Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen
door
EddyK
Vandaag
om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Rondje door Lissabon met Lijn 28
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: Rondje door Lissabon met Lijn 28 (gelezen 27060 keer)
gdh
Offline
Berichten: 1158
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #135 Gepost op:
11 October 2024, 11:25:49 »
Dit is weer mooi gemaakt Sven
Gelogd
Gr, Geert
NTM tramstation Lemmer
Sven
Offline
Berichten: 8331
Eton Wick, UK
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #136 Gepost op:
11 October 2024, 12:18:18 »
Huup, uiteraard is het mooier als de motor laag ligt. Maar dan krijg je zo'n Japanse racewagen-aandrijving, zonder vertraging in de tandwielen. Top rijeigenschappen vind ik belangrijker dan compleet doorzicht. Het kan helaas niet lager, want dan zou het wormwiel (het eerste grote tandwiel) het tandwiel op de wielas raken. Maar je zult straks wel zien dat de motor (verrassend) lager ligt in het model dan je denkt. In ieder geval onder de raamlijn. Zwarte tape er om heen en het gaat niet opvallen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
skiptram
Offline
Berichten: 477
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #137 Gepost op:
11 October 2024, 14:14:33 »
Dit is toch gewoon het principe van PMT dat al heel oud is, maar waarbij dan wel M0,3 en M0,4 tandwielen naast elkaar gebruikt worden en een hele zware bodem en volgens mij nog volop verkrijgbaar.
Groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 8526
May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #138 Gepost op:
11 October 2024, 14:39:34 »
Sven, zou die raceaandrijving met een decoder of motor met een eigen overbrenging voldoende te reduceren zijn?
Ik wil altijd nog s een russisch onderhoudstrammetje maken, wat in feite bestaat uit een klassieke tweeasser waarvan het middendeel vervangen is door een lage bak. Met daarboven een stroomafnemerconstructie. Dan is een lagere motorligging wel handig. HST (HogeSnelheidsTram) natuurlijk weer niet.
Zoiets als dit maar dan in een framepje zoals je boven liet zien.
https://www.halling.at/pictures/small/ANT-ALX-197-H0_2.jpg
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2024, 17:23:16 door Huup
»
Gelogd
Zee. Land.
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #139 Gepost op:
11 October 2024, 14:45:36 »
Fraai prototype!
Als je de motoras verlengd, kan het wormwiel voor bij de assen komen. Dan kun je de as van het wormwiel, en daarmee de moter nog een stukje laten zakken.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Sven
Offline
Berichten: 8331
Eton Wick, UK
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #140 Gepost op:
11 October 2024, 21:02:23 »
Paul, volgens mij mis jij compleet waar het hier over gaat.
Huup, je kunt met een decoder de vertraging wel aanpassen maar je verandert er de “torque” (koppel) niet mee. Er wordt meer kracht van de motor gevraagd bij het langzaam rijden. Een motor die sneller draait met meer vertraging er achteraan, kan een aandrijving fijner langzaam laten rijden. Maar met een decoder kun je inderdaad wel de maximum snelheid aanpassen. Zoals ik het nu heb zou het ook prima kunnen werken, maar als ik er nog een tandje meer bij kan zetten, doe ik dat liever.
Ik weet overigens niet of het een juiste zaak is Bas zijn draadje teveel met aandrijving vragen te vervuilen. Ik wilde alleen laten weten dat er aan gewerkt wordt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Huup
Offline
Berichten: 8526
May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #141 Gepost op:
11 October 2024, 22:34:51 »
Duidelijk, Sven.
Bas, als teveel, sorry.
Gelogd
Zee. Land.
Basmans
Offline
Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #142 Gepost op:
12 October 2024, 17:33:32 »
Geen probleem !!
Zo leer ik ook nog wat
Gelogd
Basmans
Offline
Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #143 Gepost op:
15 October 2024, 15:46:08 »
Even een raadplaatje :
Zoek de verschillen !
En hier de tweede
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #144 Gepost op:
15 October 2024, 15:49:26 »
Je hebt de baan een halve slag gedraaid
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8857
low-budget modelbouwer
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #145 Gepost op:
15 October 2024, 15:53:09 »
De tram is van richting veranderd
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
martijnhaman
Offline
Berichten: 1804
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #146 Gepost op:
15 October 2024, 16:04:57 »
De dakhelling is veranderd
Ik heb de foto's van de voortgang zitten bekijken en had het gevoel dat er iets niet klopte. Ik kon er de vinger niet achter krijgen, maar het is dus de dakhelling. Veel beter zo.
Naar mijn idee zijn de woningen nog wel te donker van kleur. Ik denk dat als je voor de gevels vaal geel en crème kleuren gebruikt het veel meer een zuidelijke uitstraling krijgt.
Maar goed bezig verder!
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Basmans
Offline
Berichten: 275
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #147 Gepost op:
15 October 2024, 22:53:46 »
Hallo Martijn .
Je hebt idd gelijk de dakhelling is veranderd .
Na een opmerking van een mede bouwkundige dat de helling te stijl was heb ik die aangepast .
Het was nu nog simpel aan te pakken en voor de rest van de gebouwen een goede tip
!
En ja de kleuren van de gevels hebben mijn aandacht .
Maar eens in Lissabon gaan kijken
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8331
Eton Wick, UK
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #148 Gepost op:
16 October 2024, 00:38:04 »
Bas, ik heb de aandrijving klaar voor je. Het is nog analoog, maar ik neem aan dat je digitaal gaat rijden? Dan maak ik 'm nog digitaal. Ik heb verder niks aan de verlichting gedaan, misschien heb je daar een persoontje voor? Van de aandrijving zie je weinig, die zit onder de raamlijn. De banken zijn nog allemaal aanwezig, dus figuurtjes kunnen nog op de zetels worden geplaatst. Dan zie je niks meer van de aandrijving.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Huup
Offline
Berichten: 8526
May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondje door Lissabon met Lijn 28
«
Reactie #149 Gepost op:
16 October 2024, 06:20:33 »
Ziet er prima uit zo, Sven! Valt me reuze mee.
Gelogd
Zee. Land.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Rondje door Lissabon met Lijn 28