt las ik eerder ergens). Dan kan ik andere projecten bedenken die wel (eerder) zinvoller zijn. Misschien niet voor de Randstedelingen maar wel voor de mensen in het oosten van Nederland. Denk aan Groningen - Enschedé waar je station Groningen niet voor hoeft te verbouwen want de verbinding naar Veendam is al beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 11:29:36 door Montanbahn. Reden: station Groningen toegevoegd met Nabrander »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje