Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:44:59
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:04
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
  

Auteur Topic: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen  (gelezen 1285 keer)


RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2023, 09:23:50 »
Kan het helaas niet geheel lezen. Vrees dat de bedenker van de naam wunderline een vooruitziende blik had. Zal een wonder zijn als dit met Friesenbrucke, stations, en politiek gekonkel ooit goed komt.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2023, 09:40:03 »
Tja waar blijven er geen problemen zich voordoen op station's . Groningen had eens ( jaren 70tig ) minstens 5 sporen die voor "doorgaande" treinen gebruikt kon worden en 6 kopsporen . Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel . In een tussen periode waren er van 3 doorgaande sporen 6 kopsporen ontstaan waarvan er maar 4 gebruikt konden worden voor in-uitstappen reizigers . Veel eerder zijn 2 oude kopsporen "verkort" en is daar toen een winkelgalerij gekomen . Ook kopspoor ( vermoedelijk toen spoor 47 geheten ) nu spoor 1b is verkort . Daarop hebben ze een gebouw neergezet met oa een WC deel . Helaas slecht ter been zijnde passagiers , dat jullie ook hier zo veel verder moeten lopen bij de overstap .
Dat is op station Leeuwarden ook gebeurt . Er waren lange tijd 3 doorgaande sporen waarvan er maar 1 gebruikt kon worden voor reizigerstreinen namelijk spoor 5a/b . Nu is er maar 1 doorgaand spoor meer spoor 6a/b waarvan alleen 6b gebruikt kan worden voor reizigerstreinen . Spoor 5a/b is gedeeltelijk opgebroken . Namelijk 5b en is perron geworden . 5a is iets langer , kon langer gemaakt worden maar is niet gedaan en is nu spoor 5 geworden . Een wel heel lang perronspoor voor maar 3 of 4 wagen treinstel voor de stoptreinen van/naar Zwolle . Dat gebeurt nu ook vaak niet meer en lopen reizigers naar het verkeerde spoor . Niet al het personeel is tevreden ermee daar er vaak "gewacht ( met alle gevolgen die daardoor ontstaan )" moet worden om rangeerbewegingen te laten plaatsvinden . 
Ik denk dat de "planners/ontwerpers" wel eens niet verder kijken dan hun neus lang is . En dat is niet alleen bij de spoorwegen zo .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2023, 10:08:47 »
Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel .
Groningen heeft/krijgt drie doorgaande sporen voor Arriva en vier kopsporen voor NS, deze zijn niet met elkaar verbonden door wissels 'ontvlecht' in Prorail-jargon..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2023, 10:58:46 »
Ontvlecht is een leuke uitdrukking van Prorail. Feit blijft dat er treinen van de Eemshaven en Delfzijl richting Assen kunnen doorrijden. Zou dat niet het geval zijn, dan loopt het goederenverkeer in het honderd of zorgt ook hier Prorail van een toename in vrachtverkeer over de weg? Besluiten van deze aard kunnen er wel voor zorgen dat een trein Assen-Bremen wel mogelijk is, wanneer Groningen wordt overgeslagen.

De (wissel-)besparingswoede van de spoorontwerpers en uitvoerders zijn niet altijd toekomst gericht. Dat blijkt ook hier weer.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2023, 11:10:06 »
Okay, dan noemen we Assen toch gewoon Assen-Groningen Zuid. Vinden ze vast niet erg in Assen.
Volgens NS heb ik jaren in Schiedam-Rotterdam West gewoond.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2023, 11:12:07 »
 ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2023, 11:16:24 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2023, 11:19:16 »
... dat wordt dan gewoon een stukje duurder en dan is station Groningen toch weer geschikt.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2023, 11:21:35 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

dan gaat die dus niet via Groningen  ;D 

Nabrander, zelf verwacht ik niet dat deze lijn de komende 2 a 3 decennia wordt aangelegd (brug over de Weser is toch niet voor 2036 geschikt las ik eerder ergens). Dan kan ik andere projecten bedenken die wel (eerder) zinvoller zijn. Misschien niet voor de Randstedelingen maar wel voor de mensen in het oosten van Nederland. Denk aan Groningen - Enschedé waar je station Groningen niet voor hoeft te verbouwen want de verbinding naar Veendam is al beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 11:29:36 door Montanbahn. Reden: station Groningen toegevoegd met Nabrander »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje