Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Rondje door Lissabon met Lijn 28  (gelezen 26997 keer)

gdh

  • Online Online
  • Berichten: 1156
    • Station Lemmer
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #135 Gepost op: 11 October 2024, 11:25:49 »
Dit is weer mooi gemaakt Sven (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #136 Gepost op: 11 October 2024, 12:18:18 »
Huup, uiteraard is het mooier als de motor laag ligt. Maar dan krijg je zo'n Japanse racewagen-aandrijving, zonder vertraging in de tandwielen. Top rijeigenschappen vind ik belangrijker dan compleet doorzicht. Het kan helaas niet lager, want dan zou het wormwiel (het eerste grote tandwiel) het tandwiel op de wielas raken. Maar je zult straks wel zien dat de motor (verrassend) lager ligt in het model dan je denkt. In ieder geval onder de raamlijn. Zwarte tape er om heen en het gaat niet opvallen. ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #137 Gepost op: 11 October 2024, 14:14:33 »
Dit is toch gewoon het principe van PMT dat al heel oud is, maar waarbij dan wel M0,3 en M0,4 tandwielen naast elkaar gebruikt worden en een hele zware bodem en volgens mij nog volop verkrijgbaar.

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #138 Gepost op: 11 October 2024, 14:39:34 »
Sven, zou die raceaandrijving met een decoder of motor met een eigen overbrenging voldoende te reduceren zijn?
Ik wil altijd nog s een russisch onderhoudstrammetje maken, wat in feite bestaat uit een klassieke tweeasser waarvan het middendeel vervangen is door een lage bak. Met daarboven een stroomafnemerconstructie. Dan is een lagere motorligging wel handig. HST (HogeSnelheidsTram) natuurlijk weer niet.

Zoiets als dit maar dan in een framepje zoals je boven liet zien.
 https://www.halling.at/pictures/small/ANT-ALX-197-H0_2.jpg
« Laatst bewerkt op: 11 October 2024, 17:23:16 door Huup »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #139 Gepost op: 11 October 2024, 14:45:36 »
Fraai prototype!

Als je de motoras verlengd, kan het wormwiel voor bij de assen komen. Dan kun je de as van het wormwiel, en daarmee de moter nog een stukje laten zakken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #140 Gepost op: 11 October 2024, 21:02:23 »
Paul, volgens mij mis jij compleet waar het hier over gaat.

Huup, je kunt met een decoder de vertraging wel aanpassen maar je verandert er de “torque” (koppel) niet mee. Er wordt meer kracht van de motor gevraagd bij het langzaam rijden. Een motor die sneller draait met meer vertraging er achteraan, kan een aandrijving fijner langzaam laten rijden. Maar met een decoder kun je inderdaad wel de maximum snelheid aanpassen. Zoals ik het nu heb zou het ook prima kunnen werken, maar als ik er nog een tandje meer bij kan zetten, doe ik dat liever.

Ik weet overigens niet of het een juiste zaak is Bas zijn draadje teveel met aandrijving vragen te vervuilen. Ik wilde alleen laten weten dat er aan gewerkt wordt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #141 Gepost op: 11 October 2024, 22:34:51 »
Duidelijk, Sven.
Bas, als teveel, sorry.

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #142 Gepost op: 12 October 2024, 17:33:32 »
Geen probleem !!
Zo leer ik ook nog wat  (y)

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #143 Gepost op: 15 October 2024, 15:46:08 »
Even een raadplaatje :
Zoek de verschillen !





En hier de tweede



Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #144 Gepost op: 15 October 2024, 15:49:26 »
Je hebt de baan een halve slag gedraaid  (y)
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #145 Gepost op: 15 October 2024, 15:53:09 »
De tram is van richting veranderd :D

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #146 Gepost op: 15 October 2024, 16:04:57 »
De dakhelling is veranderd  (y)

Ik heb de foto's van de voortgang zitten bekijken en had het gevoel dat er iets niet klopte. Ik kon er de vinger niet achter krijgen, maar het is dus de dakhelling. Veel beter zo.
Naar mijn idee zijn de woningen nog wel te donker van kleur. Ik denk dat als je voor de gevels vaal geel en crème kleuren gebruikt het veel meer een zuidelijke uitstraling krijgt.
Maar goed bezig verder!

Martijn

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #147 Gepost op: 15 October 2024, 22:53:46 »
Hallo Martijn .

Je hebt idd gelijk de dakhelling is veranderd .
Na een opmerking van een mede bouwkundige dat de helling te stijl was heb ik die aangepast .
Het was nu nog simpel aan te pakken en voor de rest van de gebouwen een goede tip  (y) !
En ja de kleuren van de gevels hebben mijn aandacht .
Maar eens in Lissabon gaan kijken  8)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #148 Gepost op: 16 October 2024, 00:38:04 »
Bas, ik heb de aandrijving klaar voor je. Het is nog analoog, maar ik neem aan dat je digitaal gaat rijden? Dan maak ik 'm nog digitaal. Ik heb verder niks aan de verlichting gedaan, misschien heb je daar een persoontje voor? Van de aandrijving zie je weinig, die zit onder de raamlijn. De banken zijn nog allemaal aanwezig, dus figuurtjes kunnen nog op de zetels worden geplaatst. Dan zie je niks meer van de aandrijving.








Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
« Reactie #149 Gepost op: 16 October 2024, 06:20:33 »
Ziet er prima uit zo, Sven! Valt me reuze mee.