Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18

Auteur Topic: Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio.....  (gelezen 2914 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio bezorgd

Er gaan in delen van Overijssel veel meer gevaarlijke stoffen over het spoor dan is toegestaan. Dat meldt RTV Oost op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.

Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar 1449 ketelwagens met 'brandbaar gas' reden tussen Deventer en Hengelo, terwijl jaarlijks 210 wagens zijn toegestaan. Ook de hoeveelheid 'zeer brandbare vloeistof' werd fors overschreden, namelijk 2153 ketelwagens waar er duizend zijn toegestaan.

"De toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in combinatie met de ontwikkelingen rondom het spoor, baart ons zorgen", aldus Roelof Bleker, burgemeester van Enschede en voorzitter van de Veiligheidsregio Twente. Hij wijst erop dat er soms vlak bij het spoor woningen zijn gebouwd of zijn gepland en wil daarover met de gemeenten in gesprek.

De rest vind je hier: https://nos.nl/artikel/2482493-veel-te-veel-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor-in-twente-veiligheidsregio-bezorgd

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
Gauw overhevelen naar het wegvervoer dan! Veel veiliger... ::) Ik snap Bleker wel, hij is burgemeester van een gemeente waar het ooit enorm fout ging met vuurwerk, maar het is weer mikken op de meest zichtbare.

Ah, ik had al zo'n deja vu gevoel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55299.msg3221400130#msg3221400130
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 12:53:27 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
1449 wagons zijn omgerekend denk ik zo'n 2800 vrachtwagens met hetzelfde spul. Dat is ook een risico. Een ongeluk met zo'n trein is dramatisch, maar met een vrachtwagen niet minder, erger nog, je hebt als vrachtwagenchauffeur te maken met factoren waar je geen  directe invloed op hebt. Een machinist stopt doorgaans voor een rood sein, zeker met zo'n lading aan de haak, veel automobilisten halen capriolen uit waar een vrachtwagenchauffeur ad hoc op moet reageren. De kans dat het fout gaat is met een vrachtwagen veel groter. Dat dit niet vaak gebeurt is in de eerste plaats te danken aan oplettende vrachtwagenchauffeurs, maar niet minder omdat het via het spoor wordt vervoerd en dat daar de kans op fouten veel kleiner is. Maar wel aanwezig.
De discussie is al zo oud als de weg naar Botlek, eh Kralingen. Geboren en getogen in Hengelooooo heb ik veel discussies hierover meegemaakt, ook als "wereldverbeteraar op het schoolplein".
En dan nog maar niet te spreken over "het Zout"*. Daar ging ook wel eens wat mis.
We zouden ook kunnen stoppen met dit soort vervoer, maar dan moeten we onze economie anders inrichten.

* het Zout is een ingeburgerd begrip over de zoutindustrie in Boekelo en later in Hengelo, voor niet Twentenaren beter bekend als AKZO-chemie.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 13:00:05 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Ik woon aan een rivier.
Je wilt niet weten wat daar aan potentiële bommen doorheen dobbert.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
@Joop,

Een bekend probleem. Hier in Brabant hebben we er ook last van. Over de “Brabantroute” tussen Breda en Limburg, en tussen Breda en Venlo rijden verschrikkelijk veel treinen met zeer gevaarlijke en ontplofbare stoffen. Deze passeren zeer druk bebouwde gebieden. Sterker nog, het lijkt er op dat de schamele nieuwbouw vooral naast of over het spoor gebouwd wordt, of gepland is. En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.

Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.

Was dit maar alles. Over de A67 denderen zoveel vrachtwagens met gevaarlijke spullen tussen Antwerpen en Duitsland heen en weer, dat je er met een privé auto nauwelijks tussen kan komen. De weg slipt dan ook regelmatig dicht door files en/of ongevallen.

Gr, Hans

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
1449 wagons a 30 wagons per trein dat zijn maar 48 treinen.
Nog niet eens 1 trein per week  ???
Volgens mij gaat er nog wel meer langs.
Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.

Mvg Johan

valkyrienineball

• Offline Offline
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.

Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.

groeten,, Bart

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.

Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.

Tis wel zo dat de Duitsers nog bezig zijn met hun deel. Zodra dat klaar is (wanneer?) hoop ik dat er meer verkeer via de Betuweroute gaat.

NB heb jullie al eens nagedacht wat er zou kunnen gebeuren op het stuk waar de BR naast de A15 ligt mbt gevaarlijk vervoer over weg én spoor?

Jeroen

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Ja, in de zin van dat ik me erger aan vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die als ongeleide projectielen over de snelweg denderen terwijl er daarnaast een prima spoorlijn ligt met voldoende capaciteit. Ik sta me nu bij Praest,  oostelijk van Emmerich me de takke te vervelen.

Onderweg hierheen op de A50 en A12 meerdere slingerende vrachtwagens, zeker 3 chauffeurs waren met telefoon bezig. 1 daarvan was met een tankcontainer met gevaarlijke stoffen. Je ziet als passagier net iets meer ;-). En ging het gisteren en vanmorgen niet een beetje mis met vrachtwagens?

Edit: 1 daarvan was een vrachtwagen van postnl,  dus mocht die crashen is ook een reden waarom je pakje zoekraakt of vertraging oploopt (zie draadje ervaringen bezorgdiensten)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 14:03:48 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N

Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.

Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
Grt, Wim

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.

Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?

Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 14:44:34 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

roco

• Offline Offline
Ach ja . Vervoer van gevaarlijke stoffen . Wat vervoert een schip ? Wat vervoert een vrachtauto ? Wat vervoert een trein ? De condens , heden Frieslandcampina , ligt dicht aan het water . Containers gaan per vrachtauto naar de andere kant van de stad en vandaar per schip naar een grote zeehaven . Helaas voor de trein in die plaats . Die rijdt al jaren niet meer . Er had ook een spooraansluiting gebouwt kunnen worden . Heeft dat schip alleen containers met melkprodukten of ook containers met gevaarlijke stoffen van/naar andere bedrijven ? Een vrachtauto is moeilijker te volgen dan een trein of schip .

Thom

• Offline Offline
Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
Dat is zeker helaas een flink ongeval geweest, maar wel één waarvan veel geleerd is en geleid heeft tot een Europa brede regelgeving waarin onderhoud van goederen wagens (en inmiddels ook al het andere spoorwegmaterieel) door gecertificeerde partijen beheert en uitgevoerd moet worden en waarbij de verantwoordingen daarin allemaal vast gelegd zijn.

Iets wat een ongeval als daar had kunnen voorkomen omdat daar belangen van verschillende partijen de veiligheid juist te boven gingen, en dat nu gewoon niet meer mogelijk is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren."  De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
Grt, Wim

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.

Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?

Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.

Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn. Het punt van de veiligheidsregio is dat er landelijk afspraken gemaakt zijn over vervoer, en dat die niet worden nagekomen.

Edit: in OP spreekt de veiligheidsregio ook over brandbare stoffen. Vanuit bestrijdbaarheid is dat een veel minder groot risico (of eigenlijk: effect) dan brandbare gassen. Ook in de ruimtelijke ordening levert dat veel minder beperkingen op.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 18:50:45 door WimC »
Grt, Wim